Jan I Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Hei Kjøpte en HP 2133 mini PC i vår Denne har brukt batteri selv om den er/har vært helt avslått Har hatt maskinen inne to ganger begge ganger ble byttet hovedkort og batteri samt at nå sist ble det byttet kabel til HDD også, men enda bruker den batteri i avslått stilling Fikk maskinen nå på onsdag og da ladet jeg opp batteriet 100% samt at den sto å ladet 1/2 døgn extra. ( slo helt av maskinen kl 01.30 natt til torsdag11/12) i går søndag 13/12 kl 21.04 så slo jeg på maskinen og sjekket. Da var batterikapasiteten gått ned til 85% Dette er vel ikke normalt på noen PCer (PCen er HELT SLÅTT AV og ikke bare i dvalemodus) Kjøpte jo en bærbar for å kunne bruke etter 3-4 uker uten strøm (den er helt utladet da) Så er denne utladingen normal på bærbare pcer? Mvh Jan I Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 (endret) Det er helt normalt at batteriet på et laptop lader seg ut etter hvert ja. Selv om laptopen er avslått, så er det komponenter som krever litt strøm/spenning hele tiden. Så lar du en laptop ligge avslått i lengre tid, vil batteriet lade seg ut med tiden. Dette gjelder ikke bare batterier i en laptop, gjenerelt vil alle batterier lade seg ut med tiden hvis de er tilkoblet en forbruker, selv om forbrukeren er avslått, f. eks. batterier i en lommelykt, batteridrevet boremaskin etc. Til og med ubrukte batterier vil miste futten blir de liggende lenge nok. Endret 14. desember 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
Jan I Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Det er helt normalt at batteriet på et laptop lader seg ut etter hvert ja. Selv om laptopen er avslått, så er det komponenter som krever litt strøm/spenning hele tiden. Så lar du en laptop ligge avslått i lengre tid, vil batteriet lade seg ut med tiden. Dette gjelder ikke bare batterier i en laptop, gjenerelt vil alle batterier lade seg ut med tiden hvis de er tilkoblet en forbruker, selv om forbrukeren er avslått, f. eks. batterier i en lommelykt, batteridrevet boremaskin etc. Til og med ubrukte batterier vil miste futten blir de liggende lenge nok. Ja det er jeg klar over, men her snakker en om total utlading på 14 dager, og det selv om maskinen er helt avslått. Har vært bort i andre ting som også bruker batteri, men ikke slik som dette. Grunnen til at jeg kjøpte en liten bærbar var jo nettopp muligheten til å være uten strøm 3-4 uker. Så hva er vitsen da?? Dette kan vel IKKE være normalt eller?? Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Det er helt normalt at batteriet på et laptop lader seg ut etter hvert ja. Selv om laptopen er avslått, så er det komponenter som krever litt strøm/spenning hele tiden. Så lar du en laptop ligge avslått i lengre tid, vil batteriet lade seg ut med tiden. Dette gjelder ikke bare batterier i en laptop, gjenerelt vil alle batterier lade seg ut med tiden hvis de er tilkoblet en forbruker, selv om forbrukeren er avslått, f. eks. batterier i en lommelykt, batteridrevet boremaskin etc. Til og med ubrukte batterier vil miste futten blir de liggende lenge nok. ER du helt sikker på dette? Et friskt Lithium-ion er vel kjent for å holde på ladingen veldig lenge ( liten selvutlading ) i forhold til NiCd og NiMh. Lenke til kommentar
Jan I Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Det er helt normalt at batteriet på et laptop lader seg ut etter hvert ja. Selv om laptopen er avslått, så er det komponenter som krever litt strøm/spenning hele tiden. Så lar du en laptop ligge avslått i lengre tid, vil batteriet lade seg ut med tiden. Dette gjelder ikke bare batterier i en laptop, gjenerelt vil alle batterier lade seg ut med tiden hvis de er tilkoblet en forbruker, selv om forbrukeren er avslått, f. eks. batterier i en lommelykt, batteridrevet boremaskin etc. Til og med ubrukte batterier vil miste futten blir de liggende lenge nok. ER du helt sikker på dette? Et friskt Lithium-ion er vel kjent for å holde på ladingen veldig lenge ( liten selvutlading ) i forhold til NiCd og NiMh. Er 100% sikker har nå ladet helt ut batteriet og holder på å lade opp Skal så ta ut batteriet og la det stå noen dager før test. Hvis det da holder så er det jo PCen som bruker strøm ved avslått modus. I butikken sa de at dette ikke var normalt så derfor skal jeg gjøre dette før noe annet Er dritt lei hele maskinen og det er rett før den går ut vinduet. Kjøp av en NY PC som jeg ikke får brukt er helt bak mål. Mvh Jan I Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 ER du helt sikker på dette?Et friskt Lithium-ion er vel kjent for å holde på ladingen veldig lenge ( liten selvutlading ) i forhold til NiCd og NiMh. Ja, det er jeg 100% sikker på, og det gjelder Lithium-Ion batterier også. Skulle slå på laptopen (ikke netbook da, men med lithium-ion) til madamen for 5 mintter siden, og den var helt død, niks batteri igjen. Og den har vært avslått i mindre enn 14 dager. Så et batteri uansett type, lader seg ut over tid, ingen tvil om det. Dessuten er strøm/spenning/batteri en del av min hverdag på arbeid. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 (endret) Er 100% sikkerhar nå ladet helt ut batteriet og holder på å lade opp Skal så ta ut batteriet og la det stå noen dager før test. Hvis det da holder så er det jo PCen som bruker strøm ved avslått modus. I butikken sa de at dette ikke var normalt så derfor skal jeg gjøre dette før noe annet Er dritt lei hele maskinen og det er rett før den går ut vinduet. Kjøp av en NY PC som jeg ikke får brukt er helt bak mål. Mvh Jan I En ting må du ha helt klart for deg når det gjelder batterier og mini-bærabre og laptoper ellers. Alle vil bruke noe av batteri kapasitet når de er avslått. At din mini-bærbare mister ca 15% av kapasitet etter å ha vært avslått i over to døgn er kanskje litt i overkant av normalt, men heller ikke noe unormalt. Hvis de i butikken sa at dette ikke er normalt, da bør de lese litt mer om batterier før de uttaler seg om dette. Meningen med en mini-bærbar er at de lette og har god batteri kapasitet under bruk, men de vil ikke avvike noe særlig fra andre bærbare når de er avslått, uansett merke. Endret 14. desember 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
Jan I Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Har tidligere hat bærbar , men aldri opplevd en slik utlading Mvh Jan I Lenke til kommentar
avo Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Ikke unaturlig at batteriet faller til 80-85% på et par dager, men så bør selvutladingenn flate ut, slik at du kanskje er på 60-70% etter en uke, og 40-50% etter to uker. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Fant noe på nettet om HP 2133 batterier, de må visst utlades og lades opp igjen tre ganger før de blir helt topp når de er nye. "New Hp 2133 battery needs charging and discharging cycle first before the regular usage. Because battery from factory to the users' hands that exists the time differences, and the electrode materials will be its passivation for the battery of the longer time difference, which is why the purchase of new batteries need to be completely filled with charging and discharging cycle three times to eliminate electrode materials passivation, to activate Hp 2133 laptop batteries performance, to reach maximum capacity. Meanwhile, the laptop has the data transmission agreement end between battery and the computer, after the need of two or three times charged and discharged cycle, the percent of its real capacity can keep pace with the percent of content on the computer's screen. Cycle's steps: insert in computer to discharge until the shutdown, and then recharge the Hp 2133 battery, charging time must be over 12 hours, to repeat the action of charging and discharging for three times." Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Ikke unaturlig at batteriet faller til 80-85% på et par dager, men så bør selvutladingenn flate ut, slik at du kanskje er på 60-70% etter en uke, og 40-50% etter to uker. Det høres ut som om du her refererer til NiMh batterier. Lenke til kommentar
Jan I Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Ja dette gjorde jeg med mine tidligere batterier (ladet 3 ganger ) likevel ladet de seg helt ut etter ca 14 dager Regner også med at det er litt (egen)utlading, men ikke helt... Litt av hensikten med bærbar pc , var at jeg skulle kunne overføre bilder til pcen etter 3-4 uker.(borte fra strømuttak) Men uten strøm så.. kunne jeg likegodt ha kjøpt en stasjonær maskin Forresten tusen takk for flotte svar Mvh Jan I Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Det er helt normalt at batteriet på et laptop lader seg ut etter hvert ja. Selv om laptopen er avslått, så er det komponenter som krever litt strøm/spenning hele tiden. Så lar du en laptop ligge avslått i lengre tid, vil batteriet lade seg ut med tiden. Dette gjelder ikke bare batterier i en laptop, gjenerelt vil alle batterier lade seg ut med tiden hvis de er tilkoblet en forbruker, selv om forbrukeren er avslått, f. eks. batterier i en lommelykt, batteridrevet boremaskin etc. Til og med ubrukte batterier vil miste futten blir de liggende lenge nok. ER du helt sikker på dette? Et friskt Lithium-ion er vel kjent for å holde på ladingen veldig lenge ( liten selvutlading ) i forhold til NiCd og NiMh. Er 100% sikker har nå ladet helt ut batteriet og holder på å lade opp Skal så ta ut batteriet og la det stå noen dager før test. Hvis det da holder så er det jo PCen som bruker strøm ved avslått modus. I butikken sa de at dette ikke var normalt så derfor skal jeg gjøre dette før noe annet Er dritt lei hele maskinen og det er rett før den går ut vinduet. Kjøp av en NY PC som jeg ikke får brukt er helt bak mål. Mvh Jan I Har en Aspire One med samme problem - holder på å teste ut det samme som deg. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 (endret) Ja dette gjorde jeg med mine tidligere batterier (ladet 3 ganger )likevel ladet de seg helt ut etter ca 14 dager Regner også med at det er litt (egen)utlading, men ikke helt... Litt av hensikten med bærbar pc , var at jeg skulle kunne overføre bilder til pcen etter 3-4 uker.(borte fra strømuttak) Men uten strøm så.. kunne jeg likegodt ha kjøpt en stasjonær maskin Forresten tusen takk for flotte svar Mvh Jan I Dessverre så er det nok den "harde" vrikelighet at batterier som står i bærbare lader seg sakte men sikkert ut så lenge batteriet står i. For moro skyld fyrte jeg opp min "lille" XPS M1730 som har vært frakoblet strømnett i ca 36 timer, og batteriet har droppet ned til 94% kapasitet. Det du kan gjøre er jo å fjerne batteriet fra den bærbare når du ikke bruker den, da vil det vare mye lengre. Men vær da obs på at CMOS (BIOS) batteriet vil ikke være så lenge som vanlig da. Og å skifte CMOS batteri er ingen enkel sak på en bærbar. Men normalt bør et slikt batteri vare 3-5 år hvis jeg ikke driter helt på draget da. Endret 14. desember 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
Jan I Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Hei Spurte en som hadde en HP mini 2140 (som ser helt lik ut som min 2133) Dette er svaret jeg fikk nå akkurat : Hadde den avslått i noen uker nylig og det var nesten fullt batteri når jeg slo på. Og det var det når jeg slo av så vidt jeg husker. :-) Så det ser jo ut som om denne ikke lader seg ut (vet ikke hva som er forskjell på 2140 og 2133) Mvh Jan I Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 (endret) Det er helt normalt at batteriet på et laptop lader seg ut etter hvert ja. Selv om laptopen er avslått, så er det komponenter som krever litt strøm/spenning hele tiden. Så lar du en laptop ligge avslått i lengre tid, vil batteriet lade seg ut med tiden. Dette gjelder ikke bare batterier i en laptop, gjenerelt vil alle batterier lade seg ut med tiden hvis de er tilkoblet en forbruker, selv om forbrukeren er avslått, f. eks. batterier i en lommelykt, batteridrevet boremaskin etc. Til og med ubrukte batterier vil miste futten blir de liggende lenge nok. ER du helt sikker på dette? Et friskt Lithium-ion er vel kjent for å holde på ladingen veldig lenge ( liten selvutlading ) i forhold til NiCd og NiMh. Er 100% sikker har nå ladet helt ut batteriet og holder på å lade opp Skal så ta ut batteriet og la det stå noen dager før test. Hvis det da holder så er det jo PCen som bruker strøm ved avslått modus. I butikken sa de at dette ikke var normalt så derfor skal jeg gjøre dette før noe annet Er dritt lei hele maskinen og det er rett før den går ut vinduet. Kjøp av en NY PC som jeg ikke får brukt er helt bak mål. Mvh Jan I Har en Aspire One med samme problem - holder på å teste ut det samme som deg. Har hatt batteriet liggende utav denne nå siden fredag. Den starter nå med 97%, ( Everestmåling ). Det kan vel da se ut som om det er noe som bruker strøm selv om maskinen er helt avslått. Litt kort testtid dog. Endret 14. desember 2009 av GLOCK05 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Som jeg sa så er det alltid noe som bruker litt strøm på alle PCer, det være stasjonære eller bærbare/mini bærbare. Det er nemlig en stand-by spenning som er aktiv hele tiden, akkurat som på en stasjonær PC, og denne stand-by spenning gjør at PCen starter når du trykker på On-knappen. Så når du trykker på On-knappen, slutter du denne kresten, hovedkortet og dens komponenter får strøm til å starte. Som jeg nevnte tidligere, får blant annet BIOS strøm fra "hoved" batteriet når det er i. Tar du vekk det batteriet, får BIOS strøm fra en lite batteri som sitter på selve hovedkortet. Dette er likt for alle PCer uansett type hvis jeg ikke tar feil. Derfor vil et batteri i en laptop alltid miste lading (kapasitet) over tid. Så jeg må ærlig talt si at det Jan I fortalte om han som hadde en HP 2140 avslått i ukesvis og batteriet hadde samme kapasitet da han slå den på igjen, tillater jeg meg nesten å tvile litt på. En strøm krets vil alltid "tappe" litt strøm/spenning fra kilden. Hadde han batteriet ute deler av tiden, kan dette være mulig. Men med batteriet montert i netbooken hele tiden, tja.... Madamen har en Samsung N130 (mini bærbar), jeg hadde den på i går en liten stund, og da jeg slå den av, hadde batteriet en kapasitet på 55%. Slå den nettopp på igjen og batteriet var da på 53%, så selv mini bærbare bruker litt strøm når de er avslått. Endret 15. desember 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
Jan I Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Hvis en bærbar pc skal lade seg helt ut på 14 dager ,så ser jeg ikke helt vitsen med bærbar. (for min del) Den bruker jo nesten like mye strøm som om den skulle stått påslått uten bruk Som sagt så akjønner jeg at den skal bruke litt strøm for å holde BIOSen i gang , men SÅ MYE?? Forresten så har jeg hatt flere bærbare i hus uten dette problemet. (2-3 år siden) JA de har brukt litt strøm ved avslått modus, men ikke en total utlading på kort tid Mvh Jan I Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Joda, skjønner jo at du er litt frustret over dette, men det virker som det er slik med mange laptop batterier. Jeg har jo hatt forskjellige merker av bærbare de siste 12 årene, og mener å huske at ingen av dem hadde batterier som varte så lenge som 3-4 uker i avslått tilstand. Vi har nå 3 bærbare i huset, og tror ikke noen av batteriene i dem kan holde så lenge. Kan jo gjøre en test da hvis det er mulig. Det er jo mulig du har fått dårlige batterier, jeg fant noe mer om batterier på nettet. "8. For it's self-discharging, don't be worried about this natural phenomenon. Just need to make the HP battery 2133 Mini-Note PC in a fully charged status and it's necessary to fully discharge and then fully charge the 2133 Mini-Note PC HP Battery every two to three weeks. 9. It is normal for your HP 2133 Mini-Note PC replacement battery to become warm when charging or normal use. But if it is getting too hot, there may be something wrong with the device, please remove it and ask help from our qualified personnel. 10. New HP 2133 Mini-Note PC battery is sometimes hard to be charged. Your electronic device may indicate a fully charged condition for about 10 to 15 minutes when a new battery pack is being charged for the first time. When this happens, remove the battery pack and let it cool down for a while. Repeat the charging procedure again. When a new HP 2133 Mini-Note PC battery is unable to charge, it is suggested to remove the battery from the device and reinsert it for several times to wake up dormant cells. Occasionally, BIOS updating is required to make the battery work normally on your device." Regner med at du har siste BIOS versjon som er F06 mener jeg det var, så det å oppdatere BIOS gjeleder ikke deg. Dessuten hadde den ikke fiks for batteri lading eller noe slikt. Den ene datteren min har en Acer der batteriet døde etter hvert, det ville ikke lade i det hele tatt. Kjøpte nytt batteri til henne fra Duracell og så langt har hun ikke hatt problemer. Endret 15. desember 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
Jan I Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Hei Etter å ha ladet fullt opp 100% den 14/12 kl 19.00 og tok så ut batteriet fra pcen . I dag 16.12 kl 16.40 så satte jeg batteriet inn og prøvde Det var da enda 100% altså 0% egenutlading. (ja jeg vet det er kort tid, men dette var for å sjekke om det var egenutlading i batteriet , noe det ikke ser ut som.) Så hvis andre har en HP mini 2133: Kan de da lade helt opp batteriet og så sjekke hvor mye strøm den bruker når den er helt avslått et par/tre dager ? Skal prøve å kontakte butikken og høre hva de sier Mvh Jan I Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå