Christian86 Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Jeg tror nesten jeg må dele litt skryt ang innkjøpet, mye pga måten det ble håndtert. I utgangspunktet bestilte jeg min 70-200 VR2 i midten av November av en nettbutikk på nettet, de greide aldri å levere, og selv om jeg tidlig gjorde dem oppmerksom på at deres løfter om å stå høyt hos Nikon, leveringsdatoer osv var lagt til grunn ved kjøpet hos dem, så hevet de kjøpet selv like før helgen på objektivet som var dels ment som julegave til meg selv, med noe sponsing hjemmefra som gave. Resultatet var at vi måtte bestille objektivet fra et annet sted - pengene fra forrige butikk var enda ikke tilbake på konto, så jeg kunne ikke bruke kredittkortet jeg hadde med meg på jobben. Det andre kortet var ikke aktivert med Mastercard nettkode (eller hva det nå heter) - så postoppkrav var siste utvei. Enden på visen var jeg bestilte produktet nesten 4000 kr dyrere fra Japanphoto som var eneste som hadde inne, med untak av Fotovideo. Dessverre hadde jeg ikke tid der og da til å løpe ned i Oslo Sentrum, så måtte ta nettet til veie. Bestillen ble sendt 15:18 - og jeg var skit redd for en ny mislykket bestilling (alltid morsomt når noen knoter det til like før du skal ha det) - kl 15:48 var pakken sendt fra Japanphoto, og kl 09:16 dagen etterpå var pakken på mitt postkontor. Enden på visen var at objektivet kom før jul, noe dyrere, men den kom Takk Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Jeg forstår ikke helt dette. Er det ikke vanlig at JP leverer raskt når de har varene inne? Eller er det sånn at du har dårlige erfaringer med dem tidligere siden slikt trenger ekstra ros? Jeg kan ikke huske at jeg ikke har fått leveranser fra dem rimelig kjapt tidligere, bortsett fra når det plutselig er fra "fjernlager" (da avbestiller jeg forresten alltid). Men du skriver jo at du først bestilte det fra "en nettbutikk på nettet", det jeg lurer mest på er hva den nettbutikken du opprinnelig bestilte av heter. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2009 Hvis du ser historien - så hadde jeg ventet nestren 1 måned når jeg la bestillingen, og de hadde et igjen på lager. Når jeg la bestillingen så tok det 30 min før den var pakket, og 24 timer før den var hos meg, noe som i forhold til JP tidligere, Multicom og andre er vesentlig mye raskere enn før Den andre nettbutikken skal få lov å leve uten navn, og heller se ann hva jeg gjør med dem etter hvert pga at de hevet kjøpet fra deres side uten begrunnelse etter betaling hadde vært hos dem i 3 uker.. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Jo, det er raskt. Spesielt det at den var i posten en halv time etter at du la inn bestillingen er bra. Lenke til kommentar
JackSjiraff Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Hørtes egentlig utrolig treigt ut, sånn totalt sett. Bestilte selv noen solblendere fra bhphotovideo.com som kom levert på døren 48 timer senere(!) Hadde de samme varene i bestilling hos jp i Bergen i 3.5 mnd, uten å få noen tilbakemelding, det var umulig å komme i kontakt med dem på tlf x minst 70 over lang tid, og de har fremdeles ikke svart på eposten jeg sendte den 27.11. Useriøst... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2009 Jo, det er raskt. Spesielt det at den var i posten en halv time etter at du la inn bestillingen er bra. mhm - den andre butikken lovet at leveringstidene skulle være 95% spikra - men sa alltid "kan ikke love noe 100%", selv om jeg sa at leveringstidene de sa var grunnen til at jeg kjøpte hos dem - tilslutt hevet de, og jeg måtte kjøpe hos jp, som heldigvis levert nesten sammen dag Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Jeg har også dårlig erfaring med Norske butikker som ikke gidder å svare på mail. Jeg har bare positive ting å si om nettbutikker i USA, svarer med en gang. Både bhphotovideo.com og adorama.com. Bestilte sist et 70-200 vr 2 objektiv fra adorama på Torsdag og hadde det levert på døren Tirsdag. Prisen ble Kr. 18.000,- med frakt, forsikring og moms. Så Japanphoto må gjerne sitte med sine til Kr. 22.000,- for min del. Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Av en eller annen årsak er det nesten raskere å bestille fra USA. Jeg bestilte et objektiv fra KEH i går. Og kl. 20 i kveld var objektivet kommet til Køln. Er spent på når objektivet finnner veien opp til Nordnorge. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Bestilte sist et 70-200 vr 2 objektiv fra adorama på Torsdag og hadde det levert på døren Tirsdag. Prisen ble Kr. 18.000,- med frakt, forsikring og moms. Så Japanphoto må gjerne sitte med sine til Kr. 22.000,- for min del. Nå er det ikke på noen som helst måte forhandlerne sin skyld at prisene på objektiver og en del andre ting er vesentlig høyere i Norge enn i utlandet da. Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Nå har ikke jeg gitt noen skylden, men det er vel en kombinasjon av innkjøpspriser og hvor mye importør og forhandler mener de skal tjene på en ting. Jeg kjøpte også et orginalt Nikon NC 77mm filter fra Adorama til den nette sum av Kr. 670,- med moms, Fotovideo i Oslo skal ha Kr. 1895,- for det samme filteret. Noe jeg ikke bestillte var er orginalt Nikon 77mm polariseringsfilter, koster med moms fra Adorama Kr. 1100,-. Fotovideo skal ha Kr 3.395,- for det samme filteret. Jeg hadde altså spart Kr. 3.520 bare på 2 filter hadde jeg bestillt begge, i tillegg til de Kr. 4.000,- jeg sparte på objektivet. Jeg bestiller igjen fra USA om jeg så bare sparer en krone neste gang. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Det er hovedsaklig importør og norske regler for moms og toll og Gud vet hva som gjør at prisene kan avvike sterkt i Norge og i utlandet. Fortjenesten for forhandleren er ikke nødvendigvis spesielt lukrativt på verken objektiver eller kamerahus. Jobbet et sted der vi for eksempel solgte et gitt kamera til 35.000 kroner... og det var en knapp tusenlapp i fortjeneste. Rimeligere kamera i 4-5000 kroners klassen, kan man ha en fortjeneste på 40-50 kroner. De mest populære modellene selges tidvis med tap. Det forhandlerne i Norge faktisk tjener penger på, er ekstrautstyr. Du skriver blant annet at du sparte mye på filtre ved å kjøpe i utlandet. Her kan det hende de norske forhandlerne tar seg godt betalt, men det er fordi de ikke tjener penger på salg av kamera og objektiver. Minnekort, vesker og alt annet av småting er det også grei fortjeneste på, men det er nødvendig for at forhandleren i det hele tatt skal overleve. Jeg bestiller igjen fra USA om jeg så bare sparer en krone neste gangRegner med det var en overdrivelse, for jeg regner med at du er klar over fem års reklamasjonsrett i Norge, du slipper å sende varene tilbake til USA om noe er galt osv... Det er faktisk mange fordeler ved å kjøpe i Norge, og jeg er villig til å punge ut en god del ekstra for å skaffe meg fordelene ved kjøp i Norge... spesielt ved kjøp over disk. Norske forbrukere er i ferd med å skyte seg selv i foten. Flere og flere fysiske butikker må gi tapt på grunn av sterkt pressede priser, og det er ettersom mange av kundene er fanatiske på "billigst billigst billigst". Er et produkt 100 kroner rimeligere i nabobyen, så bruker de gjerne 200 kroner i reiseutgifter og en time eller to av sin tid for å dra dit og kjøpe det. Det handles også ukritisk over nett, og mange kommer opp i problemer fordi de kun ser på pris, og ikke tenker på om nettbutikken er seriøs og gir god service. Da har man seg selv å takke. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 Kanksje derfor JP var bedre alternativ enn butikken som hevet kjøpet uten videre? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Har opplevd flere ganger at "billigeste" nettbutikker som har varer på lager ikke klarer og lever varer,har en mistanke om at dem legger uttrykket "lagervare" automatisk på alle varer bare for og få lurt kunder til å handle,så tar dem leveringsproblemene i etterkant. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Har opplevd flere ganger at "billigeste" nettbutikker som har varer på lager ikke klarer og lever varer,har en mistanke om at dem legger uttrykket "lagervare" automatisk på alle varer bare for og få lurt kunder til å handle,så tar dem leveringsproblemene i etterkant. Var en mistanke det - synd de løy på seg at de stod høyt hos Nikon Nordic, og at hvis de fikk, så fikk butikken *le* - kanskje derfor de enda ikke har noen, mens JP har vel hatt 3 ladninger på halvparten av tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå