Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye avgiftsregler gjør at jeg kan spare 9k, men taper de pengene grunnet dyr parkering

Blabla1

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har kommet i en litt kjedelig situasjon med en bilforhandler. Har bestilt en ny bil som kommer dagen før julaften. Jeg har sagd at jeg vil vente til første nyttårsdag grunnet nye avgiftsregler som kommer i 2010, som gjør at jeg sparer 9k. De sa(muntlig) at det var helt greit for en tid tilbake. Så dro vi for å betale bilen i dag, men da fikk jeg vite at jeg måtte betale nesten det samme for bilen grunnet parkeringsleie til første nyttårsdag. Dermed sparer jeg nesten ikke noe.

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre, eller burde jeg bare kjøpe den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke kjøp bilen, dra tilbake ved nyttår og kjøp den da.

Å "ikke kjøpe bilen" er ikke et gjennomførbart råd, har man avtalt å kjøpe ny bil, som det står i åpningsinnlegget, så kan man ikke bare plutselig si "nei, jeg vil ikke ha den likevel", man må forholde seg til kjøpekontrakten man har signert, og hva som er avtalt om hvor store prisendringer som er vesentlige nok til å kunne heve kontrakten. Hva som står i kontrakten om kjøpesum inkl. avgifter, leveringsdato osv er med andre ord interessante spørsmål.

En bilforhandler som går tilbake på et tidligere (muntlig) løfte og krever en slik pris for å ha bilen stående den uka (10 dager fra 23/12 til 02/01) det er snakk om her, ville ikke jeg hatt mer med å gjøre for min egen del, i alle fall. Jeg hadde vært nødt å kjøpe bilen jeg hadde skrevet kontrakt på, (med mindre prisendringene i forhold til kontrakten var så vesentlige at den kunne heves), men i ettertid hadde jeg fått utført absolutt alt av service på et annet sted...

Enkel løsning, om forhandleren fortsatt har like liten serviceinnstilling som det virker som; få bilen levert hjem, uregistrert, betal så avgiften og hent skiltene rett over nyttår.

Lenke til kommentar

En ting er sikkert, jeg ville aldri kjøpt bil hos den forhandleren. Hvem er dette? Makan til usportslighet/mangel på serviceinnstilling.

Fatter'n gjorde dette sist han kjøpte ny bil, og den sto tre uker hos Toyota til over nyttår, uten stress ... Den fikk til og med stå innendørs, varmt og godt.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg fikk ordnet det =). Forhandleren sa at han hadde veldig mye å gjøre den dagen, grunnet mange utleveringer. Jeg snakket med han litt senere og da var det plutselig helt greit. Han sa at han ikke hadde opplevd et sånt "case". De var vel vant med at folk ville ha bilen med en gang. Litt rart at jeg blir den første, skulle tro det var flere som tenkte sånn om man ikke bader i penger.

Tape tusen kroner dagen VS få bilen en uke før???

Edit: Forhandleren var Møller

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar
De var vel vant med at folk ville ha bilen med en gang. Litt rart at jeg blir den første, skulle tro det var flere som tenkte sånn om man ikke bader i penger.

Vanligvis har denne problemstillingen vært omvendt, at folk kjøper biler som blir dyrere over nyttår, og vil ha dem levert før det. At noen biler (med lavt Co2-utslipp) blir billigere på grunn av avgiftsendringer er forholdsvis nytt og uvanlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...