asbjohorpua Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Jeg regner med at dette kan ha vært oppe før. Men jeg fant ingenting da jeg søkte med den trege søkemotoren på forumet som forøvrig har en sperre på at det skal være noen sekunders mellomrom. Men nok om det; Jeg har lyst til å gå opp i vekt. Jeg har begynt med litt trening, men som jeg har forstått er kosthold en veldig viktig del av treningen. Akkurat nå er jeg bare spinkel og tynn, har sånn passe med muskler og slikt, men jeg synes ikke det er så fint når en kan se ribben på siden av brystet. Jeg har også lyst til å få litt kjøtt på kinnene mine, siden de bærer preg av å være veldig tynne/usunne. Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Få sjå kva du et om dagane, så kan eg i første omgang sjå på kva som er galt med det kosthaldet du har. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 (endret) Skriv opp kostholdet ditt. Edit: Ta med også alder, høyde og vekt. Endret 14. desember 2009 av Pijus Lenke til kommentar
asbjohorpua Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Høyde: 175cm Vekt: 60kg Frokost: 1x Brødskive med ost og paprika, 2 glass med appelsinjuice, 1 tablett med 11 vitaminer, 1 trankapsel. Lunch: 2x Brødskiver med kjøttpålegg og ost toppet med agurk/paprika, ca. 0,5L sjokolademelk, 1x frukt. Rett fra jobb: Yoghurt el. 2-5x knekkebrød med 19% fiber. 2 glass appelsinjuice. Middag: Varierer ofte, alt fra lapskaus til fylt rødspette. Spiser omtrent dobbel porsjon. Drikker vann. Evt. kveldsmat: Middagsrester. Jeg drikker omtrent 1,5-3,0L vann mellom i løpet av en dag. Jeg glemte å nevne i forrige post at noe jeg også irriterer meg over, er at en kan se tydelig ryggraden om jeg er i bar overkropp. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Drikk mye melk. Selv var jeg spinkel og har fortsatt et dårlig kosthold (uregelmessig, lite grønt/frukt, 2 måltider til dagen max), men trener 3 ganger i uken, så det må være all melken som mellommåltider som gjør at jeg likevel blir større. Jeg liker melk... Edit: Ikke at mitt eksempel nødvendigvis er BRA for kroppen, men det funker i mitt tilfelle, og jeg er fortsatt frisk og rask. Endret 15. desember 2009 av J-Core Lenke til kommentar
Knife Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Frokost: 1x Brødskive med ost og paprika, 2 glass med appelsinjuice, 1 tablett med 11 vitaminer, 1 trankapsel.Lunch: 2x Brødskiver med kjøttpålegg og ost toppet med agurk/paprika, ca. 0,5L sjokolademelk, 1x frukt. Rett fra jobb: Yoghurt el. 2-5x knekkebrød med 19% fiber. 2 glass appelsinjuice. Middag: Varierer ofte, alt fra lapskaus til fylt rødspette. Spiser omtrent dobbel porsjon. Drikker vann. Evt. kveldsmat: Middagsrester. Drikk melk ja, det er sunt. Og ikke hør på de folka som sier melkefett er usunt, det er faktisk ganske bra for kroppen ja det øker LDL og HDL kolestrollet på lik linje, men det er faktisk ikke farlig. Det som dog farlig er om du har for høy av LDL i blodet, men melk øker begge så du trenger ikke å bekymre deg for det. Folk i da har for mye av det gode eller for mye av det dårlige, og det er her det begynner å bli farlig. http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_...595364#fotnote7 Sjekk ut kostholdet mitt for dagen; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1182702 Kanskje du vil få noen par ider? Jeg var undervektig deluxe før, med 175cm og 50kg før jeg begynte å lese om kosthold og trening. Jeg var hardgainer trodde jeg. Uansett hva jeg spiste så klarte jeg ikke å gå opp i vekt. Begynte å drikke melk, proppe meg i oljder og plutselig 6 månder seinere har vi meg på 70kg. Nå veier jeg rundt 73-75 og går forsatt opp i vekt. Jeg kan enkelt bare ved å endre litt på kaloriene og hvor jeg får dem fra gå ned eller opp i vekt. Endret 15. desember 2009 av Pijus Lenke til kommentar
asbjohorpua Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Tusen takk for svar, det har gitt meg litt tips. Funker det å ta noen spiseskjeer med matolje i noen av måltidene? Ang. det med melk, grunnen til at jeg ikke drikker det er fordi jeg får løs og vond mage, som fører til mageproblemer og diaré. Så å drikke melk tror jeg ikke kan være noe positivt for akkurat meg, iallefall ikke behagelig, blir litt for sterkt for meg. Er det noe annet alternativ til melk som fungerer bra? Har hørt om soyamelk, funker det? Eller er det bare vann med melkesmak? Lenke til kommentar
asbjohorpua Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Drikk mye melk. Selv var jeg spinkel og har fortsatt et dårlig kosthold (uregelmessig, lite grønt/frukt, 2 måltider til dagen max), men trener 3 ganger i uken, så det må være all melken som mellommåltider som gjør at jeg likevel blir større. Ja. Jeg veide 48 kg for 1 år siden. Så jeg har klart å legge på meg litt. I det siste har det meste stoppet opp. Har lyst til å begynne å trene og se om det kan ha positiv effekt på vekten min. Har du noe tips til trening? Jeg driver med gokart på sommeren, og firehjuling på vinteren, så jeg kan dra godt nytte av å ha god kondis, men føler at når jeg jogger og slik så blir kroppen min mer atletisk og spinkel, derfor har jeg ikke vært så gira på å gjøre det. Er styrketrening evt. veien å gå? Lenke til kommentar
asbjohorpua Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Og ang. med kosthold, vil det kanskje lønne seg å koke egg hver dag om morgenen? Dette kan vel være positivt for proteinene, når jeg legger meg om kvelden og følelsen av å ha god tid på morgenen. Kokt egg er forresten skrekkelig godt! Og frukt til sånn mellommåltid, vil det funke bra? Evt. hvilke frukter. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Hvis du er så tynn at du ser ribbeina dine, så er det bare å spise så mye du klarer. Hvis du trener bra, så kan det være fordel aktig å holde fokus på proteiner og vitaminer. Jeg har selv ikke vært en spinkel person, men synes at 80kg var litt lite på min 190cm (liker å være stor) Det jeg gjorde var rett og slett bare og spise mer. Jeg starta og lage meg kylling med ris/pasta som jeg hadde med i en boks på jobb, så spiste jeg litt av og til. Passa på og få en god posjon før jeg stakk på trening etter jobb. Ved å gjøre dette, så gikk jeg opp 20kg på 3-4 mnd. Jeg vil ikke påstå at fettprosenten min økte noe vanvittig heller, men skal innrømme at jeg har litt og ta av Liker du ikke melk (evt ikke tåler det, ikke drikk) Det finnes flere andre gode kilder! Det å trene hardere gjør også at du vil ha behov for mer inntak og kroppen vil ta det du spiser bedre i mot. EDIT: For mye egg er ikke bra, iallefall ikke plummen (inneholder mye kolestorol) Springing blir du ikke stor av, springing gjør at du forbrenner dvs du må spise ENDA mer for å gå oppover. Anbefaler ikke at du slutter med spriningen, men kanskje ikke så langt eller lenge. Forbrenning starter etter 30-45 min med lavt tempo (akkuratt klarer å snakke mens du jogger, for normale folk) Så kjøre 60/100m spurt er bedre for å holde kondisjonen oppe. Det og spise rett før du legger deg er også bra da forbrenningen er veldig lav når du sover. (Evt stå opp for å spise..) Endret 15. desember 2009 av bIsk0p Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Har lyst til å begynne å trene og se om det kan ha positiv effekt på vekten min.Har du noe tips til trening? Jeg driver med gokart på sommeren, og firehjuling på vinteren, så jeg kan dra godt nytte av å ha god kondis, men føler at når jeg jogger og slik så blir kroppen min mer atletisk og spinkel, derfor har jeg ikke vært så gira på å gjøre det. Er styrketrening evt. veien å gå? Jeg trener 3 ganger i uken hjemme foran TV'en. Av utstyr har jeg treningsmatte, manualer (dumbbells) og push-up bars. Det finnes et vell av fine styrkeøvelser man kan foreta med kun dette utstyret, bruk google. Hver trening, hvor jeg går igjennom ca. 10 forskjellige stykeøvelser, tar ca. 30-40 minutter. Dette fungerer kjempebra for meg og spinkelheten er snart borte, hehe. Alt blir effektivt og billig, og jeg får god valuta for treningen. Du kan sikkert få bedre treningstips fra ihuga treningsfantaster, men nå har jeg i hvert fall fortalt om hvordan en, som ikke bryr seg noe særlig om trening/kosthold, trener... Endret 15. desember 2009 av J-Core Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Selv om det er mye bra trening man kan gjøre med minimalt med utstyr, så blir man ikke stor av dette. For å bli stor, trenger du stor belastning. (uansett hvor mange ganger du løfter 10kg i benk, får du ikke store pupper) Så vist TS vil få litt muskler, så burde nok et studio være smart. Er det kun å trene og få litt ekstra på kroppen, vil hjemme trening som J-Core beskriver her kunne gjøre nytten. Lenke til kommentar
asbjohorpua Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Hadde ikke vært dumt med noen muskler nei. Men hovedproblemet er egentlig at jeg kan se ribben og ryggrad, og det er ikke særlig pent. Mulig jeg må få meg et treningskort slik at jeg kan trene på lokalt treningsstudio, evt. kjøpe inn litt utstyr, og ta det derfra. Lenke til kommentar
TwiiK Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Nå vet jeg ikke hva, hvordan eller hvor lenge du trener og jeg orker ikke prøve å regne på kostholdet ditt, men jeg tror du kan med sikkerhet prøve å spise en god del mer per dag, spesielt proteiner. Egg kan du spise masse av, mer pålegg på brødskivene, f.eks skinke og ost istedenfor bare ost, mektigere pålegg som f.eks peanøttsmør, småspise nøtter osv. Noe jeg synes funket bra da jeg begynte å trene seriøst uten å øke spesielt i verken styrke eller vekt var å bare doble alle måltidene mine. 2 brødskiver istedenfor 1, dobbelt så mye pålegg, 2 porsjoner middag osv. Da jeg endelig kom i kalorioverskudd opplevde jeg en veldig fremgang i både styrke og vekt. Og jeg kan vel nesten med sikkerhet si at med ditt kosthold så ligger du i kaloriunderskudd på de dagene du trener om ikke alle dagene i uken. Og som biskop sier så må du trene med tung belastning for å bli stor, men du blir nok en god del større enn du er nå bare med masse mat, skiturer, fjellturer, jogging, løping, idrett, situps, pushups, kroppshevninger osv. Edit: Du er vel ikke fornøyd dersom du skjuler ribbeina og ryggraden med fett? En del muskler får du uansett bare du trener mye og spiser mye. Det skal godt gjøres å finne en idrettsutøver som er beinrangel tross i at de færreste av de trener styrke med tunge vekter. Du skrev vel opprinnelig at du har begynt å trent, men her skriver du "Har lyst til å begynne å trene og se om det kan ha positiv effekt på vekten min.". Hva, hvordan og hvor mye trener du nå egentlig? For å si det sånn så får du ikke muskler av noe slag dersom du ikke trener så da blir det i så fall bare flesk som vil ha et utslag på vekten din dersom du begynner å spise mer. Endret 15. desember 2009 av TwiiK Lenke til kommentar
Knife Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 For mye egg er ikke bra, iallefall ikke plummen (inneholder mye kolestorol) Hvor mange ganger må jeg si det? KOLESTOROL er bare bullshiit! Så lenge du inntar mettet fett på lik linje som umettet (viste du btw at norges befolking inntar rundt 5 gager mer omega 6 enn de skulle? dette kan føre til mange helesefarlige problemmer). Uansett så har kolestrolelt i maten generelt lite å si om kolestrolet i kroppen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå