Ethernet Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Hei, kanskje en noe sær post dette, men jeg skal prøve å forklare hva som skal gjøres. Jeg har fått oppdrag av dama å fikse et juletre (40cm høyt) i stål med mange små lys på. Dette fungerer ikke lenger. og jeg har da laget en kreativ tegning som illustrer: Denne styringsenheten har tatt kvelden tror jeg. Lukter svidd og ser redd svidd ut. Denne greia er der vel for å regulere spenningen men den har også en funksjon som gjør at lysene blinker på forskjellige måter osv. Dette er ikke interessant, for jeg ønsker kun at hele treet lyser konstant, så trenger ikke alle de irriterende andre funksjonene. Til kretskortet har jeg to ledninger fra uttaket i veggen, og ut fra kretskortet går det 5 ledninger som forsyner de forskjellige høydene på treet med lys. Jeg har ingen anelse om hvor mye spenning og slik disse lysene tåler, så kan ikke si noe om det, men trafoen i uttaket sier input: 230V ~ 50Hz AC Adapter output: 24V ~Max 20VA Jeg har ikke klart å finne noen tegninger eller i det hele tatt finne treet på nettet, så jeg kan vel ikke gi så mye info om det. Men kan noen fortelle meg hva jeg trenger å vite om dette? Evnt. hva jeg kan lage for noe for å få dette til å virke med disse 5 uttakene fra kretskortet? Skjønner jo at jeg må ha oversikt over diverse komponenter og slikt, men er alt dette nødvendig om jeg bare skal ha en konstant gjennomstrømning av spenning for å få lysene til å virke? Takker Endret 14. desember 2009 av Ethernet Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 virker som at denne enheten bare gir lysene forskjelige funksjoner og fordeler strømmen. finn ut hvor store lyspærene er. Volt og Amperen. du trenger nok bare å koble de 5 ledningene sammen til tilførdselen. men da vet jeg ikke hvilken spenning lampene har. har du en embalasje til treet så strår det nok der om du ikke kan skru av lampene. de finnes nok noen små fordelere du kan stripse fast på treet. Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Har ingen emballasje eller noe som helst. Jeg prøvde å sette polene direkte på en av de små pærene og da røk pæra, så jeg går ut i fra at jeg må ha en form for regulator eller noe her. Er det noen måte å finne ut av Volt og Ampere på pærene? Står ingenting på de og har ingen form for manual. Jeg har et nummer på kretskortet, men går ut ifra at det ikke er noen hjelp i det. Hadde vært veldig fint å fått dette klart til jul, needless to say, så er dette ganske viktig for madammen å få fikset Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Er vel ofte slik at pærene seriekobles. Spenningen over hver pære blir da 24 V / antall pærer. I såfall er det ikke rart pæren ryker hvis du koblet en av dem direkte på 24 V. Da det fungerte så var det vel slik at det var 5 deler som lyste i sekvens? Det er ikke sikkert trafo vil tåle at du kobler det slik at alle 5 delene lyser samtidig. 20 VA er ikke mye effekt. Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Hmm, ok. Men nei, tror ikke de er seriekoblet, for det var en stund hvor bare halvparten av pærene lyste Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Ok, har klart å fikse det nå. Trenger bare nå en sikker løsning for følgende: Jeg har positiv og negativ fra uttak i veggen. Fra juletreet har jeg 5 ledninger, en av disse er minus. Jeg trenger da å fordele pluss fra veggen på de fire ledningene fra treet. Bare noe enkelt og helst ikke brannfarlig. Noen god idé? Kommer ikke til å kjøpe inn noe fra nettet nå. Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Ok, har klart å fikse det nå. Trenger bare nå en sikker løsning for følgende: Jeg har positiv og negativ fra uttak i veggen. Fra juletreet har jeg 5 ledninger, en av disse er minus. Jeg trenger da å fordele pluss fra veggen på de fire ledningene fra treet. Bare noe enkelt og helst ikke brannfarlig. Noen god idé? Kommer ikke til å kjøpe inn noe fra nettet nå. Hva med en vanlig hvit klemme/"sukkerbit"? Bilde: http://kptnaturfag.no/shop/32026 Om du roter gjennom bod-, kjeller- og/eller loft finner du helt sikkert en du kan låne. F.eks. fra ei gammel taklampe. Endret 15. desember 2009 av greygenic Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Ja, jeg har en slik, men så ikke særlig pent ut. Men jeg finner på noe. Setter til løst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå