Gå til innhold

Multimedia billig og bra merke?

TuNsBeRg

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en ny pc og jeg driver med å ta bilder. Derfor vil jeg heller ha en media pc enn en dyr gamer pc.

Jeg vet ikke hva som er best mellom 15 tommer eller 17 tommer.

Som sagt så har jeg ikke lyst til å bruke for mye, maks 6-7 k

Flott hvis noen vet om en bra pc til grei pris?

Jeg liker godt Asus, Tohsibva og Hp, jeg vet ikke hva som er best, men jeg vet at acer er ikke til å stole på..!

Takk til svar..!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trenger en ny pc og jeg driver med å ta bilder. Derfor vil jeg heller ha en media pc enn en dyr gamer pc.

Jeg liker godt Asus, Tohsibva og Hp, jeg vet ikke hva som er best, men jeg vet at acer er ikke til å stole på..!

Takk til svar..!

Om det er foto du driver med, så er ikke maskinen viktig, men skjermen. De fleste av dagens maskiner vil være mer enn bra nok til foto, men skjermen er det store ankepunktet.

Om du vil ha en god skjerm til billedbehandling, så regn med minst kr +3.000 for det.

De skjermene som markedsføres som HD skjermer er nærmest dritt å regne for. De har som regel TN panel, men har oppløsning som passer HD. HD oppløsning passer ikke for billedbehandling. Da vil du ha mest mulig oppløsning i høyden, og 1200 er nesten minimum.

Du kan lese mer om dette i www.flatpanels.dk

Lenke til kommentar

anbefaler skjermoppløsning på minimum 1600x900 til redigering.. selv har jeg stusselige 1280x800, og det blir lite plass..

skjerm er prioritet, men en god CPU og litt ram er ikke å takke nei til..

ellers har PS CS4 GPU akselerasjon, dvs. at grafikkortet kan hjelpe til ved rendering av større bilder

Endret av vesleengen
Lenke til kommentar

Takk til svar..!

Om det er foto du driver med, så er ikke maskinen viktig, men skjermen. De fleste av dagens maskiner vil være mer enn bra nok til foto, men skjermen er det store ankepunktet.

Om du vil ha en god skjerm til billedbehandling, så regn med minst kr +3.000 for det.

De skjermene som markedsføres som HD skjermer er nærmest dritt å regne for. De har som regel TN panel, men har oppløsning som passer HD. HD oppløsning passer ikke for billedbehandling. Da vil du ha mest mulig oppløsning i høyden, og 1200 er nesten minimum.

Du kan lese mer om dette i www.flatpanels.dk

Jeg kommer til å bruke den til video også, men går det ikke ann å kjøpe en skjerm på siden som er god?, er det billigre?

Lenke til kommentar
går fint å bruke ekstern skjerm, men det blir jo nesten som å ha en stasjonær maskin da det å dra med skjermen blir litt mer stress..

finnes mange gode skjermer rundt 2000kr+ klassen

disse kan kobles fint vis HDMI

Til billedbehandling FINNES INGEN gode skjermer til kr 2.000 +. Du må nok opp i minst kr 3.000 +, og helst i 4K for å finne noe bra. Med bra mener jeg alt, unntatt skjermer med TN panel. De egner seg rett og slett IKKE til billedbandling.

Trenger heller ikke HDMI kontakt. Det er evig nok med VGA.

Lenke til kommentar
Tja spørst litt på program bruken.. Noen programmer bruker kun CPU noe som gjør at det burde prioriteres foran GPU.

Så hvilken program bruker du? (nevn versjonen og)

Jeg bruker som regel photshop. Versjon Cs4. Vet ikke om det hjalp.

Til PS CS4 har du mest brukt for masse minne, men nå har alle de billigste maskinene 4 GB RAM. Du vil kanskje ønske deg en scratch disk, noe som kan by på problemer i en bærbar med bare en disk. Det er imidlertid en løsning som jeg ikke har prøvd, bare tenkt tanken. Altså ha scratch disken i en USB penn.

For min del har jeg en bærbar med SSD disk, og ser ikke helt behovet for det. Tror det skal gå radig unna likevel.

Lenke til kommentar
går fint å bruke ekstern skjerm, men det blir jo nesten som å ha en stasjonær maskin da det å dra med skjermen blir litt mer stress..

finnes mange gode skjermer rundt 2000kr+ klassen

disse kan kobles fint vis HDMI

Til billedbehandling FINNES INGEN gode skjermer til kr 2.000 +. Du må nok opp i minst kr 3.000 +, og helst i 4K for å finne noe bra. Med bra mener jeg alt, unntatt skjermer med TN panel. De egner seg rett og slett IKKE til billedbandling.

Trenger heller ikke HDMI kontakt. Det er evig nok med VGA.

Har du noen eksempler på skjermer uten TN panel?

Tja spørst litt på program bruken.. Noen programmer bruker kun CPU noe som gjør at det burde prioriteres foran GPU.

Så hvilken program bruker du? (nevn versjonen og)

Jeg bruker som regel photshop. Versjon Cs4. Vet ikke om det hjalp.

Til PS CS4 har du mest brukt for masse minne, men nå har alle de billigste maskinene 4 GB RAM. Du vil kanskje ønske deg en scratch disk, noe som kan by på problemer i en bærbar med bare en disk. Det er imidlertid en løsning som jeg ikke har prøvd, bare tenkt tanken. Altså ha scratch disken i en USB penn.

For min del har jeg en bærbar med SSD disk, og ser ikke helt behovet for det. Tror det skal gå radig unna likevel.

Går det ikke fint ann å den som en ekstern disk, men de er jo bra dyre?

Lenke til kommentar
Har du noen eksempler på skjermer uten TN panel?

Går det ikke fint ann å den som en ekstern disk, men de er jo bra dyre?

Om du går hit til denne siden fra www.flatpanels.dk. Der vil du lære mer om forskjellige paneler.

Om du går hit, og ser litt lenger ned på siden så vil du finne Monitors - amatørgrafikere.

Regner med at du holder deg til sRGB som er et litt mindre fargerom Adobe RGB 1998. Du kan lese mer om det her.

Det som er viktig med bilder, og eller all grafikk er at du får det du ser, og at du helst har kontroll fra du trykker på utløserknappen og til du presenterer bildet, og hele veien i mellom. En viktig brikke her er å ha en skjerm som viser fargene riktig, samt at det klarer hele det dynamiske omfanget et bilde har. Og altså ingen bærbare har god nok skjerm, selv om det er noen som er nærme. Mac og Lenovo kan leveres med meget gode skjermer. Sony kan også levere, samt HP har sine dreamcolour skjermer.

Likevel, det aller beste er en ekstern skjerm, og billigst. Mener Samsung kom med en godkjent skjerm her tidligere i høst til under kr 3.000.

På det andre spørsmålet ditt, så er USB 2.0 litt for tregt til å kunne brukes til scratch disk. Du må ha eSATA, eller vente på USB 3.0 ExpressCard som kommer like over jul. Da vil du kunne få grei hastighet på en ekstern disk.

En SSD er ikke som en snurredisken. SSD vil ikke strupes om den skriver til to steder samtidig, men det gjør en snurredisk, om du vil ha ytelse i PS. Men alt er relativt. Vet jo ikke hva du gjør i PS. Jeg for min del har holdt på med digital billedbehandling i over 10 år, og fotografert i 35 år, også profesjonelt.

Mitt råd er;

- Spar penger på maskinvare. De varer knapt 3 år før de er utdatert.

- Bruk penger på en god skjerm. En slik varer gjerne i minst 5 år, og gjerne mer.

- Kjøp også kalibreringsutstyr, så du får riktige farger på skjermen.

Om du har dSLR kamera.

- Alle nyere dSLR kamera leverer mer enn gode nok bilder i inntil A3/A2 størrelse

- Bruk heller pengene på god optikk. Mine eldste objektiver er over 40 år gamle og fullt funksjonelle.

- Lær deg RAW prosessering, samt at du har kalibrert skjerm. Da vil du klare å utnytte det dynamiske omfanget som ethvert dSLR kamera har. De nyeste og dyreste har selvfølgelig best dynamisk omfang. Det finnes dog muligheter for de som ikke har så mye penger. De kan bruke sort/hvitt film.

Som du skjønner, så er PC'n bare et lite verktøy fra du trykker på utløserknappen til det ferdige resultatet. Det er også der du lettest kan spare penger.

Lenke til kommentar
Takk for et flott og veldig bra svar...!, jeg skal se på saken.

Jepp, og tenk over hva du kan tenke deg, finn prisen på de.

- Så har du en TOTAL pris i det hinsidige.

- Da må du fire kravene, og tenk minimums løsning.

- Da har du igjen en totalpris som er betraktelig lavere enn tidligere, men dog for meget.

- Da må du sette opp en prioritetsliste, og se om du kan kjøpe noe brukt.

Om planlegger, og fordeler innkjøpene over hele året, og senere, så skal du se at du har det meste som du har behov for innen en (kort) tid.

Med en bærbar kan du fort spare 2.000 med en minimumsløsning. Da trenger du kr 1-2000 for å realisere en god skjerm, om du da ikke får tak i en toppskjerm til samme prisen.

Husk også alskens duppeditter, og ledninger, minnebrikker. De koster masse penger om du skal kjøpe alt på engang. Ellers enser du ikke en kr 200 her, og kr 200 der.

Tenk over PC valget, og hva som er viktigst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...