Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ikke signal ut fra videokort

Anbefalte innlegg

Driver og prøver å vekke til live en gammel PC for å hente ut ymse musikkdata. Det dreier seg om tusentalls filer som er knytta opp mot Qbase, Sonar, Reason. Disse er spredt rundt på disken i ymse kataloger, så det å hente ut data direkte fra disken er et fryktelig tungvindt alternativ.

Maskina har vært mekka en del på tidligere, lånt lydkort o.l. Men nå skal teoretisk alle nødvendige kompoenenter være på plass.

Og nå den gir altså ikke signal ut fra videokort, hverken integrert kort, eller PCI-kort. Har og prøvd å monter et alternativt kort.

Virker som maskina leser (eller i hvert fall prøver å lese) disk, men siden skjermen er svart veit jeg egentlig ikke. Prosessorvifte starter og.

Hvilke muligheter er det jeg står overfor? Hovedkort, koblinger ev. andre muligheter? Trenger hjelp til vider feilsøking.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har testet to skjermkort så er det neppe der feilen ligger. Det er nok heller det at den ikke starter. Ville begynnt med å fjerne all ikke-essentielle deler og så tatt CMOS reset, spesiellt siden du sier du har koblet mye ut og inn av den av hardware.

-Stigma

Lenke til kommentar
Takker for raskt svar.

Har strippa maskina ned. Fjerna et par unødige kort, CD-brenner o.l.

Da må jeg desverre stille det dumme, men desverre nødvendige spørsmålet: Hva er SMOS reset, hvordan gjør jeg det?

CMOS, ikke SMOS. CMOS er brikken som inneholder instillingene til BIOS (Basic Input Output System) som er annsvarlig for oppstarten av maskinen frem til operativsystemet tar over kontrollen. Hvis du har på en eller annen måte fått instillinger i BIOS som gjør at du ikke kan starte (og dermed ikke endre instillingene selv) så kan du redde deg tilbake som regel ved å resette CMOS slik at BIOS går tilbake til standard instillinger som vil starte opp under de fleste tilfeller.

Du resetter CMOS som regel ved å finne en jumper på hovedkortet som du må sette over fra pin 1+2 til 2+3, vente noen 5 minutter og så sette den tilbake før restart. Alternativt kan du fjerne CMOS batteriet i noen tilfeller.

Du bør generellt sett se hva prosdyre som er annbefalt for ditt spesielle hovedkort da det kan variere noe, plus at hvor på hovedkortet den jumperen er kan variere. Last ned manualen til hovedkort fra din produsent (eller se i den fysiske om du har den) og der skal stå instruksjonene du trenger å følge.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk skal du nok en gang ha.

Tror faktisk jeg skjønte det svaret.

Problemet er bare å finne manual til kortet. Han som eier maskina er mildt sagt et surrehue, så den er garantert vekk. Veit heller ikke hva slags kort det er, så ikke det enkleste å finne på nettet heller.

Så finnes det alternative prosedyrer?

Lenke til kommentar
Takk skal du nok en gang ha.

Tror faktisk jeg skjønte det svaret.

Problemet er bare å finne manual til kortet. Han som eier maskina er mildt sagt et surrehue, så den er garantert vekk. Veit heller ikke hva slags kort det er, så ikke det enkleste å finne på nettet heller.

Så finnes det alternative prosedyrer?

Som regel står det fysisk på hovedkortet et sted produsenten + modellen. Alternativt kan du bruke et program som AIDA32, men det enkleste er som regel å bare se på kortet.

Eksempel:

http://www.ultrabios.com/graphics/motherboard.jpg

Så lenge du kjenner modellen og produsenten så er det bare 2 minutter arbeid å finne manualen på nettet. Bare gå til produsentens support sider.

For å resette CMOS må du kutte backup strømmen til CMOS brikken. Det er det du gjør når du flytter jumperen, kutter strømforsyningen. Alternativet er jo å fjerne batteriet logisk nok. Problemet er at det er ikke på alle kort du kan gjøre begge deler. Det kan være enten eller. Som regel kan du begge deler på stasjonære kort, mens bærbare ofte ikke har jumpere for eksempel. Det beste er alltid å sjekke manualen, så slipper du å gjette om du har gjort det riktig. Dessuten vil du gjerne trenge manualen for å finne jumperen, da den er liten og bortgjemmt og merket med liten skrift / kryptisk skrift / eller ikke i det hele tatt. Tradisjonnellt finner du den ofte "nede" på stasjonære hovedkort dog, nær der du kobler kablene til startbryteren mm. men nøyaktig hvor varierer.

Eksempler:

http://www.infopackets.com/graphics/cmos+jumper.gif

http://www.nordichardware.se/skrivelser_img/220/cmos.jpg

http://docs.sun.com/source/817-2023-11/fig...onfigure-11.gif

Som sagt kan din se anderledes ut eller ligge et annet sted.

Det er også verdt å merke seg at det finnes mange slike jumpere på hovedkortet for forskjellige funksjoner. Du bør ikke flytte rundt på den tilfeldig uten at du er noenlunde sikker på at det faktisk er CMOS jumperen du har funnet.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

No problem. La oss høre hovrdan det går.

Jeg ville bare si en ting til, og det er at dersom hovedkortet er noe gammelt noname skrap så er det ikke sikkert at modelnummeret står så fremtrendene som i eksempelet. I så tilfelle se gjerne etter en liten hvit lapp med noe skrift på et sted.

-Stigma

Lenke til kommentar

Da har jeg identifisert hovedkortet, og fulgt prosedyre for flashing av BIOS. Like dødt. Like svart skjerm.

Viser seg og at luringen som eier maskina har tukla litt og satt ledig strømforsyningskontakt på jumperpunktet CLR BIOS. Han fant en løs ledning, som han syntes passa der ;) Så det skulle ikke forundre meg om han har svidd kretser på kortet, BIOS-chip f.eks.

Det virker vel som en lost case?

Noe annet som kan/bør prøves før jeg gir opp?

Lenke til kommentar

Hold ann der... Du har følgt prosedyren for å FLASHE bios??

Er det du som roter med hva du sier nå eller? Du skulle vel bare resette BIOS, ikke flashe ny?

Når det gjelder det du sier om at han har koblet i hytt og pine så tsja... det er jo ikke så bra. Først av alt - hva ledning var det han koblet til der? Det viktige å vite er om den ledningen hadde spenning i seg. Om det bare er noe som ledet til en lampe eller en startbryter for eksempel så vil det ikke ha gjort noe skade, men om det er spenning på ledningen så er det definitivt risiko for at noe galt kan ha skjedd ja. Jeg ville fremdeles prøvd en reset av CMOS dog (pga. av det merkelig du sa om flashing så er jeg ikke enda inneforstått med om du har gjort det eller ikke).

Gitt at det ikke er noen permanent skade så må det ihvertfall være en junumper der på CMOS_CLEAR pinnene for at systemet skal fungere normalt. Anntar at denne er borte nå siden han hadde noe annet koblet der? Heldigvis kan du bruke hvilken som helst jumper så om du kan finne ut hvor den normalt skal stå i følge manualen så kan du replace den med en annen du har liggende (eller du kan sikkert få en gratis på nærmeste datasjappe eller snill sjel her på forumet).

Så kort sagt:

- Fjern det tullet han selv har koblet på

- Sett på jumperen som evt. mangler (sjekk med manualen hvilke to pinner som skal kortsluttes)

- Fjern alle ikke-essentiell hardware fra maskinen som ike må være der for å kunne boote opp til POST skjermen (første skjermen)

- Gå gjennom prosedyren for reset av CMOS på nytt (se manualen)

Er den da fremdeles dau så hmmm... rapporter tilbake, men da er det en reell sjanse for at skade kan ha forekommet på knappebatteriet og/eller CMOS brikken. Batteriet kan du enkelt nok måle med multimeter for å se om det lever, men CMOS brikken er værre.

-Stigma

Lenke til kommentar

Språklig forvirring igjen :)

Beklager at jeg er upresis med termene her.

Reset av BIOS er det jeg har prøvd. Og det førte altså ikke til noe endring.

Jeg går ut fra at den ledninga han kobla til på punktet er strømførende, iom at det var en fireleder fra strømforsyninga. Dvs. en sånn sak som er laska videre fra strømtilførsel til disker (åtteleder om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Språklig forvirring igjen :)

Beklager at jeg er upresis med termene her.

Reset av BIOS er det jeg har prøvd. Og det førte altså ikke til noe endring.

Jeg går ut fra at den ledninga han kobla til på punktet er strømførende, iom at det var en fireleder fra strømforsyninga. Dvs. en sånn sak som er laska videre fra strømtilførsel til disker (åtteleder om jeg ikke husker feil.

Hæh?? har han koblet en MOLEX på den??

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...e_connector.jpg

Litt av en bragd å få det til å passe, men ja de er strømførende med diverse spenninger (5volt og 12volt) og kan helt sikkert ødelegge en CMOS chip ved "riktige" forhold.

Hvis du ikke får liv etter CMOS reset og du ikke har mer ikoblet enn strengt nødvendig så tror jeg ikke jeg har flere ideer som er verdt å prøve å formidle over forumet. Hvis du har et tilgjengeig så hadde det jo vært ideelt å teste med et annet hovedkort for å evt. bekrefte at det er blitt skadet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...