Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Selvbygd PC sluttet å virke, retur når jeg ikke vet hvilken komponent det gjelder? Datakjeden

Anbefalte innlegg

Jeg har bygd en PC selv av deler jeg har kjøpt hos Datakjeden. En dag sluttet den plutselig å virke (og det luktet svidd...), og jeg vet ikke om det er PSU, CPU, RAM eller HK som er ødelagt... Noen som har erfaringer med dette? Helst skulle jeg returnert alle disse delene til Datakjeden og fått de til å finne ut hvilken del som har feilet, men vil de da kreve betaling for jobben på komponentene som ikke var ødelagt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo alltids titte litt der inne eller prøve en liten lukt-test.

Hvis du beskriver hva som skjedde mer inngående så kan det jo også være du får hjelp til å lokaliserer problemet av noen her inne.

Jeg vil tro at du ikke behøver å betale noe ekstra da datakjeden bør ha folk som er proffe nok til å finne feilen uten for mye bry, men de er ikke alltid like enkle å forholde seg til.

En telefon eller mail gir deg nok dessuten svar på det spørsmålet.

Lenke til kommentar
Jeg har bygd en PC selv av deler jeg har kjøpt hos Datakjeden. En dag sluttet den plutselig å virke (og det luktet svidd...), og jeg vet ikke om det er PSU, CPU, RAM eller HK som er ødelagt... Noen som har erfaringer med dette? Helst skulle jeg returnert alle disse delene til Datakjeden og fått de til å finne ut hvilken del som har feilet, men vil de da kreve betaling for jobben på komponentene som ikke var ødelagt?

Du har jo i prinsippert bare garanti / reklamasjonsrett på komponent med feil. Men det lureste er jo å ringe /sende mail til Datakjeden og få ett svar derfra.

Du kan jo prøve å ta ut PSU og sjekke den vedrørende evntuell lukt og teste den om vifte begynner å gå rundt ved hjelp av "clips trikset" Dvs. på 24 pinns kontakt og sette et papirclips mellom pinne 15 og 16. Starte ikke strømforsyningsvifte, så er nok denne ødelagt.

http://pinouts.ru/Power/atx_v2_pinout.shtml

Lenke til kommentar
Vifter starter, men hovedkort gir ingen respons (ikke noe på HDMI/DVI, ingen lys på tastatur på USB, og ingen pipelyder). Tenker det enten er hovedkort eller en av de viktigste komponentene, eller at strømforsyningen ikke leverer spenning overalt..

sjekk strømforsyningen

Lenke til kommentar

Det er desverre du selv som står annsvarlig for å isolere feilkilden når det er et selvbygg system. Jeg tviler på at du vil kunne returnere hele maskinen til sjekk uten kostnad dersom den inneholder deler fra andre leverandører, men du kan jo alltids høre med butikken på hva policy de har på sånt.

Lukter det svidd så er PSUen det første jeg ville sjekket, spesiellt om det har fungert før og feilen ikke oppsto rett etter du hadde rotet med innmaten.

-Stigma

Lenke til kommentar
Feilen oppsto brått, tror jeg merket det av at jeg mistet kontakt over nettverket. Får håpe Datakjeden yter såpass med service at de kan finne feilen, da jeg ikke har dobbelt opp med komponenter for feilsøk :)

Gjør som flere her har foreslått: Sjekk PSU. Start den vha papirklips-trikset og mål spenningene den leverer. Slik sviddlukt tyder ofte på PSU, men det kan være noe annet. Sprengte kondensatorer lukter "svidd". Ofte er det kondensatorer på HK i nærheten av prosessorsokkelen som ryker. Sjekk disse for lekkasjer eller kraftige utbulinger (mange nye HK har ikke dette problemet da elektrolytt-kondensatorer er på vei ut til slikt bruk på HK).

Dersom PSU er (tilsynelatende) i orden så ville jeg ha tatt ut alle komponenter/kabler unntatt strøm til HK og prosessor/kjøler. Dersom HK er dødt vil ingenting skje når du starter opp, ved liv vil du få pipelyder i høytaleren (disse kablene må du ikke dra ut). Du kommer ikke mye lengre enn dette uten å ha komponenter å bytte ut for testing. Du kan i alle fall teste HK og PSU rimelig greit slik.

Lenke til kommentar

To ting.

nr 1

Min erfaring med Datakjeden er at de ikke tar ekstra gebyr for test av andre komponenter hvis alt er kjøpt hos de og en av de er dekt av garanti og ryker.

nr 2

Jeg har en LGA775 CPU liggende og slenge, E6750. Funker gulle godt, byttet til Q9550 så selger den for to pizza og en cola. bor dog i trondheim men mener det faktisk at jeg selger den ja :p

Edit:

leste ikke at du hadde fått positivt svar fra Datakjeden. Bra de lever opp til mine gode erfaringer.

Endret av Qwerty2070
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk nytt hovedkort og resten av komponentene tilbake før helgen. Dette gikk raskt, spesielt med tanke på at jeg ba dem feilsøke flere komponenter, juleferien kom i løpet av behandlingstiden og at jeg brukte tid til å velge nytt hovedkort.

Har også fått god og hyggelig respons på mail, og oppfølging om jeg hadde mottatt komponentene. Svært fornøyd med Datakjeden :thumbs:

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...