Gå til innhold

Bruk av "gamle" linser

Anbefalte innlegg

For et 10-12 år siden hadde jeg en veldig interesse for fotografering, og kjøpte meg da et Olympus OM-2 med en del linser b.l.a tele og vidvinkel. var veldig fornøyd med det kameraet da.

Nå spør av ren uvitenhet siden jeg har brukt digitalkamera av typen trykk og ta bilde siden da om ; er det mulig å bruke disse linsene på de nye digitale speilreflekskameraene og vil de eventuellt kun passe på samme merke ?

Sikkert et "dumt" spørsmål ,men det hadde jo vært fint om det gikk an :yes:

Endret av brolle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er faktisk ikke et dumt spørsmål i hele tatt.

Det finnes en rekke adaptere tilgjengelig som gjør at du fortsatt kan bruke dine gamle OM objektiver.

FourThirds

Dette er standarden Olympus bruker på sine speilreflekser, og her finnes det adaptere. Du kan med andre ord bruke alle Olympus sine SLR-

Olympus OM adapter MF-1

Micro FourThirds

Dette er en ny standard, og brukes blant annet av Olympus og Panasonic. Her finner du kamera som Olympus E-P1 og Panasonic GF1. Her får du også adaptere til OM optikk.

Olympus OM adapter MF-2

Lenke til kommentar
For et 10-12 år siden hadde jeg en veldig interesse for fotografering, og kjøpte meg da et Olympus OM-2 med en del linser b.l.a tele og vidvinkel. var veldig fornøyd med det kameraet da.

Nå spør av ren uvitenhet siden jeg har brukt digitalkamera av typen trykk og ta bilde siden da om ; er det mulig å bruke disse linsene på de nye digitale speilreflekskameraene og vil de eventuellt kun passe på samme merke ?

Sikkert et "dumt" spørsmål ,men det hadde jo vært fint om det gikk an :yes:

Det går ann med adapterhjelp.

Du kommer til å bli fryktelig skuffet når du kikker inn i søkeren på et dslr. De er knøttsmå i forhold til søkeren på OM-2.

Objektivene dine vil heller ikke oppføre seg helt som på OM-2.

En ting er beskjæringen (crop); sensoren på et digitalkamera er mindre enn filmruten. Det medfører at objektivenes synsvinkel endres med en faktor på 2 (for Olympus 4/3- og micro4/3-system); en 50mm får samme synsvinkel som en 100mm på OM-2. Beskjæringsfaktoren for Canon er x1.6, mens den for Nikon, Pentax og Sony (Minolta) er x1,5.

En annen ting er at objektivene vil oppføre seg optisk anderledes. Det er en grunn for at Olympus valgte å skrote hele sitt tidligere system ved overgangen til digitale kameraer og starte omigjen. Du kan se litt om hvordan "gammel" optikk oppfører seg på et digitalt kamera her: biofos og wrotniak.

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Du kan sagtens anvende de gamle objektiver - men du skal være klar over at du KUN kan anvende dem i "fuld manuel mode", kun manuelle indstillinger og kun manuel fokusering - hvilket bliver en del lettere i Liveview med forstørret billede.

Men - glem alt om de gamle zoom-objektiver. De bedste gamle primes er imidlertid OK at bruge, især standard-primes (som 50mm f/1,8) og teleprimes som 100/2.8, 135/3.5 og længere brændvidder.

Som anført ovenfor - Wrotniak og i særdeleshed Biofos har nogle grundige tests af de gamle objektiver med anbefalinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...