Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sovemedisin - Lurt? Sliter med innsovningen pga tanker og depresjon

Gjest Guest_Helge_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Helge_*

Hei. Jeg sliter veldig med å sove på nettene. Sliter med å sove pga depresjon og andre uhyggelige tanker. Jeg kan ligge i opp til 2 timer i senga før jeg får sove. Og da jeg endelig har sovnet, så våkner jeg ofte under natta. Om helgene da jeg vil sove lenge, så våkner jeg mange ganger utpå natta og formiddagen.

Jeg vurderer å oppsøke lege og om mulig få utskrevet sovemedisin. Nå tenker jeg på Zopiklon, som faren min bruker og sier er veldig bra. Men jeg har hørt og lest at man kan bli avhengig av sovemedisin. Det er jo et legemedel som er klassert som narkotika...Er dette med sovemedisin (u)lurt?

Takk for svar!

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare deg veldig enkelt.

Ja, ved jevnlig bruk av sovemedisiner så kan man bli avhengig. Nei, det er ikke lurt å bruke sovemedisiner. Du får ikke sovemedisiner skrevet ut, "sånn uten videre" heller. Du må prøve en hel del andre tiltak i samråd med lege først. Jeg hadde samme problemet selv for en tid tilbake. Det endte med at jeg ikke fikk sovemedisin, da problemet gav seg etter andre tiltak.

Sovemedisiner gir deg heller ikke skikkelig søvn, du får sove, men ikke som om du hadde sovnet på skikkelig vis. Du blir jo rett og slett dopet ned, så det sier seg selv at det ikke er en god måte å løse problemet på.

Lenke til kommentar
For å svare deg veldig enkelt.

Ja, ved jevnlig bruk av sovemedisiner så kan man bli avhengig. Nei, det er ikke lurt å bruke sovemedisiner. Du får ikke sovemedisiner skrevet ut, "sånn uten videre" heller. Du må prøve en hel del andre tiltak i samråd med lege først. Jeg hadde samme problemet selv for en tid tilbake. Det endte med at jeg ikke fikk sovemedisin, da problemet gav seg etter andre tiltak.

Sovemedisiner gir deg heller ikke skikkelig søvn, du får sove, men ikke som om du hadde sovnet på skikkelig vis. Du blir jo rett og slett dopet ned, så det sier seg selv at det ikke er en god måte å løse problemet på.

Hvilke andre tiltak fikk du prøve?

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Forskjellige leggerutiner, ikke drikke te, kaffe eller andre koffeinholdige drikker om kvelden, ikke drikke sukkerholdige drikker, juice og melk inkludert, på kveldstid. Unngå å spise mat sent på kvelden også. Samt å begynne å trene. Dette var vel de første tiltakene jeg ble anbefalt. Dette hjalp, men løste ikke problemet. Jeg begynte med allergitabletter, etter at jeg selv omtrent krevde det, det førte til at problemet nå nesten er helt borte.

Det er selvsagt ikke sikkert at noen av disse tiltakene vil hjelpe deg, men for meg så var dette nok. Det viste seg at jeg er allergisk mot katter, hunder, støv og ikke minst pollen. Dette gav meg store problemer og jeg var sykmeldt av og på i over et halvt år. Nå har jeg nesten ikke sykefravær lenger.

Ta deg en tur til legen og forklar problemet, det er den beste løsningen uansett og du må dit for å få utskrevet reseptbelagte legemidler. Det er likevel ikke å anbefale å begynne med dop for å få sove, hvis det kan løses med andre metoder. :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Et alternativ som kan vurderes kan være Vallergan. Det er ikke avhengighetskapende. I utgangspunktet er dette bare antihistaminer.

Men fy f*** så dagen derpå blir. hehe. Hadde en episode der jeg ikke kunne huske at jeg kjørte til jobb.

Zolpidem er også et alternativ..

Lenke til kommentar

Jeg har selv slitt med søvn i en lengere periode. Jeg kan forstå frustrasjonen i det at du ikke får sove, men skikkelig sovemedisin som Zoplikon er ikke å anbefale i første omgang. Spør heller legen din om du kan få melatonin.

Basert på egen erfaring, så burde du prøve så godt du kan å holde deg unna B-preparater.

Lenke til kommentar

Er litt nysgjerrig på det med sovemedisin selv. Har store problemer med å få sove, og ingen av de tradisjonelle tiltakene fungerer for meg.

Har prøvd følgende:

Faste leggetider. Resulterte bare i at jeg ble liggende i sengen og tankene fikk fritt leide i noen timer før jeg fikk sove + ekstrem trøtthet om dagen, fungerte normalt først i 1-2-tiden når jeg sto opp 07:45.

Unngå mat/drikke på kveldstid. Fungerer overhodet ikke + negativt i den forstand at det er på kveldstid jeg klarer å få i meg mat. Prøver jo å komme meg opp i normalt inntak...

Soling/naturlig melatonin. Blir trøtt, men får alikevel ikke sove før langt på natt.

Trening: uaktuelt siden jeg sliter med næringsinntaket.

Antihistaminer: orker ikke prøve noe nytt når jeg er avhengig av antihistaminer jeg kan ta midt på dagen slik at jeg har maks effekt utover kvelden, og har funnet noen som fungerer.

Den naturlige døgnrytmen min er søvn mellom 02:00 - 10:00-11:30 Dette falt jeg tilbake til gang på gang når jeg ikke måtte tvinge gjennom noe annet for jobb/skole.

Det er kun når jeg har flaks med at tankene er rolige og jeg er trøtt samtidig at jeg får sove. Hvis ikke dette inntreffer så er jeg våken hele natten til jeg er så trøtt at jeg knapt vet hva jeg gjør.

Jeg må få gjort noe med dette, men siden jeg studerer og ikke er avhengig av en normal døgnrytme går det greit enda. Men til høsten blir det andre studier og jeg er helt nødt til å få sove rundt midnatt, og våkne til normal tid.

Slik det er idag får jeg dårlig utnytte av søvnen fordi den kommer til feil tid. Spesielt nå som jeg ofte ender med å sove bort dagslyset.

Kan sovemedisin være aktuelt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...