Gå til innhold

Hvilken cognac til far i julegave?


Portnoy

Anbefalte innlegg

Hallois

 

Jeg har bestemt meg for å kjøpe cognac til min far til jul.

Har selv ingen voldsomme meninger om hvilken jeg bør velge, så derfor spør jeg dere "kjennere"?

Cognacen skal kunne nytes til kaffe, men også alene.

 

Kom med erfaringer evt begrunnelse.

 

Prisen skal være rundt 500,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det vet jeg dessverre ikke... :S

 

Men f.eks en Braastad XO Superior er vel litt safe?

 

Ja, alt av XO er safe. I alle fall om det er ein av dei dyrare XO typane.

 

Det er litt forskjell om folk liker mørke eller lyse cognacer så om du klarer å finne ut dette så vil det være til hjelp for å finne ein bra type cognac. Men kjøper du noke som er dyrt så er det stort sett bra.

 

Som gave kan du kanskje også vurdere om du vil kjøpe noke basert på designet til flaska?

Lenke til kommentar

Ja, jeg synes designet er viktig!! Så har sett litt på det.. Men jeg vil jo heller kjøre en safe variant, enn en designvariant! Synes det er litt kjedelig med en straight "vinflaske" look..

 

Ikke at designet til denne er så veldig fint, men kult med eske:

Braastad Chaâteau de Réserve de la Famille

 

Problemet er at duty-free'n ikke har den! og 990,- er for dyrt!

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på hvordan cognac er behandlet. Det skilles ofte nå på tradisjonell cognac og cognac brut (tørr). Tradisjonell cognac inneholder i varierende grad fargestoff (for å gjøre cognacen mørkere og dermed gi inntrykk av at den er eldre enn den faktisk er), sirup (for å gjøre cognacen søtere, nordmenn er spesielt glade i søt cognac, så "norsk" cognac inneholder spesielt mye sirup) og eikeekstrakt. Cognac brut inneholder ikke noe av disse stoffene, og er dermed en renere cognac.

 

Cognac brut er ofte lysere, har sterkere smak, og er av og til merket med "brut" på etiketten. Prisen er omtrent den samme.

 

Hva du eller din far foretrekker er ikke lett å si. Det er nok en grunn til at cognac med tilsetningsstoffer er som den er - folk liker det. Dersom din far ikke har noe spesielt forhold til cognac bortsett fra at han liker en liten knert til kaffen så er nok tradisjonell cognac det tryggeste valget, men om han er en kjenner så ville jeg ha prøvd en brut i prisklasse middels pluss.

 

Se for eksempel her for en test av XO brut i din prisklasse (testvinneren koster under 450,-): http://www.aperitif.no/index.db2?id=119286

 

Se her for tradisjonell cognac: http://www.aperitif.no/index.db2?id=119284

Lenke til kommentar

Heathrow generelt og særlig terminal 5 har meget stort cognac-utvalg. Der har de også en smakeprøve-bar og ansatte med veldig peiling. La de anbefale noe for deg/faren din! Personlig hadde jeg styrt unna Bache XO'en, Braastad XO'en. Er vel de billigste XO'ene du kommer over - syns de er for mørke og lite friske i smaken. Stemmer i med svinepelz over her angående en brut. Det kommer sikkert fatter'n til å syns er litt spennende.

 

Eller hva med å kjøpe en brut på Heathrow, en standard på OSL og gå med ninja-speed gjennom tollen? :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...