Gå til innhold

[Løst]gammel OM optikk

Anbefalte innlegg

fant et gammelt olympus OM-10 kamera med tilhørende optikk etter farfar på loftet. Objektivene er et sigma 1:3,5-4 f=80-200mm, et Zuiko 50mm 1:1,8 og et Cosina 28mm 1:2,8. Har pr. i dag et Eos 300d (Ja, vurderer en oppdatering snart), og lurer på om disse objektivene er verdt et adapter... Spesielt fastobjektivene ser jo absolutt verdige ut ut ifra spesifikasjonene... det ser også ut som de er godt holdt, uten synlige riper i glassene. Dersom noen som har erfaring med bruk av adaptere generelt, vil jeg gjerne få deres mening. På forhånd takk. MVH hobbyfotograf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der findes flere tests på nettet af OM-objektiver på digital SLR fra Olympus, men de generelle anbefalinger her bør kunne overføres til andre dSLR. Det bedste sted er http://www.biofos.com.

Din OM 50/1,8 er brugbar men findes i 3 versioner - den mærket "made in Japan" skulle være den bedste.

Vidvinkel som 28mm kan være problematiske, men dit er testet på Biofos.

Glem zoom'en.

Husk lige, at objektiver KUN kan fokuseres manuelt.

Lenke til kommentar

Takk for utdyping. Mener å huske at 50mm er made in Japan. :) Har dårlig engelskkunnskap på foto-sjargongen, så fint om noen kunne forklare kjapt dersom det er flere ulemper enn manuell fokus. (Ikke alltid en ulempe btw, og hvorfor det bare er å glemme zoom'en. Dersom jeg for eksempel låser zoomen på en fast brennvidde, vil det være mulig å bruke den da?

Lenke til kommentar
Takk for utdyping. Mener å huske at 50mm er made in Japan. :) Har dårlig engelskkunnskap på foto-sjargongen, så fint om noen kunne forklare kjapt dersom det er flere ulemper enn manuell fokus. (Ikke alltid en ulempe btw, og hvorfor det bare er å glemme zoom'en. Dersom jeg for eksempel låser zoomen på en fast brennvidde, vil det være mulig å bruke den da?

Du kan naturligvis godt bruge zoomen - men der er sket MEGET i konstruktion af zoom-objektiver siden 1980. Kvaliteten af zoom-objektiver idag er særdeles meget bedre end den var dengang og du vil sansynligvis blive skuffet over billedkvaliteten fra den gamle zoom sammenlignet med dit kit-objektiv.

Angående ulemper - du kan reelt KUN bruge de gamle objektiver i fuld manuel mode. Du indstiller blænde på objektivet (og i kameraet), du fokuserer manuelt. Dog vil kameraet normalt kunne bestemme belysningstiden rimeligt godt.

Ved manuel fokusering er det min erfaring, at Liveview med forstørret billede gør fokuseringen lettere.

Lenke til kommentar

Synd jeg ikke har live-view på mitt kamera da :( Men tenkte å bruke disse objektivene mer til komposisjonsbilder og trening på manuelle instillinger, så sånn sett er det jo perfekt! Ikke hver dag man får to brukbare objektiver for under hundrelappen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...