Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 dhcp servere i eit nettverk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hva er det som følger med fra lyse?

mulig jeg ikke har skjønnt hva du mener, men er det slik det er greit å ha det mener nå jeg.

Lyse(hvis det er router)->Switch-> pcene

når det gjelder evnt bilige routere, hvor mange megabits er det snakk om? skal det være noen firewall eller noe slikt?

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ikke helt hva du spør om, men det virker som at du får flere IP adresser fra Lyse. Det letteste er da å kjøpe en switch som du kobler til den digitale tv'en og så til en router. Denne routeren vil da kunne operere som en egen DHCP server som gir ut private IP adresser til PC'ene du vil bruke. Hvis du får mer enn to IP adresser kan du koble fler maskiner på den første Switchen.

Fler og fler rimelige routere klarer mange Mbit/s. Ta f.eks. de siste trådløse routerene som takler mellom 20 og 40Mbit/s fra internett til det lokale nettverket.

Lenke til kommentar

satte opp lyse fiber for en kunde, og snakket med lyse på tlf, dei anbefalte en router til 698,- viss en trengte mer enn de 4 dhcp lease en får i pakken... husker jo selvsagt ikkje navnet på den routeren nå.. men skal finne det.. :-) Der kjørte de også digitaltv..

Lenke til kommentar

Lyse er ISP. Det deler ut 3-4 interne ip addresser. Ruteren som deler ut ip adressene ligger hos lyse, så alle dei 3-4 pcane kobla til vil dele på den eksterne ip addressa. Uansett eg har 1 pc her med fast ip, den vil eg bruke som dhcp server sånn at fleire enn 3-4 kan bruke internett. Eg har ikkje meir enn 1 nettverksutgang til serveren min, som mottar signala frå switchen min som dei andre er kobla opp mot.Det eg lurer på er om 2 dhcp servere funker?

Lenke til kommentar

Du kan ikke ha to dhcp servere på det samme nettverket, men hvis du setter opp den ene PC'en som router vil maskinene bak ligge på et annet nettverk, og dermed vil du kunne ha en dhcp server som går mot den ene nettverks interfacen.

Lenke til kommentar
Du kan ikke ha to dhcp servere på det samme nettverket, men hvis du setter opp den ene PC'en som router vil maskinene bak ligge på et annet nettverk, og dermed vil du kunne ha en dhcp server som går mot den ene nettverks interfacen.

Du kan fint ha to dhcp-noder i et nettverk! Jeg har en router/gateway som gir ip-range 10xxx. Bak denne har jeg en router til som gir ip-range 192xxx Null problem

edit: aha - lese posten skikkelig før man svarer... :oops:

Si meg siDDis; vil ikke router/gatewayen din ha en ekstern ip (wan) til lyse (en av de tre-fire), og kjøre NAT og dele ut interne lan-ip'r 10xxx inn til dine maskiner? Antallet interne kan jo ikke lyse uten videre blokkere..? Hvis det da er 3 porter på gatewayen så er det jo bare å legge til hub/switcher til du blir blå i trynet!

Er jeg helt på jorde nå?

Lenke til kommentar

Du kan fint ha to dhcp-noder i et nettverk! Jeg har en router/gateway som gir ip-range 10xxx.  Bak denne har jeg en router til som gir ip-range 192xxx Null problem

Eh.. det er da ikke på samme nettverk. Man kan ikke ha flere aktive dhcp servere på samme ip-nettverk

Sett opp en gammal maskin med to nettverkskort og innstaller smoothwall. Glimrende saker :woot: Da får du dhcp, router, firewall og gateway i et som du kan styre via browseren din.

- J

Lenke til kommentar
lyse gir 1 ip til alle i lyse nettverket, derfor skjer det at av og til så kjem eg ikkje inn på qnet og aldri inn på efnet

lyse gir og ip i 10x så korleis konfigurerer eg win2000 til å gi i 192x ?

Siden Lyse allerede gir ut private IP'er i 10.0.0.x serien, og du ønsker å ha mer enn 3 maskiner på nett, må du altså sette opp NAT en gang til. Slik som foreslått, trenger du enten en dedikert ruter eller et ekstra nettverkskort i den PC'en som mottar IP fra lyse som du så igjen kjører NAT på. Til denne ruteren kobler du til en hub/switch, maskiner tilkoblet denne vil utgjøre ditt lokale nettverk.

Hva du velger, er opp til deg. På den enheten som kommer til å fungere som ruter på ditt nettverk setter du opp en DHCP-server som deler ut IP-adresser i f.eks 192.168.x.x serien på ditt lokale nettverk.

Min mening er at det er mest praktisk å ha en dedikert maskin med 2 nettverkskort som kjører enten Linux el. FreeBSD og som tar seg av delingen. Men du kan også ta snarveien og legge inn et ekstra nettverkskort i den maskinen du allerede har og kjøre ICS ( Internet Connection Sharing ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...