Gå til innhold

Er det vits med Hd eller er vanlig bra nok?

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe et videokamera.

Det vil bli mitt første så jeg vil ikke kjøpe et allt for dyrt et,

For se om det er noe jeg vil fortsette med.

Jeg tar bilder, så jeg tror jeg kommer til å bruke det.

Jeg tipper at det kommer til å bli brukt til filming

av folk som er snowboard og lignende ting.

Det kommer til å være bevegelse i filmen.

Takk til alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale et full HD kompaktkamera, billig og bra kvalitet. De SD kameraene du får kjøpt i dag er enten drittkameraer eller like dyre som et HD kamera ;) Hvis du ikke skal drive noe særlig proft da, for du må ha en grei data for å redigere HD. Eventuelt finn et brukt et, sats på Sony.

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale et full HD kompaktkamera, billig og bra kvalitet. De SD kameraene du får kjøpt i dag er enten drittkameraer eller like dyre som et HD kamera ;) Hvis du ikke skal drive noe særlig proft da, for du må ha en grei data for å redigere HD. Eventuelt finn et brukt et, sats på Sony.

Jeg har speilrefleks, så det blir nok et videokamera, ikke kompakt. Jeg har sett litt på Canon HF200, det virker bra.

Lenke til kommentar

jo men jeg trodde det var en type videokamera som het kompakt :p sorry hvis det ikke er det. men det holder med et lite ett, du må ikke ha de store fra 25-80 tusen for å få full HD, Full HD er Full HD. Men pass på å få kamera som går på SD brikker eller har harddisk, DV tape er masse unødvendig styr og gir ikke bedre kvalitet, dyrere blir det og.

Lenke til kommentar
jo men jeg trodde det var en type videokamera som het kompakt :p sorry hvis det ikke er det. men det holder med et lite ett, du må ikke ha de store fra 25-80 tusen for å få full HD, Full HD er Full HD. Men pass på å få kamera som går på SD brikker eller har harddisk, DV tape er masse unødvendig styr og gir ikke bedre kvalitet, dyrere blir det og.

Å si at full HD er full HD, er som å si at en bil er en bil.

Tape er billigst, kan brukes som "evigt" lagringsmedium, og HDV kameraer er fortsatt minst like gode som de beste AVCHD om man skal filme raske bevegelser.

Harddisk = crasj

Lenke til kommentar

Er virkelig tape billigst? Sist jeg sjekket i Norge kostet tape ca. 30 kr for 60 minutter. De er nok billigere på ebay.

En 1 TB harddisk koster 800 kr. En times AVCHD i 17 Mbps tar ca. 7,5 GB. Det gir ca. 130 timer på 1 TB. Det vil si 6 kr for 60 minutter.

Jeg har selv hatt Canon HV30 som bruker tape. Den er på ingen måte feilfri, og jeg har opplevd å ha fått feil på enkelte klipp. Det forekommer ikke ofte, men det skjer.

På samme måte kan en harddisk tryne en sjelden gang. Å velge bort harddisk fordi det kan tryne blir nesten som å si at man heller vil kjøre elbil fordi en bensinbil kan få motorhavari :p

Men for all del, jeg liker taper fordi de krever mye mindre maskinkraft for å redigere. AVCHD er tungt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...