Gå til innhold

Mac og iPhone/iPod programering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Låner denne tråden litt, fikk ipod til jul og kunne godt tenkt meg å lage noen enkle programmer til denne. Men har et par spørsmål.

1) Stemmer det at man må ha Mac for å lage programmer til ipod?

2) Hvis ja på 1) hvor kraftig maskin må man ha og hvor kan man få dette billigst mulig?

3) Er det vanskelig å lage f.eks en vekkeklokke til ipod hvis man har litt erfaring fra grunnlegende C++?

Lenke til kommentar
Låner denne tråden litt, fikk ipod til jul og kunne godt tenkt meg å lage noen enkle programmer til denne. Men har et par spørsmål.

1) Stemmer det at man må ha Mac for å lage programmer til ipod?

2) Hvis ja på 1) hvor kraftig maskin må man ha og hvor kan man få dette billigst mulig?

3) Er det vanskelig å lage f.eks en vekkeklokke til ipod hvis man har litt erfaring fra grunnlegende C++?

Skal du lage en såkalt native applikasjon er du nødt til å bruke XCode, som bare finnes for OS X. Jeg kjenner folk som kjører XCode på de billigste Macene uten problemer. Sjekk apple.no for priser.

Når man programmerer for iPhone/iPod, benyttes språket Objective-C. Kort fortalt er det C med støtte for objektorientert programmering. Man kan mikse inn C og C++ i prosjektene om man ønsker det.

Hvor vanskelig eller lett for deg det er å begynne med dette avhenger selvsagt av hva slags erfaring du har fra før. Det er ikke enkelt å lære seg å programmere i Objective-C. Ihvertfall ikke for meg, selv om jeg har programmert i mange år.

En vekkerklokke er ikke noen ideell applikasjon for hverken iPhone eller iPod, da programmet er nødt til å kjøre hele tiden.

Werner

Lenke til kommentar

Nå syns jeg det var noe stor utgift og måtte punge ut for en mac mini for å se om man kunne tenke seg å programmer til iPhone.

Tenkte også på vekkeklokke ville være rimelig enkelt å lage og derfor en grei start applikajson, og der jo ikke akkurat sånn at man bruker iphonen når man sover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...