hean Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 (endret) Etter kjøp av D90 har jeg bestemt meg for å lese bruksanvisningen fra perm til perm og alt skal testes og forstås underveis. Lite problem med det frem til nå... enten vil jeg ikke forstå ellers så er det tiden på døgnet som spiller meg ett puss men klarer ikke sove nå med dette i hodet. Ok, det vanlige er at blitsen går av rett etter lukkeren åpner seg.... Eksempelbilde viser en motorsykkel i mørke omgivelser med en lysstripe foran seg som kommer fra sykkelens eget lys (tror jeg). Bruker man "Rear" funksjonen så går blitsen av rett før lukkeren lukker seg slik at det "skapes en effekt av en lysstrøm bak motiver i bevegelse" (Nikons egne ord). Det jeg egentlig ikke forstår er hvordan denne lysstrømmen eller stripen kommer FORAN motorsykkelen når blitsen går av på framre lukkergardin for der har jo ikke motorsykkelen vært. Endret 14. desember 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Transponder79 Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Fordi kameraet fanger opp motorsykkelens bevegelse siden lukkeren fremdeles er åpen etter at blitsen har gått av. Et blitsblink er som regel mye mye kortere enn lukkertiden - derav viktigheten av å velge front- eller rear-sync i enkelte situasjoner der tilstedeværende lys også bidrar til eksponeringen. Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 (endret) Fordi kameraet fanger opp motorsykkelens bevegelse siden lukkeren fremdeles er åpen etter at blitsen har gått av. Et blitsblink er som regel mye mye kortere enn lukkertiden - derav viktigheten av å velge front- eller rear-sync i enkelte situasjoner der tilstedeværende lys også bidrar til eksponeringen. Takker for svar men jeg skjønner det fremdeles ikke... Edit: Nå gikk det opp for meg så klart... HAHA! :!: Edit2: Takker igjen, nå får jeg sove også Endret 14. desember 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Hvis motivet blir opplyst i 1/1000 sec av blitsen og hvis lukkertiden på kamera er 1 sec,vil kamera også fange opp kjørelysene til motivet i en periode etter at motivet er opplyst av blitsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå