Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Strukturert leksearbeiding?

Anbefalte innlegg

Hei! Er en elev som går 2året vgs, på studiespesialisering. Jeg har realfagene matematikk, fysikk og kjemi. Etter videregående tenkte jeg jeg skulle prøve å skaffe meg en skikkelig utdanning, ved 5-årig masterstudie. De fleste studiene krever minimum 4 i R2 og 4 i Fy1. Her er saken; Jeg sliter litt med arbeidsvilje/arbeidsstrukturen, og er redd for at jeg må ta fag opp igjen. Sålangt har jeg fått någenlunde akseptable karkaterer i matematikk og kjemi, men er redd for at fysikken skal gå skeis. Så lurte på om noen hadde tips om hvordan jeg kan sette opp en plan for rutinert skolearbeid, slik at jeg kan heve snittet av karakterer, og redde fysikk-karakteren. Har snakket med noen lærere og sålangt har jeg bare fått høre at jeg må sette av 2 timer hver dag til lekser, men ønsker noen flere tips som kunne være til hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme problem, så jeg kommenterer her for å følge med nærmere på svar som kommer:)

Menn ellers så har jeg funnet det nyttig å sette opp timeplan. Jobb en time, pause en halvtime. eller hva som passer deg. time and pressure vil få alle til topps! Jobb hardt de neste årene, og resten av ditt liv vil bli så mye bedre! Det motiverer meg ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Jo, nå skal du høre :)

Har nå studert telematikk 3 år i Forsvaret gjennom en kombinert ingeniør og befalsutdanning. Føler jeg har en ganske god arbeidstruktur som kanskje fungerer for deg.

For det første, pass på å få nok søvn. Søvn er for min del alfa og omega. Får jeg lite søvn kan jeg fint klare meg gjennom skolehverdagen, men når det er tid for lekser er jeg giddelaus.

Videre, få en rutine på hva du jobber med når. For min del passer det utmerket at jeg har bestemt at etter skolen jobber jeg med de fagene jeg hadde på skolen den dagen. Da setter lærdommen du fikk i timen seg bedre.I den forbindelse, pass også på at lekser er det første du gjør etter skolen. (eventuelt trening eller liknende først). Ikke begynn å sett deg foran PC'en med tanken om at du skal begynne med leksene etter å ha spilt litt først.. Funker sjeldent, fordi du ikke har noen motivasjon for å starte med leksene når du gjør noe gøy fra før. Hvis du sliter med å få satt deg ned, lag en skriftlig plan på hva du jobber med når og prøv å tving deg selv til å følge den. Det kan også være svært nyttig for mange å jobbe med andre. Dann arbeidsgrupper som jobber sammen x antall dager i uken.

Jeg har fått mye ut at å prøve å skape positive assosiasjoner med det å jobbe med lekser ved å ha det godt når jeg holder på. Et stort glass med appelsinjuice, litt god musikk i bakgrunnen (helst uten vokaler og veldig lavt), kanskje litt snacks av noe slag, slik at det å gjøre lekser kan assosieres med noe du liker også.

For å få bedre karakter er hele nøkkelen å kunne jobbe jevnt og trutt og unngå alle former for skippertak når det nærmer seg prøver og eksamen. Det er en så herlig følelse å bare ha kontroll på fagene på daglig basis.

Håper noe av dette kan hjelpe deg!

Mvh

Lenke til kommentar

Kudos til Lokii for eit godt innlegg - med mange gode tips. Takkar for det, da eg er i samme situasjon som trådstartar sjølv. Eg hadde lett for faga på ungdomsskulen, gjorde aldri lekser, og kom ut med 5 i snitt. Men merkar no på VGS at dette ikkje lengere er situasjonen, og treng betre rutiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...