Gå til innhold

[Løst]Kan ikke se filer på AVCHD disk laget i Studio 14

Anbefalte innlegg

Jeg har i en årrekke redigert filmer i Pinnacle Studio fra mitt DV kamera og alt har funket bra. Nå har jeg avansert til HD kamera og trodde prosessen fortsatte med samme gode resultat. Men nei....

Det fungerer som forventet med import og redigering. Når jeg så skal lage filmen velger jeg Make Disc og AVCHD, samt Beste kvalitet. Jeg brenner den ferdige filmen på en- eller tolags DVD. Plata settes så i blurayspilleren og det ferdige resultatet ses på TV'en i flott kvalitet. Alt gikk altså som forventet, helt til jeg putter plata inn i DVD brenneren i PC'en igjen for å se filene på plata. Da viser det seg at plata er tom. 0 byte innhold og 0 byte ledig. Jeg kan tydelig se at plata er brent og den funker helt topp på blurayspilleren. Hva skjer?

Selvfølgelig er jeg glad for å sitte med en ferdig film på den brente plata, men hva hvis et annet familiemedlem vil ha en kopi? Jeg kan jo ikke kopiere en plate der innholdet ikke eksisterer. I tillegg kunne det vært veldig greit å ha en kopi av alle filmene ferdig redigert på HDD som backup.

Inntil denne situasjonen er avklart legger jeg redigeringen på is. Får bare laste inn råfilmen på PC'en for å tømme minnekortene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg innstallerte Pixela for å se innholdet på mine brente plater og det gikk som følger:

I ImageMixer oppstartveiviser gis det kun to valg, Bla gjennom og godkjenn eller Avslutt. Velges Bla gjennom kommer en inn i ImageMixer Library og ved lesing av innholdet på plata i DVD brenneren kommer meldingen "Dette plateformatet støttes ikke!"

Hjemmesiden til Pixela sier at ImageMixer 3 SE Player kan spille av filer i MPEG-2, H.264 og plater laget i AVCHD i ImageMixer. Platene jeg har laget i Studio 14 er jo også i AVCHD, men Pixela gir bare beskjed om at plateformatet ikke støttes.

Jeg forsøkte også å se filmen i ImageMixer 3 SE Player, men får bare følgende beskjed: "Platen støttes ikke. Løs ut platen!"

En god del av oss som driver med videofilming har de senere årene gått over til HD kamera, og for å dra nytte av dette har vi kjøpt oss Full-HD flatskjermer og oppgradert eller kjøpt nye PC'er for å ha prosessorkraft til redigeringen. Programvareleverandørene reklamerer med at deres nyeste versjoner takler redigering av HD-film.

Jo, jeg er enig i det, det gikk fint hele veien, helt fram til ferdig plate. Men det må jo gå an å kopiere våre AVCHD plater også, når andre familiemedlemmer ønsker seg en kopi. Det må også være mulig å lagre en sikkerhetskopi av den ferdig redigerte filmen på en harddisk, slik at en kan brenne ut nye plater av samme filmen senere. Eller må vi virkelig lagre de importerte filene fra kameraet som sikkerhetskopi og redigere filmen på nytt hver gang vi ønsker å brenne ut en kopi?

Er denne problemstillingen spesiell for Pinnacle Studio 14 eller går den igjen i redigeringsprogram fra de fleste andre leverandørene?

Når jeg redigerer HD film fra mitt kamera og skal brenne den ut på f.eks. DVD plate, er det da ikke korrekt å velge AVCHD formatet og Beste kvalitet? En må jo selvfølgelig vurdere plassbehovet og så velge en- eller tolags plate........

Hvis en brenner ut i Bluray-kvalitet må en vel bruke Bluray brenner og -plate, eller bør en velge dette på DVD plater også? Vil brenning i Bluray gi andre filtyper på plata enn AVCHD?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Løsningen på dette problemet ble rett og slett å spørre Datadoktoren på Dinside.no og her er det:

Hei

Når AVCHD-platen er brent får den en ny profil og er ikke lenger en "DVD", derfor kan ikke DVD-brenneren din lese den. Du kan jo kjøpe en Blu-ray leser og montere den i PC-en din ...

Hvis du skal brenne flere plater kan du velge "Lag disc-materialet uten å brenne det" under Brenneinnstillinger i Innstilllinger på brennemenyen, Disse filene vil du også bruke som backup av prosjektene dine.

Hilsen Datadoktoren

Jeg har foretatt noen tester i etterkant og det viser seg at jeg må velge imagetype BDMV, enten jeg brenner plata med det samme eller om jeg lager image til HDD for senere brenning. Jeg får da en BDMV mappe som inneholder de nødvendige imagefilene som skal til for å brenne en AVCHD/Bluray disk på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...