Gå til innhold

Skikkelig slektsprogram? Finnes det noe bra?


KarmaZ

Anbefalte innlegg

Heii! Jeg er på utkikk etter et skikkelig slekts program som er både oversiktlig å brukervennlig. Har ikke hittil funnet noe som jeg er fornøy med. Er programmet veldig bra kan det være aktuelt å betale det, men da skal det også være bra. Har så mye informasjon på slektninger som jeg ønsker å få opp på et slags tre, men det er ikke enkelt å finne noe som jeg syntes blir bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lista til DisNorge i forrige innlegg er et bra utgangspunkt, men jeg har likevel noen kommentarer.

 

Min erfaring tilsier at det godt slektsprogram i alle fall bør ha dette:

  • Støtte for norsk språk (selv om du behersker fremmede språk, er det ikke sikkert mottakerne av dine slektsrapporter setter pris på noe annet enn norsk). Et godt norsk brukermiljø er også bra.
  • Støtte eksport/import av GEDCOM (gjerne flere formater i tillegg, da kan du bytte til et annet program senere uten å måtte taste inn alt på nytt).
  • Stabil og langsiktig programvareprodusent (et sunnhetstegn hvis programmet utvikles og av et firma og kommer med nye versjoner/oppdateringer, enkeltpersoner kan levere veldig bra saker, men hva når denne ikke gidder lenger, slektsdataene dine skal holde en stund og blir antakelig arvemateriale også en dag).

Ditt spørsmål er også litt avhengig av hvilket operativsystem du skal kjøre det på:

  • MacOS: Reunion eller GRAMPS
  • Linux: GRAMPS
  • Windows: Legacy, TMG, GRAMPS

Til Windows anbefaler jeg Legacy som er utviklet i USA, men finnes på norsk (menyer/rapporter), har mange norske brukere, er lettfattelig, har gode rapporter, har et godt norsk hjelpeforum og er gratis i standardversjonen. Du kan kjøpe en kode for å frigi tilleggsfunksjonalitet i DeLuxe-versjonen for USD 30 (latterlig billig). Programmet oppdateres jevnlig og nyeste versjon er fra september 2009.

 

TMG er dyrere, "har alt", men går også for å ha en høyere terskel for å komme i gang. Nyeste versjon kom februar 2009.

 

GRAMPS er gratis, finnes på flere plattformer, kom i årets tredje oppdatering for 8 dager siden. Lysende framtid, ser det ut til.

Lenke til kommentar

Jaok. Finnes så mange forskjellige programmer. Vil det kanskje være mer oversitklig og bedre hvis jeg lager et system på nettet, sånn at jeg selv kan modifisere det etter hvordan jeg ønsker. Også heller legge ved den informasjonen jeg selv ønsker?

 

Et program er begrenset med muligheter, men med egen side kan jeg gjøre og lage det jeg måtte ønske. Jeg har tenkt på dette veldig lenge, men grunnen til at jeg ikke har satt i gang er fordi jeg føler meg ikke moden på å begynne på dette, ettersom jeg ikke helt vet hvilket "oppsett" jeg skal bruke for å få det mest mulig oversiktlig.

 

Er det noen som har noe råd for hvordan en perfekt slektstre/side vil se ut?

Lenke til kommentar

Et slektsprogram krever en database. Dette fordi det alltid vil komme til nye opplysninger i form av familiegrener, personer, datoer etc. Å lage et eget system for nettet vil være svært tidkrevende og ikke gi deg det et ferdig program kan gi deg. De fleste program (alle?) vil kunne generere ferdige internettsider, samt selvsagt ha flere rapportmuligheter for utskrift på papir (hvor du selv angir hvor i slektstreet rapporten skal starte).

Lenke til kommentar

Ja det skjønner jeg. Det skal ikke være noe problem. Å lage en side for meg er ikke noe problem, men problemet hos meg blir stort når jeg kommer til hva jeg skal ha slags oppsett. Ved at jeg lager en egen side vil gjøre at jeg skal modifisere alt til sånn jeg selv ønsker.

 

Greit oppsett er jo å ha et "bilde" over hele treet også at man heller har mulighet for å få informasjon, og helst lage noe som ikke er rotete og uoversiktlig. Av alle programmer jeg har prøvd ut er det alltid noe minus, føler jeg. :p

Lenke til kommentar

Tror ikke du får særlig oversikt hvis du lager hjemmeside med slektsdata - hvis det ikke bare er snakk om en håndfull personer da. Det blir fort en del slektninger å holde styr på og får du dilla, kan det bli mange tusen til slutt. I dag hvor folk skilles, gifter seg igjen og har barn i mange sammenhenger blir det fort komplisert og vanskelig å holde oversikten.

 

I et slektsprogram har du en database i bånn (regner med at web-baserte geni.com også har det) og full kontroll. Du kan lett søke opp en person og redigere slektsdata som du ønsker, for deretter å generere nye rapporter eller hjemmesider. Det fine med slektsprogrammer er at du kan lage rapporter med utgangspunkt i hvem som helst av de som er i slektsbasen din. Da kan du på sekunder gi f.eks. søskenbarnet ditt "sin egen" rapport i stedet for din. Dessuten kan du like raskt lage rapporter begge veier (en person med alle aner bakover i tid, eller en person med alle etterkommere).

 

Jeg anbefaler deg å starte med disse 10 enkle råd. Deretter anbefaler jeg at du tar i bruk et slektsprogram som er gratis (Legacy er anbefalt tidligere i denne tråden) og taster inn slekta du har. Du bør konsekvent bruke navnet enhver er født med og i tillegg legge til alternative navn (f.eks. som gift) etterhvert som de dukker opp i din slektsgranskning. Så kan du pumpe gamle slektninger for mer stoff og gå videre til folketellinger og kirkebøker på Digitalarkivet, Gravminner og eventuelt bygdebøker. Du kan gå ut fra at det er kirkebøkene som er mest korrekt (sjøl om det kan finnes unntak) for opplysninger og viktigste primærkilde (fra tida før folkeregisteret tok over hovedansvaret).

 

Et godt tips er å legge inn kilde for hvor du har alle opplysninger fra i kilderegisteret (f.eks. "Andeby, 1909-1925, Klokkerbok 3" kan være en hovedkilde). Da finner du (og andre) igjen dette senere. Når du legger inn en hendelse (født, døpt, konfirmert, gift, død osv) for en person tatt fra denne kilden, lenker du til den i slektsprogrammet og legger til hvor i kilden du har funnet hendelsen, f.eks. "døpte, side 143, nr 3"). Sånn kan du fortsette i det uendelige.

 

Rapportene fra slektsprogrammene er laget av noen som har erfaring og har tenkt gjennom fordeler og ulemper. Det kan være grunn til å stole på disse i stedet for å finne opp "hjulet" på nytt. Rapportene til web er jo HTML i en eller annen versjon, og den slektsprogrammet lager for deg kan du jo modifisere utseendet på sjøl etterpå. Mulig du må kjøre "søk-og-erstatt" noen runder i HTML-koden for å fjerne formateringen som kun skal ligge i CSS, men dette kan også langt på vei automatiseres. Eventuelt at slektsprogrammet har maler du kan modifisere.

Lenke til kommentar

Ok, forstår. Ja greit hvis det er snakk om noen titals personer. Men det er jo i det uendelige. En av minusene med nåværende slektsprogrammene, er jo at man ikke får opp noe mer hvem som er søskenbar, tremening av hverandre. Det å få opp far/mor, sønn/datter osv. sier ikke noe slekt.

 

Men noe mer at man kan plotte inn tilknytting til den og den personen, også få en forbindelse som i realiteten, at de feks. er søskenbarn. Finnes det programmer som er såpass "kloke" og avanserte?

Lenke til kommentar
Men noe mer at man kan plotte inn tilknytting til den og den personen, også få en forbindelse som i realiteten, at de feks. er søskenbarn. Finnes det programmer som er såpass "kloke" og avanserte?

 

Rapportene fra slektsprogrammene går naturligvis i rett linje foreldre/barn, for det er jo der slektslinjene knyttes. Legacy (kanskje andre også) har imidlertid en slektskapskalkulator der du velger to personer fra slektsbasen din og får opp et grafisk bilde av linken mellom de to og en angivelse av hva slektskapet heter (søskenbarn, tremenning, grandtante osv.). Det finnes også egne rapportprogrammer som enten kan lese databasen i slektsprogrammet ditt direkte (Legacy Charting følger med Legacy), eller du må eksportere til GEDCOM først og der kan det godt være at man kan kjøre en del uvanlige rapporter. Kjenner dessverre ikke detaljene her, har så langt vært mer opptatt med å samle inn data enn å presentere dem.

 

Brother's Keeper er et gammelt slektsprogram (fra MS-DOS tiden) som har blitt modernisert opp gjennom årene og har vært i Windows-versjon en stund. Programmet har mange norske brukere som har holdt på lenge med slektsgranskning, fordi dette var et av de beste programmene i gamle dager. Programmet utvikles av en enkelt person som visstnok følger opp ganske bra (hvor lenge fortsetter han?) og har også egne norske brukergrupper. Dette programmet er ikke lenger med i toppen når de beste programmene rangeres, men funker sikkert helt fint. Det er i alle fall ingen store feil med det, så vidt jeg vet.

 

edit:

Hvis du vil ha opp en rapport der dine søskenbarn er med, så velger du en etterslektsrapport fra en av dine besteforeldre.

Endret av BonzoDog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...