Gå til innhold

Blank pistol - hvor kan man skyte? kun skytebane?

Proxor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vet har planer om det og, men fremtil da ønsker eg ein slik. vi har skytebane her men vet ikke om det huset man skyter fra er åpent om vinteren, men sålenge eg er på selve skytebana går det vel kansje bra? må vel ikke stå inni det huset? men om eg ikke har lov og vere der utenom når dem har åpent, hadde det vert greit om eg kunne testa den ut andre plasser, fks ut på ein øde øy eller øde plass noe i den dur hehe.

Endret av Kurt-Inge
Lenke til kommentar

http://www.lovdata.no/all/tl-19610609-001-001.html#1

§ 1. Med skytevåpen forstås i denne lov:

a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler,

b. våpen eller apparater for utskyting eller utsending av sprengladninger, gass, signallys, raketter e.l. (herunder flammekastere).

c. våpenimitasjoner o.l. som forholdsvis lett kan gjøres om slik at skarp ammunisjon kan avfyres

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse. Tillatelse til å erverve revolver eller pistol eller til deler av slike våpen gis ikke til personer under 21 år. Kongen kan også fastsette høyere aldersgrense for andre arter skytevåpen og våpendeler, likevel ikke over 21 år. Erverves skytevåpen eller våpendeler ved arv, kan vedkommende politimester dispensere fra aldersgrensebestemmelsene på de vilkår han finner nødvendig i hvert enkelt tilfelle.

Søknad fra umyndig må være tiltrådt av verje.

Kongen kan gi forskrifter om skytterorganisasjoners og andre juridiske personer erverv av skytevåpen og våpendeler.

Endret ved lover 23 juni 1978 nr. 69, 5 juni 1998 nr. 35.

§ 8. Enhver som vil eie eller inneha skytevåpen, skal ha tillatelse fra politimesteren (våpenkort). Bestemmelsene i § 7 annet-sjette ledd gjelder tilsvarende. For tillatelsen kan det settes som vilkår at adgangen etter § 11 til å overlate våpenet til andre ikke skal gjelde.

Når særlige forhold tilsier det kan tillatelse gis for et bestemt tidsrom.

Den som vil foreta en vesentlig endring av et skytevåpens karakter eller beskaffenhet, eller som eier eller innehar skytevåpen som er vesentlig endret, må ha tillatelse fra politimesteren. Dette gjelder også skytevåpen som er nevnt i § 5.

Endret ved lover 23 juni 1978 nr. 69, 5 juni 1998 nr. 35.

I tillegg er det ulovlig å ha med seg våpenimitasjoner på offentlig sted, da disse kan oppfattes som ekte og derfor truende. Du kan da straffes som om det er et ekte våpen.

§ 27b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted.

Bestemmelsen i annet ledd gjelder også luft- og fjærvåpen, våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, og skytevåpen som etter § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.

Tilføyd ved lov 5 juni 1998 nr. 35, endret ved lov 1 juni 2001 nr. 27 (i kraft 1 juni 2001 iflg. res. 1 juni 2001 nr. 561). Endres ved lov 20 mai 2005 nr. 28 (i kraft fra den tid som fastsettes ved lov) som endret ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

I tillegg ser jeg at det også opplyses på siden du tenker å handle fra.

http://www.game-on.no/webshop/glock17startsort-p-380.html

Startpistoler går under våpenloven selv om det er 18års grense. Det betyr at du kun skal skyte det på egnede områder f.eks en skyteklubb. Hvis våpenet skal transporteres fra A til B skal dette gjøres på en sikker måte. Det skal ikke være blankskudd i magasinet og magasinet skal være ute av våpenet. Det skal transporteres forsvarlig i en koffert eller lignende. Den skal absolutt ikke bæres på kroppen. Skyting i uegnede områder som boligområder etc. kan føre til straff iflg. Våpenloven.

Lenke til kommentar

ok, men vet vertfall at man ikke trenger tilatelse/lisens for blank våpen.

bare at man er over 18, om det er det du sikter til i den loven du viste.

står jo: Ingen lisens er nødvendig. Det er kun 18års aldersgrense på blankvåpen.

men ja, står egnede områder også, ikke bare skytebane, er ikke noen kilometer bort fra boligområde egnede område da?

Endret av Kurt-Inge
Lenke til kommentar

bare at man er over 18.

står egnede områder også, er ikke noen kilometer bort fra boligområde egnede område da?

Nei. Alt annet enn skytebane, regnes i dette tilfellet som offentlig sted. Så har du en slik pistol liggende løst å slenge i bilen, går med den på deg, så kan og vil du bli straffet om lovens lange arm tar deg i kontroll eller at du bruker våpenet på andre steder enn skytebane. Andre egnede steder vil kunne regnes f.eks ved standplass på et idrettsstevne under start - da det er funksjonen en startpistol er ment å dekke. Vær obs på at enkelte slike "blanke våpen" kan kreve lisens i følge §1c og at du kan straffes for å inne ha slike våpen uten gyldig våpenlisens.

Blanke våpen er ikke å regne som ufarlige heller, noe som også er årsaken til at man kun skal benytte dem under forhold som er trygge. Ute i skogen, i et sandtak eller liknende - regnes ikke som trygge omgivelser.

Hva er det som er kjekt med å ha et "blankt våpen"?

Lenke til kommentar
Har sett bilder fra ein kar som er børsemaker, han står ned med sjøen og skyter på balonger utpå vatnet, og det er med ekte pistol. Så om man kan det med ekkte så burde man vel kunne skyte med blank andre plasser en skytebane også.

Selvsagt kan du gjøre det, det er ingen som hindrer deg - rent bortsett fra at det er ulovlig. Det er ulovlig å stå med luftgevær å skyte på hytta også, selv om de fleste gjør det.

§ 33. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder, hvis ikke overtredelsen rammes av et strengere straffebud. Gjelder overtredelsen § 27 b annet ledd eller ulovlig innføring, avhendelse, erverv eller besittelse av skytevåpen eller ammunisjon, kan bøter eller fengsel i inntil 2 år anvendes.

Er overtredelse som nevnt i første ledd annet punktum grov, kan bøter eller fengsel i inntil 4 år anvendes. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på hva slags og hvor mange våpen overtredelsen gjelder eller om handlingen av andre grunner er av særlig farlig eller samfunnsskadelig art.

Medvirkning straffes på samme måte.

Endret ved lover 23 juni 1978 nr. 69, 5 juni 1998 nr. 35, 1 juni 2001 nr. 27 (i kraft 1 juni 2001 iflg. res. 1 juni 2001 nr. 561). Endres ved lov 20 mai 2005 nr. 28 (i kraft fra den tid som fastsettes ved lov) som endret ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

Siterer igjen, siden du ikke fikk det med deg forrige gang.

§ 27b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted.

Bestemmelsen i annet ledd gjelder også luft- og fjærvåpen, våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, og skytevåpen som etter § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.

Å skyte på ballonger fra båt, er ikke å regne som aktverdig grunn.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

bare at man er over 18.

står egnede områder også, er ikke noen kilometer bort fra boligområde egnede område da?

Nei. Alt annet enn skytebane, regnes i dette tilfellet som offentlig sted. Så har du en slik pistol liggende løst å slenge i bilen, går med den på deg, så kan og vil du bli straffet om lovens lange arm tar deg i kontroll eller at du bruker våpenet på andre steder enn skytebane. Andre egnede steder vil kunne regnes f.eks ved standplass på et idrettsstevne under start - da det er funksjonen en startpistol er ment å dekke. Vær obs på at enkelte slike "blanke våpen" kan kreve lisens i følge §1c og at du kan straffes for å inne ha slike våpen uten gyldig våpenlisens.

Blanke våpen er ikke å regne som ufarlige heller, noe som også er årsaken til at man kun skal benytte dem under forhold som er trygge. Ute i skogen, i et sandtak eller liknende - regnes ikke som trygge omgivelser.

Hva er det som er kjekt med å ha et "blankt våpen"?

må jo ha den i bilen for og frakte den til skytebane så om dem tar meg med den på veg til skytebane burde da ikke det vere noe problem?

Lenke til kommentar
må jo ha den i bilen for og frakte den til skytebane så om dem tar meg med den på veg til skytebane burde da ikke det vere noe problem?

Hadde du lest lovparagrafene jeg siterte så kan du ikke ha den "liggende å slenge i bilen" eller ha den på kroppen. Du må ha våpenet adskilt fra magasinet, uladd og nedlåst i koffert eller liknende.

Hvorfor ikke bare melde deg inn i en skyteklubb? Det har jeg gjort og har ikke angret et sekund på det. Nå kan jeg inneha våpen lovlig, men har fortsatt ikke sett behovet, da klubben har mange våpen i forskjellige kaliber som man får låne som medlem.

Jeg spør igjen, hva er det som er kjekt med å ha et "blankt våpen" liggende? Beklager, men jeg mistenker at du ikke har helt rent mel i posen, men ønsker å ha et våpen som du kan tøffe deg med og eller kan bruke til å skremme. Beklager så mye om jeg tar feil, men jeg forstår virkelig ikke fascinasjonen med å ha et "blankt våpen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...