Blårens Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 ok, men vet vertfall at man ikke trenger tilatelse/lisens for blank våpen.bare at man er over 18. står egnede områder også, er ikke noen kilometer bort fra boligområde egnede område da? Nei. Alt annet enn skytebane, regnes i dette tilfellet som offentlig sted. Så har du en slik pistol liggende løst å slenge i bilen, går med den på deg, så kan og vil du bli straffet om lovens lange arm tar deg i kontroll eller at du bruker våpenet på andre steder enn skytebane. Andre egnede steder vil kunne regnes f.eks ved standplass på et idrettsstevne under start - da det er funksjonen en startpistol er ment å dekke. Vær obs på at enkelte slike "blanke våpen" kan kreve lisens i følge §1c og at du kan straffes for å inne ha slike våpen uten gyldig våpenlisens. Blanke våpen er ikke å regne som ufarlige heller, noe som også er årsaken til at man kun skal benytte dem under forhold som er trygge. Ute i skogen, i et sandtak eller liknende - regnes ikke som trygge omgivelser. Hva er det som er kjekt med å ha et "blankt våpen"? må jo ha den i bilen for og frakte den til skytebane så om dem tar meg med den på veg til skytebane burde da ikke det vere noe problem? Den skal som sagt sikkres. Det vil si at du ikke har lov å ha den liggende løst feks i hanskerommet. Pistolen skal plasseres i koffert/skap med lås Lenke til kommentar
Proxor Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2009 må jo ha den i bilen for og frakte den til skytebane så om dem tar meg med den på veg til skytebane burde da ikke det vere noe problem? Hadde du lest lovparagrafene jeg siterte så kan du ikke ha den "liggende å slenge i bilen" eller ha den på kroppen. Du må ha våpenet adskilt fra magasinet, uladd og nedlåst i koffert eller liknende. Hvorfor ikke bare melde deg inn i en skyteklubb? Det har jeg gjort og har ikke angret et sekund på det. Nå kan jeg inneha våpen lovlig, men har fortsatt ikke sett behovet, da klubben har mange våpen i forskjellige kaliber som man får låne som medlem. Jeg spør igjen, hva er det som er kjekt med å ha et "blankt våpen" liggende? Beklager, men jeg mistenker at du ikke har helt rent mel i posen, men ønsker å ha et våpen som du kan tøffe deg med og eller kan bruke til å skremme. Beklager så mye om jeg tar feil, men jeg forstår virkelig ikke fascinasjonen med å ha et "blankt våpen". har rent mel i posen:p det er no bare gøyt, samme som noen synest det er gøyt og skyte opp nyttårsraketter og smelle med det. Så synest eg ein blankpistol virker gøy og smelle med, får lissom følelsen av eit ekte våpen når man skyter, borsett fra at man ikke treffer noe da:p ser no ut som dem youtube videoene hvor folk skyter blank guns virker da som dem har det kjekkt. og ja har planer om og mld meg in i pistolklubb, har sendt mail til han som har med det og gjøre. men vet ikke om dem holder på hele året, her hører eg vertfall bare smell om sommeren. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Det er gøy, de to første skuddene. Så innser man egentlig at våpenet har null formål utover å brukes til ting som er ulovlig... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 har rent mel i posen:p Ok, da beklager jeg beskyldningene mine. og ja har planer om og mld meg in i pistolklubb, har sendt mail til han som har med det og gjøre. men vet ikke om dem holder på hele året, her hører eg vertfall bare smell om sommeren. Sannsynligvis for at de har en innendørsbane de bruker om vinteren. Det er gøy, de to første skuddene. Så innser man egentlig at våpenet har null formål utover å brukes til ting som er ulovlig... Nettopp det jeg ville frem til også, for en blank pistol har faktisk intent annet formål som er lovlig, enn å brukes som startpistol. Å stå på skytebanen med en blank pistol er jo rett og slett bare teit, men det er kanskje bare jeg som ikke forstår hva som er moro med smellet. For meg er det spennende å se om jeg klarer å forbedre teknikken og faktisk treffe flere blinker fra gang til gang. Selve smellet bryr jeg med mindre om. Jeg skyter hovedsaklig finkalibret, selv om det er gøy å dra frem 9mm pistol eller .40 revoler noen ganger også. ^^ Lenke til kommentar
Sharpie Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg ble litt forundret over svarene du fikk her inne Kurt-Inge så jeg så meg nødt til å undersøke litt. Det med transportering og bruk på offentlig sted stemmer nok. Men du er ikke nødt til å oppsøke noen skytebane for å bruke hverken startpistol, luftgevær eller annet ellers lovlig våpen. Grunnen til at jeg måtte se nærmere på dette er at onkelen min jevnlig trener med både hagle og rifle på eiendommen sin, og dette har virket helt naturlig de somrene jeg har vært der. Det kommer helt an på hvor du bor hva tettbygd strøk angår selvfølgelig, men din private eiendom er ikke offentlig sted og er ikke rammet av dette. Å skyte med luftgevær på hytta er selvsagt ikke ulovlig som NikkaYoichi sier så lenge det ikke er et tettbygd hyttefelt. Så lenge du er grunneier eller har tillatelse fra grunneier så skal det ikke være noe problem så lenge du ikke er til sjenanse. Søkene mine fikk frem disse trådene på et forum som burde vite hva de snakker om: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php...p;sk=t&sd=a http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=4...=305022#p305022 Den siste linken nevner lyddemper, men siden du er mest opptatt av smellet så er det sikkert ikke så interessant. Jeg vil tro du vil få det lettere med en dempet salongrifle enn en startpistol når det gjelder aksept fra omgivelsene. Du kan jo prøve å registrere deg der å se om du får mer utfyllende svar. Spør du her får du copypasta paragrafer. Spør du på Freakforum får du: who cares!? De på Kammeret burde i hvertfall ha peiling. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Men du er ikke nødt til å oppsøke noen skytebane for å bruke hverken startpistol, luftgevær eller annet ellers lovlig våpen. § 1. Med skytevåpen forstås i denne lov: a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler, c. våpenimitasjoner o.l. som forholdsvis lett kan gjøres om slik at skarp ammunisjon kan avfyres § 27b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket. Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted. Bestemmelsen i annet ledd gjelder også luft- og fjærvåpen, våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, og skytevåpen som etter § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart. Som du ser av paragraf 27b, så gjelder dette også luftvåpen. Så vidt meg bekjent så kan man ikke stille seg opp hvor som helst, selv om det er "trygg" bakgrunn, å skyte som man måtte ønske. Det er en grunn til at det finnes områder som er regulert for slik aktivitet. Selv om du er grunneier, så vet du ikke hvem som måtte vandre rundt på din eiendom og som derfor kunne komme til skade ved at du driver og skyter på din eiendom. I tillegg står det: § 28. Kongen kan fastsette regler for kontroll med og godkjenning av skytebaner, herunder hvorledes en skytebane skal anlegges og utstyres. Hvis en skytebane ikke tilfredsstiller de krav som er fastsatt med hjemmel i første ledd, kan politimesteren forby bruken av den. Nå finner jeg det faktisk ikke spesifisert i våpenloven at man ikke kan skyte hvor man måtte ønske, foruten at det er utelukket å medbringe våpen på offentlig sted, uten aktverdig grunn - noe transport til og fra skytebane må være. Privat grunn er vel ikke å regne som offentlig sted, men ut fra §28 så kan kongen fastsette regler for godkjenning av skytebaner, det overrasker meg at disse reglene ikke er å finne i våpenloven. Jeg må granske dette litt nøyere tror jeg, for jeg var av den oppfatning at dette var klart og tydelig. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Har han tillatelse fra grunneier og det ikke er i tettbebygd strøk så har han lov til å skyte. Er flere tusener som øvelsskyter på hytta med sine luftgeværer og pistoler, og dette er lov så lenge sikkerheten er i varetatt. Finnes også mange kommuner uten skytebane, man må ta både ferje, bil og mere til for å komme seg til nærmeste skytebane, i værste fall med overnattinger når avstanden blir lang nok. Det er også noe som heter innmark, selv om man har rett til fri ferdsel, så er dette i hovedsak i utmark. Rett rundt private boliger har vel de fleste ikke noe å gjøre når det gjelder grisgrendte strøk med flere 1000 mål liggende til slik type ferdsel. Endret 16. desember 2009 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Bardl Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Hvis det er smellet du er interessert i kan du like gjerne kjøpe deg en kruttlapp pistol på ToysRUs. En softgun/ startpistol o.l. vil aldri gi deg noen opplevelse i nærheten av det å skyte med ekte våpen - det ser kanskje bare litt tøft ut. Foreslår du melder deg på et sikkerhetskurs hos en seriøs pistolklubb, deretter kan du vurdere om, og ev. hvilken form for pistolskyting du vil gå videre med. Du vil da også få tips mht hvilke våpen som anbefales til de ulike displiner. En 92F o.l. tror jeg ikke du vil oppleve at så veldig mange vil anbefale til sivilt bruk (selv om Mel Gibson og Bruce Willis bruker de på film, og skyter "world class", er de ikke nødvendigvis verdens beste våpen in real life). Jeg mener derfor dette vil være 1500,- rett ut av vinduet for deg, spar pengene og bruk de på kurs, ammo og et skikkelig våpen (i den rekkefølgen). Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå