Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg tror kvinnfolket er litt småhorete

Gjest Aeneas

Anbefalte innlegg

Det jeg synes er litt på siden av poenget her er at folk angriper trådstarters meninger som egentlig ligger litt på siden av det han spør om.

Trådstarter er et produkt av samfunnet og tenker følgende (satt på spissen):

"Gutter som har mye sex er kule, jenter som har mye sex er tøser".

Hvis man ser bort fra om dette faktisk er riktig eller feil og aksepterer at det er mange som ser det på denne måten så kan man diskutere videre med trådstarter. Det virker som at folk sier "du fortjener ikke svar på det du spør om siden jeg ikke er enig med synspunktet ditt".

Men nøkkelen her er at trådstarter vet hvem han er, hva han pleier å gjøre og hva han har gjort:

-Trådstarter vet at han ikke hadde sex med en jente han bare hadde kjent en uke i august

-Han vet at han ikke hadde sex med en jente han bare hadde kjent en uke i september

-Han vet at han ikke hadde sex med en jente han bare hadde kjent i en uke i oktober

-Han vet at han ikke hadde sex med en jente han bare hadde kjent i en uke i november

-Han gjorde det derimot i desember.

Han kan derfor uttale seg fra synspunktet "dette er ikke likt meg å gjøre, jeg lurer på om jeg kan regne med at hun pleier å gjøre det og om hun ka finne på å drive på med en annen bak ryggen min".

Har hun hatt en fyr i uken fra juli til november? Det er selvfølgelig umulig for forumets medlemmer å svare på, men jeg tror det er en generell "er dette vanlig oppførsel?" TS gjerne vil ha meniger om.

Og som en tilleggsbit:

Når det gjelder utsagnet om gutter er kule og jenter er tøser:

Selv om man ikke mener at utsagnet er riktig, er det mulig man har mange venner som mener det. Og det er disse vennene som "dømmer" den nye damen. Noen driter i hva andre mener (good for you), mens andre er svært selvbevisste og handler utfra miljøets forventninger og meninger. TS kan fort være i siste kategorien og ønske å lufte emnet i forumet for å få en pekepinn om hva folk synes (selv om han også har uttrykt disse meningene som sine egne).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja det er godt mulig. Men det at jeg mister interessen er ikke min skyld. Det er bare synspunktet mitt, og jeg tror jeg deler det med mange andre gutter/menn.

Hvem sin "skyld" er det da? Hvor kommer synspunktet fra?

Jeg synes samlivet blir mer personlig hvis det er noe hun velger å dele (nesten) utelukkende med meg. Om jeg hadde funnet en jente som ventet på den rette, hadde jeg sett på henne som et forbilde for andre jenter.

Er det noen grunn til at jenter ikke skal si akkurat det samme om dere?

Geir :)

Lenke til kommentar
Det jeg synes er litt på siden av poenget her er at folk angriper trådstarters meninger som egentlig ligger litt på siden av det han spør om.

Som sagt: Vil man ha sympati er kanskje ikke anonyme poster på internett den beste måten å søke det på...

Hva har gjort at den tanken er et produkt av samfunnet? Hvorfor er det blitt sånn (igjen, etter noen tiår med kvinnefrigjøring)?

Hvis man ser bort fra om dette faktisk er riktig eller feil og aksepterer at det er mange som ser det på denne måten så kan man diskutere videre med trådstarter. Det virker som at folk sier "du fortjener ikke svar på det du spør om siden jeg ikke er enig med synspunktet ditt".

Hvis man skal akseptere de grunnleggende premissene, hva er det da man skal diskutere med TS? Da er jo svaret gitt. Hvis vi antar at jenter som har sex på første date er løse, mens gutter ikke er det, så er svaret: Ja, hun er litt småhorete. End of dicussion.

Han kan derfor uttale seg fra synspunktet "dette er ikke likt meg å gjøre, jeg lurer på om jeg kan regne med at hun pleier å gjøre det og om hun ka finne på å drive på med en annen bak ryggen min".

Har hun hatt en fyr i uken fra juli til november? Det er selvfølgelig umulig for forumets medlemmer å svare på, men jeg tror det er en generell "er dette vanlig oppførsel?" TS gjerne vil ha meniger om.

Da kan vi svare at nei, det er ikke mer vanlig blant jenter enn blant gutter, tvert om. Men hvis det var det han ønsket svar på skulle han antagelig ikke gjort det til et moralspørsmål. Gjør man det får man moralsvar...

Selv om man ikke mener at utsagnet er riktig, er det mulig man har mange venner som mener det. Og det er disse vennene som "dømmer" den nye damen. Noen driter i hva andre mener (good for you), mens andre er svært selvbevisste og handler utfra miljøets forventninger og meninger. TS kan fort være i siste kategorien og ønske å lufte emnet i forumet for å få en pekepinn om hva folk synes (selv om han også har uttrykt disse meningene som sine egne).

Det kan man gjøre. Men igjen, forutsetningen for at TS skal få en pekepinn om hva folk faktisk synes er at de får argumentere fritt, uten å svelge trådstarters premisser. Fordi premissene dikterer svaret, som nevnt over.

Lenke til kommentar
Som sagt: Vil man ha sympati er kanskje ikke anonyme poster på internett den beste måten å søke det på...

Nå har jeg ikke finlest hver post TS har skrevet, men jeg har ikke sett ham be om sympati, men meniger om en jente.

Hva har gjort at den tanken er et produkt av samfunnet? Hvorfor er det blitt sånn (igjen, etter noen tiår med kvinnefrigjøring)?

Hvis vi er enige om at det er slik at dette er en vanlig (eller ihvertfall ikke uvanlig) tankegang i flere miljøer så ser jeg ikke hvorfor vi skal diskutere grunnen til at det er slik i denne tråden.

Hvis man skal akseptere de grunnleggende premissene, hva er det da man skal diskutere med TS? Da er jo svaret gitt. Hvis vi antar at jenter som har sex på første date er løse, mens gutter ikke er det, så er svaret: Ja, hun er litt småhorete. End of dicussion.

Da tror jeg du misforstår meg. La oss refomulere trådstarters opprinnelige post:

"Jeg har en venninne som hadde sex med en fyr etter å kun ha kjent ham i en uke. Er dette normalt, eller er det litt småhorete?"

Her har vi tatt bort elementet som gir at trådstarter ikke er noe bedre enn jenten han ønsker meniger om. Evt kunne trådstarter spurt: "Er vi løsaktige begge to?".

Jeg ber ingen om å være enige med trådstarters dobbeltmoral. Men man kan se forbi dobbeltmoralen og svare på det han spør om basert på egne holdninger og meninger.

Greie svar ville være feks:

-"Ja jeg synes dere høres horete ut begge to"

eller "

-"Nei, hun trenger ikke være det, av og til føler man ting er riktig tidlig i et forhold og da er det ingen grunn til å utsette sex. Det trenger ikke bety at hun gjør det med alle hun dater".

Da kan vi svare at nei, det er ikke mer vanlig blant jenter enn blant gutter, tvert om. Men hvis det var det han ønsket svar på skulle han antagelig ikke gjort det til et moralspørsmål. Gjør man det får man moralsvar...

Jeg er litt usikker på hva du mener med moralspørsmål. Første gang "moral" blir nevnt i tråden er i ditt innlegg. Før dette ser jeg ikke at TS setter seg på en høy hest og ser ned på jenten, han skriver tvert i mot at "men vist det er vanlig prosedyre blant folket, så er det vel ikke noe problem". At TS har en dobbeltmoral når det gjelder synet på hva gutter og jenter gjør kommer ikke frem før 5 innlegg senere. Og i dette innlegget gjentar han at "men vist det er normalt å ha sex etter bare en uke med dating, så har jeg vel kanskje ikke så mye å frykte"

Han er i mine øyne ute etter andres meninger på hva som er horete. Selvfølgelig impliserer dette ham til å være like horete, men det er ikke spørsmålet i utgangspunktet.

Det kan man gjøre. Men igjen, forutsetningen for at TS skal få en pekepinn om hva folk faktisk synes er at de får argumentere fritt, uten å svelge trådstarters premisser. Fordi premissene dikterer svaret, som nevnt over.

Hvordan dikterer premissene svaret i denne sammenheng? Man trenger ikke godta at "gutter er kule og jenter er tøser". Man trenger bare å godta at trådstarter mener det eller overse det, og deretter svare på det han spør om.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke finlest hver post TS har skrevet, men jeg har ikke sett ham be om sympati, men meniger om en jente.

Spørsmålet er ikke om han ber om sympati, men hvorfor vi skal ha sympati med premissene. Forutsetningen for at jeg og andre skal kunne svare er at svaret er basert på våre egen oppfatning av om det er "småhorete" av jenta. Min klare oppfatning er at nei, det er det ikke, men det er en helt subjektiv oppfatning. Skal den ha noen verdi så må den settes i en ramme som forklarer referansene.

Hvis vi er enige om at det er slik at dette er en vanlig (eller ihvertfall ikke uvanlig) tankegang i flere miljøer så ser jeg ikke hvorfor vi skal diskutere grunnen til at det er slik i denne tråden.

Hvilken verdi har da svaret? Siden TS er anonym, gir ikke svaret ham noen ting, annet enn det vi kunne fortalt på forhånd: Noen vil si ja, noen vil si nei. Jeg kunne startet en poll, og fått akkurat samme svarene som trådstarter. La oss si at 40% sier ja og 40% sier nei, med resten på vet ikke. Hva hjelper det fyren? Betyr det at jenta er 40% horete? Hvis resultatet var 60-40 for at det var horete, skulle han da dumpe jenta, mens hvis det var 40-60 så skulle han beholde henne?

Slike svar har ingen relevans for trådstarters dillemma, siden ingenting indikerer i hvilken grad de som svarer er representative for TS egen omgangskrets. I den grad TS ønsker å finnes ut om jenta hans vil bli akseptert i miljøet de vanker i, så er det noe vi ikke kan svare på. Hun ville blitt det i mitt, men nå vanker antagelig ikke TS og jeg i de samme kretser.

Alt vi kan bidra med utover en enkel gallup er å diskutere hvorfor dette er en problemstilling. Da gjør vi TS istand til selv å vurdere om han synes dette er noe å bry seg om. Ved å problematisere spørsmålet og årsakene til at det er slik gir vi trådstarter den nødvendige informasjonen til å gjøre seg opp en selvstendig og begrunnet mening i saken.

Evt kunne trådstarter spurt: "Er vi løsaktige begge to?".

Han kunne gjort det, men det gjorde han ikke. Dermed gikk det som det gikk, og de første svarene han fikk var trollebeskyldninger (som siden er slettet.)

Jeg ber ingen om å være enige med trådstarters dobbeltmoral. Men man kan se forbi dobbeltmoralen og svare på det han spør om basert på egne holdninger og meninger.

eller "

-"Nei, hun trenger ikke være det, av og til føler man ting er riktig tidlig i et forhold og da er det ingen grunn til å utsette sex. Det trenger ikke bety at hun gjør det med alle hun dater".

Som sagt: Hvilken verdi har de svarene, utover å representere et statistisk snapshot av meningene på forumet?

Jeg er litt usikker på hva du mener med moralspørsmål. Første gang "moral" blir nevnt i tråden er i ditt innlegg.

Nei, et moralspørsmål er et spørsmål som betinger svar basert på moralske oppfatninger. Kutter man ut moralen i et slikt spørsmål får man en gallup. De har vi nok av her på forumet. Greit nok som tidsfordriv, men lite til hjelp i reelle problemstillinger.

Han er i mine øyne ute etter andres meninger på hva som er horete. Selvfølgelig impliserer dette ham til å være like horete, men det er ikke spørsmålet i utgangspunktet.

Nei, men det er en opplagt del av svaret. Synes han ikke han selv var horete, så er det ingen grunn til å synes at hun er det. At det finnes en del ungdommer som tenker slik, gjør det ikke noe mer rett. Om det er "normalt" eller ikke, avhenger av om TS bor i kollektiv på Nygårdshøyden eller i bibelbeltet på Sørlandet. Når han (forståelig nok) velger å være anonym, har vi ikke noe grunnlag for å svare.

Hvordan dikterer premissene svaret i denne sammenheng? Man trenger ikke godta at "gutter er kule og jenter er tøser". Man trenger bare å godta at trådstarter mener det eller overse det, og deretter svare på det han spør om.

Hvilken verdi har ubegrunnede svar på slike spørsmål? Dette er ikke "hvor mye er 2+2?" Svaret vil være avhengig av svarerens ståsted. Ved å problematisere premissene gjør vi ham bedre istand til å svare selv. Til syvende og sist er det der svaret må komme fra.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er ikke om han ber om sympati, men hvorfor vi skal ha sympati med premissene. Forutsetningen for at jeg og andre skal kunne svare er at svaret er basert på våre egen oppfatning av om det er "småhorete" av jenta. Min klare oppfatning er at nei, det er det ikke, men det er en helt subjektiv oppfatning. Skal den ha noen verdi så må den settes i en ramme som forklarer referansene.

Hva legger du konkret i ordet "premisser" her?

Jeg tror at det er nettopp din subjektive mening om jenten TS vil ha. Mao, han vil høre deg si: "Nei, i mitt miljø ville jeg ikke se på jenten som småhorete".

Hvis man i tillegg ønsker å kommentere TS dobbeltmoral kan man selvsagt gjøre dette.

Hvilken verdi har da svaret? Siden TS er anonym, gir ikke svaret ham noen ting, annet enn det vi kunne fortalt på forhånd: Noen vil si ja, noen vil si nei. Jeg kunne startet en poll, og fått akkurat samme svarene som trådstarter. La oss si at 40% sier ja og 40% sier nei, med resten på vet ikke. Hva hjelper det fyren? Betyr det at jenta er 40% horete? Hvis resultatet var 60-40 for at det var horete, skulle han da dumpe jenta, mens hvis det var 40-60 så skulle han beholde henne?

Jeg er uenig.

Jeg tror det er en "poll" han er ute etter. Jeg skriver "poll" fordi jeg er uenig i at det kan sammenlignes med en poll. Her kan folk skrive begrunnelser, og deretteer slakte dobbeltmoralen hans.

Jeg tror ønsker andre menneskers subjektive mening. Han ønsker andres bekreftelse eller avkreftelse på at "dette ville jeg synes var 'greit'".

Videre mener jeg det er det feil å avskrive "poll" fordi du på forhånd antar at opinionen kommer til å være delt ca på midten. Dessuten er det ikke sikkert at han trenger å vite at "flertallet mener dette er greit". Kanskje er det nok for ham å få vite at "flere" forumbrukere (feks 15 stk) synes at dette er helt akseptabelt.

Slike svar har ingen relevans for trådstarters dillemma, siden ingenting indikerer i hvilken grad de som svarer er representative for TS egen omgangskrets. I den grad TS ønsker å finnes ut om jenta hans vil bli akseptert i miljøet de vanker i, så er det noe vi ikke kan svare på. Hun ville blitt det i mitt, men nå vanker antagelig ikke TS og jeg i de samme kretser.

Alt vi kan bidra med utover en enkel gallup er å diskutere hvorfor dette er en problemstilling. Da gjør vi TS istand til selv å vurdere om han synes dette er noe å bry seg om. Ved å problematisere spørsmålet og årsakene til at det er slik gir vi trådstarter den nødvendige informasjonen til å gjøre seg opp en selvstendig og begrunnet mening i saken.

Jeg er ikke uenig i at det ligger en interessant diskusjon ang holdninger og moral paralellt med denne diskusjonen. Men jeg kan ikke se at en del av innleggene TS har fått "mot" seg bidrar til dette. De er tvert imot "angrep" på trådstarter og hans holdninger som jeg ikke ser at fører noe positivt med seg:

sannheten er ikke annet enn at TS er like løs som jenta. Han får heller melde seg inn i Taliban om han ønsker støtte med et slikt kvinnesyn.
Jeg håper det ikke blir noe forhold ut av det, ikke med de verdiene du klart viser at du har. Du fortjener det ikke en gang.
Med litt hell så innser hun hvilken type hun har rotet seg borti og dumper deg på flekken.
Jeg hadde nok sparket deg ganske hardt mellom bena.
Hun er akkurat like horete som deg trådstarter.

Selv om det er deg TWfA jeg diskuterer med nå og du på ingen måte står inne for måten andre har ordlagt seg på, så er det klart at mine innlegg går på tråden som helhet og ikke bare dine innlegg. Dine innlegg i denne tråden er langt mer saklig enn gjennomsnittet og bidrar mer til den debatten du ønsker. Jeg mener dog fortsatt at den debatten egentlig ligger litt paralellt til det konkrete spørsmålet trådstarter har.

Evt kunne trådstarter spurt: "Er vi løsaktige begge to?".

Han kunne gjort det, men det gjorde han ikke. Dermed gikk det som det gikk, og de første svarene han fikk var trollebeskyldninger (som siden er slettet.)

Er enig i at TS kunne formulert seg bedre på mange måetr. Og det var der jeg håpte at mitt innlegg skulle få tråden i den retning jeg tror trådstarter hadde tenkt.

eller "

Som sagt: Hvilken verdi har de svarene, utover å representere et statistisk snapshot av meningene på forumet?

Som sagt over. Det er det jeg tror trådstarter vil ha.

Jeg er litt usikker på hva du mener med moralspørsmål. Første gang "moral" blir nevnt i tråden er i ditt innlegg.

Nei, et moralspørsmål er et spørsmål som betinger svar basert på moralske oppfatninger. Kutter man ut moralen i et slikt spørsmål får man en gallup. De har vi nok av her på forumet. Greit nok som tidsfordriv, men lite til hjelp i reelle problemstillinger.

Jeg tror fortsatt at det er dette trådstarter vil ha.

Nei, men det er en opplagt del av svaret. Synes han ikke han selv var horete, så er det ingen grunn til å synes at hun er det. At det finnes en del ungdommer som tenker slik, gjør det ikke noe mer rett. Om det er "normalt" eller ikke, avhenger av om TS bor i kollektiv på Nygårdshøyden eller i bibelbeltet på Sørlandet. Når han (forståelig nok) velger å være anonym, har vi ikke noe grunnlag for å svare.

På ene siden har trådstarter en dobbeltmoral. Han har selv ikke vært horete, men hun kan ha vært det. På andre siden synes jeg at TS innlegg viser tydelig at dersom folk sier "dette er greit" så er han påvirkelig nok til å godta at det er slik det er, selv om han heller ikke vet hvilket miljø svarene kommer fra.

Hvilken verdi har ubegrunnede svar på slike spørsmål? Dette er ikke "hvor mye er 2+2?" Svaret vil være avhengig av svarerens ståsted. Ved å problematisere premissene gjør vi ham bedre istand til å svare selv. Til syvende og sist er det der svaret må komme fra.

Folk kan begrunne svarene sine om de vil, og det pleier folk i min erfaring å gjøre. Det blir således ikke et "4"-svar.

Jeg er enig i at det beste er om han finner ut av det selv og det kommer han helt sikkert til å gjøre på et vis, men han ønsker å høre andres meninger om saken, uten å bli slaktet på et poeng som, i mine øyne, ligger litt på siden.

EDIT: Jeg beklager mye quoting, jeg har prøvd å beholde det som man trenger som referanse.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Den er grei. For ordens skyld tilbød jeg TS å se på innlegg han mente var ufine, slik som de siterte, mn det takket han nei til. Det ville uansett begrenset seg til å vurdere dem opp mot retningslinjene, noen har jeg alt slettet.

Om det er en poll (i direkte eller overført betydning) trådstarter ønsker skal jeg ikke diskutere med deg, det får han eventuelt svare på selv. Men hva trådstarter vil ha er ikke nødvendigvis hva han får. Han kan definere tema, men - så lenge de er saklige - ikke svarene. Så kan du selvsagt mene at folk kunne greid seg med å svare på det konkrete spørsmålet. Som forøvrig ikke var om hun var småhorete, det var et utsagn fra hans side, men om det er "normalt".

Jeg ser ikke meningen med å begrense svarene til det, så lenge man er on topic, så der får du og jeg være uenige om hvorvidt det er en ønskelig begrensning på tråden.

Nok trådkapring fra vår side. Men TS har vel strengt tatt indikert at han har fått de svarene han trengte, om enn ikke de han forventet...

Lenke til kommentar

Siden jeg har skrevet såpass mye i tråden kan jeg komme med noen meninger på spørsmålet som ble stilt.

Jeg har "tradisjonelle" verdier om at sex ikke er noe man har med hvem som helst, det bør være spesielt mellom to personer.

Hvis jeg skulle "vurdere" en jente ville det at hun hadde hatt mange tilfeldige seksuelle forhold være negativt for meg. Gutter bryr jeg meg ikke om, men jeg har full forståelse for at en jente som skulle gjøre samme vurderingen av en gutt ville legge vekt på samme egenskaper.

Generelt vil jeg derfor si at det er ingen forskjell på kvinner og menn på dette punktet.

Personlig, om det var jeg som var i situasjonen, hadde jeg delt dine "bekymringer". Men hvilke konsekvener det hadde fått? Kommer an på hvor du ser dette gå. Jeg hadde ikke dumpet henne på en antakelse, kan være hun hadde samme grunner for å gjøre det hun gjorde som deg.

Lenke til kommentar

Dere er akkuratt like tøsete/løse basert på det du beskriver, dere gjorde akkuratt det samme, etter akkurat like lang tid. Kanskje hun bare virkelig liker deg, kanskje hun bare var ekstremt desperat, eller kanskje hun er løs. Er hun løs vil hun ha mange bak seg, og det er bare en måte å finne ut (hint: Det er ikke ved å spørre her)

Lenke til kommentar

TS her. Jeg kan si så mye som Ekko har klart å få fram nøyaktig det jeg lurte på, og mener. Å ja, jeg er egentlig ute etter noen subjektive svar på hva andre forumbrukere mener om henne, om det er for tidlig eller ikke, hvorfor, hvorfor ikke, osv.

Når det kommer til det med hennes tidligere sexpartnere, så tør jeg ikke spørre, i tilfelle hun tar det ille opp.

Lenke til kommentar

I min verden gjelder det faktisk andre normer for menn enn damer ift sex. Dere kan hate det så mye dere vil, men det ligger i korta fra gammelt av. Damer som er løse blir sett stygt på, de ødelegger noe av den uskylden og kostbarheten en dame bør ha. Vi menn blir sett på som griser uansett så det har liksom ikke noe å si, og det er ikke forventet noe bedre av en singel mann. Det ER en grunn til at det på folkemunne heter at det er lettere for en dame og få seg noe enn for en mann. Vi skal være ivrige og damene skal holde igjen, når dama ikke gjør det får vi reaksjoner som TS sin. "Hva er galt med denne dama, jeg fikk det jo som jeg vil med en gang?"

Kan du ikke bare spørre henne om hun har hatt mange før deg a? Eller om hun vanligvis gjør det der på første date?

du renner over av livserfaring skjønner jeg :!:

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar
I min verden gjelder det faktisk andre normer for menn enn damer ift sex.

Hvor er din verden? Og hvor gamle er medlemmene i den?

Min verden er verden sett fra mine øyne. Jeg er 23 og har et noe gammeldags syn på kvinner. Dette gjelder på godt og vondt. Jeg liker tradisjonelle kjønnsroller.

Jeg gjentar, hvor er denne verden, hva ser du gjennom dine øyne, oslo sentrum? Øvre gudbrandsdal?

Lenke til kommentar

Sett at verden skulle levd etter det gammeldagse synet som noen av dere tydeligvis sitter med. Menn skal være erfarne og hatt mange partnere, mens damene skal holde igjen spare seg til "the one". Hvem skal vi menn egentlig ha sex med da? Får ikke mattematikken til å gå helt opp her..

Hvis dere mener at for hver erfaring vi skaffer oss så skaper man samtidig en tøs, så kommer verden til å renne over av horer ganske så fort..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...