Gå til innhold

Fisheye lense, hvor kan jeg få tak i dette billig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Peleng (manuell optikk) fra Ebay er vel det billigste for ordentlig fisheye.

F.eks. http://cgi.ebay.com/FISHEYE-Peleng-8mm-3-5...=item27adafe630

Ellers kan du jo få fisheyeforsatser for en "slikk og ingenting" samme sted, f.eks.:

http://cgi.ebay.com/Wide-Fisheye-Macro-len...=item3a55c9ab9f

Kan jo være en idé å gå for sistnevnte først, og se om det er noe for deg, så kan du heller bruke litt mer penger siden. Kommer du under ca $34 (200 kr) slipper du jo mva og tollbehandling, da er det jo et ganske billig forsøk... Kvaliteten på forsatslinser er langt dårligere enn ekte fisheye-objektiver, og Peleng'en skal faktisk yte ganske bra, men er som sagt helt manuell...

Lenke til kommentar
Bestilte et bare for å prøve jeg. Et billig ett. Ble 201,50kr. Lurer på om jeg må betale toll på den! :O

Det går "sikkert" bra, i hvertfall hvis det var 201,50 med frakt. Selgeren skriver sikkert uansett at det er "electronics 10$" ;) Jeg har pdd 86 gjennomførte kjøp på ebay, alt i fra fotoutstyr(Bla lowepro sekk verdt 1600 her oppe) til xx antall leathermans,maglites og mye annet snadder. Bare for å være litt "viktigper" så er det ikke toll på fotoutstyr, men det er derimot MVA på 25% som tilkommer dersom du har kjøpt noe som er verdt over 200,- (utenom frakt).

Bestilte et bare for å prøve jeg. Et billig ett. Ble 201,50kr. Lurer på om jeg må betale toll på den! :O

Det går "sikkert" bra, i hvertfall hvis det var 201,50 med frakt. Selgeren skriver sikkert uansett at det er "electronics 10$" ;) Jeg har pdd 86 gjennomførte kjøp på ebay, alt i fra fotoutstyr(Bla lowepro sekk verdt 1600 her oppe) til xx antall leathermans,maglites og mye annet snadder. Bare for å være litt "viktigper" så er det ikke toll på fotoutstyr, men det er derimot MVA på 25% som tilkommer dersom du har kjøpt noe som er verdt over 200,- (utenom frakt).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ikke kjøp de rundt 0,33x o.l. er ikke bra i det hele tatt, men fra ca. 0,45 - 0,50x og oppover er helt ok.

Endret av cpy
Lenke til kommentar

^Godt mulig at 0,50x er bedre. Tror den jeg kjøpte var en del lavere enn det. Vet ikke helt hva de tallene betyr. Kan du forklare kanskje?

Min ble sendt for 11 dager siden, så den er vel like rundt hjørnet. Kommer nok med noen bilder ;-) Håper bare at den ikke blir stoppa i tollen..

Lenke til kommentar
^Godt mulig at 0,50x er bedre. Tror den jeg kjøpte var en del lavere enn det. Vet ikke helt hva de tallene betyr. Kan du forklare kanskje?
Det betyr at du får f.eks. 0.5 ganger brennvidden til objektivet du setter det på. Setter du objektivet ditt på 18mm får du nå 9mm i stedet. Har du kjøpt 0.33x får du 6mm i stedet for 18mm...

Generelt går "ekstreme" forandringer hardere utover bildekvaliteten enn mindre ekstreme forandringer...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg fått den.. Og var imponert over at det var skikkelig tungt og det virket som kvalitet! MEN jeg har klart å bestille feil!!! Bestilte 52mm istedet for 58mm. Er det mulig..

Hva gjør jeg da liksom? Kjøper meg et objektiv med 52mm filterbredde? Eller finnes det noen form for ringer for å ha imellom?

Lenke til kommentar
Fant en mellomring til 17kr på ebay. Så venter til den kommer og ser hvordan det blir. Er jeg ikke fornøyd så blir det nok solgt uansett.

Sikker på at den ikke går motsatt vei, dvs at den får en 72mm forsatslinse til å passe på et 52mm objektiv?

Lenke til kommentar
Fant en mellomring til 17kr på ebay. Så venter til den kommer og ser hvordan det blir. Er jeg ikke fornøyd så blir det nok solgt uansett.

Sikker på at den ikke går motsatt vei, dvs at den får en 72mm forsatslinse til å passe på et 52mm objektiv?

Nå var det vel aldri snakk om 72mm, men han hadde bestilt en forsats som passer til et objektiv som tar 52mm filter - mens det han har tar 58mm filter.

Men jeg tipper du har rett i at den mellomringen han har bestilt "går andre veien", dvs at den kan brukes for å montere 58mm filter/forsats på et objektiv som normalt tar 52mm filter/forsats. Altså det motsatte av det han trenger.

Jeg tror det fordi mellomringer normalt går den vegen, det er veldig vanskelig å få tak i mellomringer som lar deg montere 52mm forsats/filter på et objektiv som normalt tar 58mm forsats/filter.....

Lenke til kommentar
Kan sikkert kjøpe det av deg for det du betalte hvis du ønsker det. Ser litt morro ut å prøve med billigadapter før man evt kjøper et skikkelig et!

-TSF

skriver bare en kjapp notis her for å følge med denne videre! spent på å se fotoeksempler! gøy med billige "forsøksobjektiver" før man investerer, når man egentlig ikke aner hva man holder på med :p

Det er bare å følge med.. Heldigvis er det ikke så mange helligdager fremover så det kommer nok fort oppover. ;) Jeg var iallefall veldig imponert over den saken. Og når jeg ser inni der med øyet selv så er alt veldig skarpt! Men selvsakt kan det jo bli en skuffelse når jeg får satt det forran objektivet. :)

Objektivet jeg har har 58mm filterbredde og fisheyedingsen skulle passe 52mm. Så jeg kjøpte en Stepdown filter ring som er 58 til 52.

Jeg får det til å stemme i mitt hode iallefall :)

Endret av xtineze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...