Gå til innhold

De som har gått over til Lcd skjerm...

Em

Anbefalte innlegg

Hei! Vurderer ny Lcd skjerm som så mange andre. Grunnen er at jeg bruker ganske mange timer foran Pc'n hver dag og jeg lurer på hva slags erfaring dere har hatt ved å bytte skjerm til Lcd. Jeg har i dag en Panasync/Pro P110i 21" for de som kjenner til den. Har 1152*854 oppløsning stort sett. Synes det er en ok skjerm, men uansett blir jeg litt sliten i øynene etter en stund. Har lest at lcd skjermer er bedre når man sitter lenge foran skjermen. Hva slags erfaringer har dere som har byttet skjerm? Det koster jo litt med Lcd skjerm, så jeg vil gjerne høre litt erfaringer fra de som har skiftet før jeg bestiller noe. Merket dere noe forskjell?

Korriger meg på dette forresten; dersom en lcd skjerm har 25 MS oppdatering. Betyr det at en slik skjerm da klarer 1000/25 = 40 oppdateringer i sekundet uten "etterslep"?(40 Fps?)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For 2-3 uker siden anskaffet jeg meg Samsung Syncmaster 191T Silver (19"), og kan bare si at det angrer jeg ikke på! Sitter gjerne 2-8 timer foran skjermen hver dag (ikke i jobb-sammenheng). Den største forandringen er at nå blir jeg ikke trøtt/irritert i øynene. Den er meget behagelig å se på. Tekst og grafikk blir mye skarpere enn crt-skjerm. Hadde før HP M900 (19" CRT-skerm), og kjørte 85 Hz skermbilde-oppdatering.

Spiller en del på den (f.eks. FlightSim 2002 og Delta Force Black Hawk Down), og det går helt greit. Synes fargene blir sterkere/kraftigere på LCD'en. Du blir riktignok "hemmet" av skjermens maksimale oppløsning (hos meg 1280X1024), så i spill med potensielt høyere oppløsning, så kan du glemme å utnytte dette til fulle.

Til DVD/DivX er den også helt kurant. Minst like god som min gamle crt.

Dessuten er LCD mye enklere å ta med seg, veier mye mindre og tar selvfølgelig mye mindre plass. Plutselig ser det ikke så dumt ut med pc i stua ?

Lenke til kommentar

Jeg gikk over til en Formac Gallery 2010 lcd skjerm....denne er en god del dyrere enn de fleste andre lcd skjermer men gir heller UTROLIGE bilder i forhold til de fleste andre lcd skjermer.....dette er en skjerm for den som har penger og setter kvalitet høyt

www.formac.com

Formac sender ikke til norge, men om noen er interresrt i hvor skjermene selges i norge er det:

absoluttdata.no og officeshop.no

Lenke til kommentar

Gikk over til en Samsung Syncmaster 17" LCD skjerm for ca 6 måneder siden selv, da ifra en Sony 17", og jeg er strålende fornøyd. NÅ

I begynnelsen blei jeg litt skuffet, fordi i spill, ved mørke steder så var det vanskelig og se evnt fiener eller miljøet, og lest litt i brukermanualen (Første gang), og kjørte igjennom kalibrerings programmet som fulgte med, da blei det årnings for å si det sånn, veldig bra bilde som ikke trettner øynene, rolige omgivelser på desktop, og litt status for å si det sånn, porrfaktoren blir litt høy =)

Så 1 tips, kalibrer og tune opp skjermen din så du får et fornøyd bilde, da går du ikke tilbake til CRT. ever...vil jeg tro...

Mvh

Boza

Lenke til kommentar

Bruker til vanlig en sony 19 crt (5500kr). Synes den er veldig god og meget behagelig å bruke over lengre tid. Det er seff 100hz på den.

Sitter nå på lan med en 17 lcd sony. Den er fin og bra, MEN har allerede blitt helt loka i øynene :cry:

Det er nok fordi skjærmen ikke støtter mer enn 60hz.

Kommer til å bruke crt skjærmen hjemme. Og crt'n på lan.

Den er så lett å ta med seg....

Lenke til kommentar

Sitter nå på lan med en 17 lcd sony. Den er fin og bra, MEN har allerede blitt helt loka i øynene :cry:

Det er nok fordi skjærmen ikke støtter mer enn 60hz.

Kommer til å bruke crt skjærmen hjemme. Og crt'n på lan.

Den er så lett å ta med seg....

Er nok på grunn av noe annet du er loka i øynene. For måten LCD presenterer bildet på er ikke lik crt-ens måte. På en lcd oppdateres kun de pixlene som har behov for det. Så dersom du har oppe et internettbilde en hel dag vil ikke skjermbildet bli oppdatert om ikke noe endrer seg.

Jeg har hatt min samsung 191T i omtrent et halvt år og til mitt bruk så er den helt konge. Skolearbeid med programmering, photoshop osv. 18 timer i strekk går. Nå blir jeg trøtt så jeg må slutte, med min forrige crt var det øynene som klikka til slutt.

Funker helt fint i spill som nfs hp2, morrowind, Rayman3, colin mcrae2...

Til lynraske fps spill kan du merke litt etterslep, men ikke så voldsomt. Nå bruker jeg ikke skjermen til det så kan ikke si så mye om dette.

Skjermen er veldig lysstert. Jeg kjører den på kun 40% for har litt lite lys på rommet så blir for sterkt med full rulle på.

Så på forsiden at samsung komer med en ny utgave så om du ikke trenger skjermen i dag så kan du kanskje vente på den?

Dinside testet nyeste Eizo 10" og. Var vist en kongeskjerm, men den koster en del også.

Lenke til kommentar

Har selv en Eizo F980 og at folk skryter av LCD skjermer her forstår jeg.

Mye bedre å se på over lengre tider og passer utmerket til kontorbruk.

Men når det gjelder farger, etterslep og oppløsning så er det fortsatt CRT som gjelder. Det produseres fortsatt CRT skjermer i dag og LCD er langt fra noen nyhet, har jo eksistert i noen år nå.

Men LCD er topp til sitt bruk ingen tvil om det! :yes:

Lenke til kommentar

Kjøp deg et skjermkort som støtter dual screen i tillegg :)

Jeg hadde en 17" ADI CRT. Var grei nok (bortsett fra problemer med VGA tilkoplingen, blir rosa en gang i blant :(). Pappa fikk en Tandberg DISPLAY skjerm, LCD 17". Disse står nå ved siden av hverandre. Det er utrolig greit å kunne ha to skjermer på samme PC :) (Web på en skjerm, Word på en annen f.eks. Eller MDI program som VB strukket over begge, med kode i en skjerm og forms og toolbars i den andre.)

Lenke til kommentar

har en eizo l565 (17" lcd), og den har overhodet ikke noe etterslep i spill (heller ikke fps) AT ALLS!.

bildekvaliteten på flimer er og helt superb og man kan sitte i timesvis å jobbe/spille og man merker ikke noe til "crt hodepinen" :woot:

nye lcder > crt skjermer :)

glad jeg gikk over fra en 21" sony trinitron til eizoen :woot:

Lenke til kommentar

Jeg har en Tanberg LCD skjerm jeg ikke er fornøyd med i det hele tatt :(

DVS at jeg synes den er veldig bra til 2D grafikk som WEB, bilder osv.

Til raske spill som Quake er den helt umulig å spille med.

Med muligheten for Dualskjerm får jeg brukt både gammel og ny skjerm.

Gammel skjerm som hovedskjerm og LCD som 2. skjerm.

Battlefiled og Need for speed går til nød, men ikke om jeg får velge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...