Gå til innhold

Lynkurs i fotografering - hvordan ville du ha gjort det?

Anbefalte innlegg

Hei,

Holder på å skrive "Lynkurs i fotografering", men ønsker innspill fra dere. Lynkurset skal være lagt opp til å fungere på speilrefleks og kompaktkamera, og er beregnet på folk som har kjøpt seg et høvelig kamera og som har lyst til å lære seg å bruk dette.

Slik folk har som oftest bare brukermanualen å forholde seg til, men har problemer med å sile ut hva som er viktig og uviktig i manualen.

Jeg vil ta for meg de viktigste funksjonen man faktisk har bruk for på et enkelt kamera, slik at de kan bruke dette lynkurset som en referanse til manualen.

Jeg har foreløpig lagt opp kurset med følgende temaer:

• -Grunninnstillinger. Hvordan stille inn kameraet til bruk (slå av Auto ISO osv). Disse innstillingene legger grunnlaget for resten av lynkurset.
  • -Eksponering. Gjør det enkelt og anbefaler Auto.
  • -Fokus. Anbefaler Single mode spotfokus, og forteller om at lukkertid påvirker fokus. Forteller også hva man skal gjøre om lukkertiden blir for lang (holde kamera stødig, øke ISO).
  • -Zoom. Hvordan man kan bruke brennvidden til å endre bildets karakter (vidvinkel til landskap og dybde, tele til portrett).
  • -Mørke/lyse bilder. Forteller om eksponeringskompensasjon.
  • -Hvitbalanse. Hva dette er, og hvordan den kan brukes.
  • -Komposisjon. Forteller kort noen enkle komposisjonsregler.

Hvordan ville du ha lagt opp et slik kurs? Husk at brukergruppen er en gammel onkel som ikke har interesse til å lære seg om blender og lukker, men som vil lære seg å bruke sitt eget, enkle kompaktkamera til å ta bedre bilder.

Endret av perottol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med Nautica, det som er viktig når man fotograferer "aktivt" er å forstå eksponeringen (hvorfor lang lukkertid gir uskarpe bilder, hvorfor lav ISO og liten blenderåpning gir lang lukkertid; dybdeskarphet bør først komme i kapittel 2) og å kunne komponere motivet godt. Komposisjonsregler og perspektiv (både dybdeperspektiv/brennvidde og fugle/øye/froskeperspektiv) er stikkord for sistnevnte. Ikke minst Robert Capas "doktrine" - gå nært nok...

Men jeg er helt med på et lite "grunnkapittel" for hvordan man kan stille inn kameraet slik at man kjapt kan ta gode bilder og konsentrere seg om bildet.

Ville brukt mange bilder i en slik guide, gjerne av samme motiv, for å vise forskjellene visuelt. Hvordan ekstrem ISO kan gi kornete/støyete bilder, hvordan lang lukkertid gir de uskarpe bildene, hvordan forskjellig brennvidde på samme motiv påvirker bakgrunnen. Ideelt sett ville jeg brukt så lite tekst at man kunne skrevet hele kurset som en Powerpoint-presentasjon, i hvert fall om man omformer setninger til stikkord, men om det virkelig er gjennomførbart finner du vel ut :-)

Hvitbalanse og eksponeringskompensasjon er etter min mening del to (evt. siste del av guiden). Ja, mange irriterer seg over det, men det er lettere å korrigere et bilde som er eksponert for mørkt og med feil hvitbalanse enn et bilde som er uskarpt eller dårlig komponert.

Lenke til kommentar

Dersom kurset er veldig kort ville jeg brukt minimalt med tid på det tekniske, og mest mulig tid på komposisjon og kreative ting. Lære folk å ta bilder av folk, grupper og kansje litt om å utnytte lys. Det er mye kjekkere å lære å tenke over hvordan lyset faller på en person, enn å knote med blender, lukker og ISO. Folk driter i det, og kjører auto uansett. De som vil lære det kan du gi et lite A4-ark hvor det stor enkelt forklart. Mer plass og tid enn det bør du ikke bruke, da forklarer du i så fall dårlig.

Det er i allefall slik jeg ville gjort og tenkt hvis jeg skulle hatt et lynkurs, men kommer an på lengden på kurset:-)

Lenke til kommentar

Jeg tenker helt motsatt. Hvordan blenderåpning, lukkertid og ISO påvirker hverandre har vært noe av det mest viktige jeg har lært i mine år med diverse kamera. Man kan ha den flotteste komposisjonen noensinne, men om lukkertiden ender opp på ett sekund og man ikke vet hvorfor, så er man like langt.

Det grunnleggende først, deretter kreativ bruk av det grunnleggende.

Lenke til kommentar
Må få denne i mine innlegg, er ikke totalt nybegynner men har fortsatt mye igjen og lære!

Men tror ikke jeg har noe særlig å bidra med her, gleder meg til "guiden" er ferdig :)

Tror det er en guide som trådstarter skal lage for og gi til kunder som kjøper kamera.

Øverst til høyre på siden her finner du en link til guider,det er mange fine guider der for og lære litt forskjellig innen fotografering.Vi har også "Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til"en kjempe fin og lett forstålig guide om hvordan bildene blir sånn som de blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...