dsbilling Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Hei! Lurte på hva slags programmerings språk Mac og iPhone/iPod bruker, noen som vet? Jeg vet at man programmerer i Xcode. dsbilling Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Objective-C og Cocoa-rammeverket. Objective-C er et interessant språk, en slags dynamisk typet, objekt-orientert variant av C, med en noe spesiell syntaks. Korreksjon: med en veldig spesiell syntaks. Lenke til kommentar
dsbilling Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Objective-C og Cocoa-rammeverket. Objective-C er et interessant språk, en slags dynamisk typet, objekt-orientert variant av C, med en noe spesiell syntaks. Korreksjon: med en veldig spesiell syntaks. Ok, takk for svar. Er du kjent innen det? Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Det er ikke morsmålet mitt akkurat, men jeg kan nok til å få til det jeg vil Lenke til kommentar
dsbilling Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Det er ikke morsmålet mitt akkurat, men jeg kan nok til å få til det jeg vil Lol, ok. Vansklig å lære? Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 (endret) Tja, det kommer vel an på utgangspunktet ditt Edit: selve språket er ikke så veldig vanskelig, men verktøyene og plattformen er jo det som tar tid å lære IMO. Endret 14. desember 2009 av steingrim Lenke til kommentar
dsbilling Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Tja, det kommer vel an på utgangspunktet ditt Edit: selve språket er ikke så veldig vanskelig, men verktøyene og plattformen er jo det som tar tid å lære IMO. Ok. Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Låner denne tråden litt, fikk ipod til jul og kunne godt tenkt meg å lage noen enkle programmer til denne. Men har et par spørsmål. 1) Stemmer det at man må ha Mac for å lage programmer til ipod? 2) Hvis ja på 1) hvor kraftig maskin må man ha og hvor kan man få dette billigst mulig? 3) Er det vanskelig å lage f.eks en vekkeklokke til ipod hvis man har litt erfaring fra grunnlegende C++? Lenke til kommentar
___ Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Låner denne tråden litt, fikk ipod til jul og kunne godt tenkt meg å lage noen enkle programmer til denne. Men har et par spørsmål. 1) Stemmer det at man må ha Mac for å lage programmer til ipod? 2) Hvis ja på 1) hvor kraftig maskin må man ha og hvor kan man få dette billigst mulig? 3) Er det vanskelig å lage f.eks en vekkeklokke til ipod hvis man har litt erfaring fra grunnlegende C++? Skal du lage en såkalt native applikasjon er du nødt til å bruke XCode, som bare finnes for OS X. Jeg kjenner folk som kjører XCode på de billigste Macene uten problemer. Sjekk apple.no for priser. Når man programmerer for iPhone/iPod, benyttes språket Objective-C. Kort fortalt er det C med støtte for objektorientert programmering. Man kan mikse inn C og C++ i prosjektene om man ønsker det. Hvor vanskelig eller lett for deg det er å begynne med dette avhenger selvsagt av hva slags erfaring du har fra før. Det er ikke enkelt å lære seg å programmere i Objective-C. Ihvertfall ikke for meg, selv om jeg har programmert i mange år. En vekkerklokke er ikke noen ideell applikasjon for hverken iPhone eller iPod, da programmet er nødt til å kjøre hele tiden. Werner Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Nå syns jeg det var noe stor utgift og måtte punge ut for en mac mini for å se om man kunne tenke seg å programmer til iPhone. Tenkte også på vekkeklokke ville være rimelig enkelt å lage og derfor en grei start applikajson, og der jo ikke akkurat sånn at man bruker iphonen når man sover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå