Gå til innhold

25hk leasing avtale?


MrAtlaz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenkte eg skulle skaffe ein 25hk Yamaha til i sommer og lurte på kva prisen ville ligge på per måned om eg skulle lease ein motor? Om noen har erfaringer med leasing avtalar i Haugesund eller nærområdet, så berre kom med forslag! :thumbup:

 

Takker for svar!

Tilbyr de leasing på små båtmotorer i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Tenkte eg skulle skaffe ein 25hk Yamaha til i sommer og lurte på kva prisen ville ligge på per måned om eg skulle lease ein motor? Om noen har erfaringer med leasing avtalar i Haugesund eller nærområdet, så berre kom med forslag! :thumbup:

 

Takker for svar!

Tilbyr de leasing på små båtmotorer i det hele tatt?

 

Er rett og slett ikkje sikkert altså. Det er derfor eg spørr. :thumbup:

Lenke til kommentar

Uansett er det vel smartest å kjøpe en brukt...

 

Leasing krever at du betaler en kontantsum rundt 30% av ny pris + månedlig leie og når leieavtalen er over må du levere inn motoren eller betale en sum for å løse ut motoren, til sammen betaler du mer enn den kostet ny i utgangspunktet.

 

Hadde heller kjøpt en brukt motor i prisklassen 10-15 000 kr.

Lenke til kommentar
Uansett er det vel smartest å kjøpe en brukt...

 

Leasing krever at du betaler en kontantsum rundt 30% av ny pris + månedlig leie og når leieavtalen er over må du levere inn motoren eller betale en sum for å løse ut motoren, til sammen betaler du mer enn den kostet ny i utgangspunktet.

 

Hadde heller kjøpt en brukt motor i prisklassen 10-15 000 kr.

 

Okei, takker for svar! Eg får vel vurdere å kjøpe ein brukt motor istadenfor. ;) Er det nokon spesielle faktorer eg må passe på når eg skal kjøpe brukt motor?

Lenke til kommentar

Sjekk om den virker godt vedlikeholdt. Kaldstart, ulyder, gir, korrosjon og kjøling (sjekk at strålen virker bra). Kvitteringer på skiftede deler bør selger vise frem, for å sannsynliggjøre at delene faktisk er byttet. Se også etter små sprekker/skader i undervannshuset, det vil du ihvertfall ikke ha.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
Sjekk om den virker godt vedlikeholdt. Kaldstart, ulyder, gir, korrosjon og kjøling (sjekk at strålen virker bra). Kvitteringer på skiftede deler bør selger vise frem, for å sannsynliggjøre at delene faktisk er byttet. Se også etter små sprekker/skader i undervannshuset, det vil du ihvertfall ikke ha.

Se etter skader og hakk på propell.

 

Sjekk giroljen, service, oljelekkasje på motor....

Lenke til kommentar
Sjekk om den virker godt vedlikeholdt. Kaldstart, ulyder, gir, korrosjon og kjøling (sjekk at strålen virker bra). Kvitteringer på skiftede deler bør selger vise frem, for å sannsynliggjøre at delene faktisk er byttet. Se også etter små sprekker/skader i undervannshuset, det vil du ihvertfall ikke ha.

 

 

Sjekk om den virker godt vedlikeholdt. Kaldstart, ulyder, gir, korrosjon og kjøling (sjekk at strålen virker bra). Kvitteringer på skiftede deler bør selger vise frem, for å sannsynliggjøre at delene faktisk er byttet. Se også etter små sprekker/skader i undervannshuset, det vil du ihvertfall ikke ha.

Se etter skader og hakk på propell.

 

Sjekk giroljen, service, oljelekkasje på motor....

 

Takk skal dere ha! Nå blir eg forhåpentligvis ikkje bli rundlurt av noen sleipe finn.no selgarar. :)

Lenke til kommentar
Uansett er det vel smartest å kjøpe en brukt...

 

Leasing krever at du betaler en kontantsum rundt 30% av ny pris + månedlig leie og når leieavtalen er over må du levere inn motoren eller betale en sum for å løse ut motoren, til sammen betaler du mer enn den kostet ny i utgangspunktet.

 

Hadde heller kjøpt en brukt motor i prisklassen 10-15 000 kr.

Er enig med deg at det smarteste er å kjøpe en motor i den størrelsen. Koster jo ikke all verden heller disse...

 

Men det du sier om at leasing blir dyrere, samt kontantsum rundt 30% skjønner jeg ikke helt.

Kan du gi meg link til steder som bekrefter dette?

 

Hvis det fungerer på samme måte som med bil leasing, så er ikke dette noe dyrere. Det er heller ingen spesielle fordeler.. Det er bare en annen måte og gjøre det på, som kanskje passer for mange...

Lenke til kommentar
Men det du sier om at leasing blir dyrere, samt kontantsum rundt 30% skjønner jeg ikke helt.

Kan du gi meg link til steder som bekrefter dette?

Link?

 

De fleste vet jo hvordan leasing fungerer og kontantsummen er jo ikke noe jeg er sikker på noe jeg ga uttrykk av.

 

Rundt 30% er jo veldig vanlig når det gjelder bil og jeg vil si at en påhengsmotor har veldig likt prosentmessig verditap som en bil.

 

Det er vel slik at hvis man bytter bil hvert 3. år vil leasing "lønne seg" men betaler man den ut vil man hele tiden sitte igjen med en større totalsum enn det bilen kostet opprinnelig.

Lenke til kommentar
Men det du sier om at leasing blir dyrere, samt kontantsum rundt 30% skjønner jeg ikke helt.

Kan du gi meg link til steder som bekrefter dette?

Link?

 

De fleste vet jo hvordan leasing fungerer og kontantsummen er jo ikke noe jeg er sikker på noe jeg ga uttrykk av.

 

Rundt 30% er jo veldig vanlig når det gjelder bil og jeg vil si at en påhengsmotor har veldig likt prosentmessig verditap som en bil.

 

Det er vel slik at hvis man bytter bil hvert 3. år vil leasing "lønne seg" men betaler man den ut vil man hele tiden sitte igjen med en større totalsum enn det bilen kostet opprinnelig.

En pohengsmotor er kanskje ikke noe man bytter ut hvert tredje år... så der kan jeg se fordelen med å kjøpe fremfor å lease.

 

Men som du sier så lønner det seg å lease, hvis tanken er og bytte bil vært tredje år. Er vel ikke mange som kjøper seg splitter ny bil i dag som har planer om å eie den uansett...

 

15% var det minste måtte betale for å lease bilen... men da stiger naturlighvis leien. Jo høyere innskudd.. jo lavere leie. Jeg betalte dog rundt 20% og slapp da "unna" med ett mnd. utgift på 4.700,-

 

Skulle jeg lånt 600.000,- og tatt dette på 3 år, ville det kostet meg 25.000,- pr. mnd.

 

Kunne jo tatt det på huslånet... og tatt det på 25 år... men da vil man jo i praksis betale en bitteliten sum pr.mnd. i 25 år på en bil man kanskje bytter ut etter 3-5 år. Så er det på'n igjen med ny bil og de mnd. utgiftene huslånet bare stiger og stiger.

 

Jeg mener at hvis man er i en situasjon hvor man vil ha en litt flott og fancy bil til rundt 5-600.000,- og bytte ut denne vært tredje år uansett, så er leasing mye gunstigere.

 

Er vel de færreste av oss som har råd til å betale ned 600.000,- på maks 5 år i dag... så da er det leasing som gjelder.

 

Skal man bare ha ett fremkomstmiddel til rundt 300.000 og har mulighet til å låne på hus samt betale ned bilen på 3-5 år. så er det nok ingen tvil om at banken er det smarteste. Vertfall ikke hvis man har planer om å eie bilen på sikt. Men jeg tror altså de fleste i dag bytter hvert 3-5 år uansett og da mener jeg det er Leasing som er tingen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Leasing er tingen dersom du vil kjøre rundt i en dyrere bil enn du egentlig har råd til.. Tar du med rentefradrag og opparbeiding av egenkapital i regnestykket, så tror jeg nok at det vil være mer økonomisk å låne uansett.

Har fint råd til å låne til bil vi Tee-Zee...

 

Men for oss finnes det ikke viktig og eie bilen etter en sund. En bil er en bruksting og er en ren utgift uansett. Det eneste man har igjen av å eie en litt småflott bil er en mer komfortabel og morsommere "reise" til dit vi velger å kjøre.

 

Bilen skal byttes ut med en ny vært tredje år og månedsbeløpene er lave.

Altså ingen gullgruve, men rett og slett en mulighet som passer bedre for oss.

 

Detblir ca. 9.000,- pr. mnd for oss og betale, når man tar med at vi skal ha nye 130.000 i innskudd ved neste leasing. Det betyr en splitter ny tilsvarende bil om tre år og ett mnd. utgift på ca. det samme.

 

Skulle vi lånt til bilen og betalt ned på 3 år, hadde det blitt vesentlig dyrere. Jeg sier ikke at det blir mer lønnsomt på sikt, men pengene vi sparer der og da teller mer enn å sitte igjen med en bil vi eier.

 

Når vi først har betalt oss ihjel i 3 år på ett evt. lån, så hadde ikke gleden av å "eie" bilen vært det samme.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at dere ikke sitter igjen med noe som helst. Og hvis du må "betale deg ihjel" for å betjene lånet, så har du egentlig ikke råd - ergo er leasing en måte å kjøre dyrere bil enn man egentlig har råd til å kjøpe.

Vi har fint råd til det Tee-Zee!

Men hvorfor betale mer enn nødvendig?

 

Poenget er at vi må betale vesentlig mer pr. mnd. når vi låner. Derfor så prioriterer vi heller ny bil via leasing.

Vi er to stk. med god inntekt og ett relativt beskjedent huslån grunnet arv, så det er ikke pengene det står på sån sett.

 

Skulle vi lånt pengene måtte vi betalt ca. 25 lapper i mnd. men da hadde vi som sagt eid bilen om 3 år. Saken er den at vi ikke ser poenget med å eie en bil i dag. Hus er jo fint å eie, da dette stort sett er en invistering.

 

En bil skal brukes, og på den måten vi gjør nå, så har vi konstant ny bil hvert tredje år ved å betale ca. 9.000,. pr.mnd.

Lenke til kommentar

Privatleasing er omtrent alltid å skyte seg selv i foten økonomisk. Du "kaster" 9000,- ut av vinduet hver måned for å få lov til å disponere en bil i 3 år. Når disse 3 årene er omme sitter du igjen med ingenting.

Du får ingen skattefradrag pga. gjeld, noe du ville fått ved å refinansiere boliglån eller ta opp et billån. Bil er som regel alltid et pengesluk, men privatleasing er også som regel det største av dem.

 

Du får jævlig mye gromt til 9000,- i måneden om du øker boliglånet eller tar opp boliglån, og du må jo ikke på død og liv ha nedbetalingen over 3 år. Det er fint mulig å ta nedbetalingen over 6 år for eksempel, og da er det jo fritt frem for å selge etter ett år om du skulle ønske det. 9000,- ekstra på et boliglån over f.eks 25 år da begynner vi å prate veldig, veldig grom bil. Det blir selvsagt en usannsynlig måte å tenke på, men for å sette det på spissen: om du hadde økt boliglånet tilsvarende med 9.000 kroner i måneden kunne du kjøpt deg en bil til rundt 2.000.000. Litt artig tanke.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Å si at leasing er å skyte seg selv i foten er nok litt i overkant overdrevet:

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.19867

 

Jeg har sagt flere ganger at leasing ikke er noen gullgruve bestandig... og ofte vil det kanskje lønne seg og ta dette på huslånet.

 

Men hvis hovedpoenget er og få lavest mulig mnd.kostnader, på en middels dyr og flott bil så er leasing det beste for OSS.

 

Om jeg taper noen få tusen i sluttregnstykket på sikt er meg klinkende likegyldig, så lenge jeg får lave mnd.kostnader og en splitter ny flott bil vært tredje år.

 

Joda... man eier bilen om man låner pengene, og tar nedbetalingen på tre år... men da må man til gjenngjeld betale nesten tre ganger så mye pr. mnd. Noe som kanskje tilsvarer summen man sitter igjenn med til slutt ved å selge bilen man skulle eie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...