Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvor er BIOS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

BIOS er hovedoppstartssystemet i datamaskinen din. Det ligger lagret i en micro chip på hovedkortet ditt. Siden hovedkortet ditt ikke er skikkelig avdekket og du heller ikke har oppgitt modellen så er det umulig å si hvilken av disse brikkene som inneholder BIOS. Men hvorfor i alle dager har du demontert maskinen for å finne BIOS?

Lenke til kommentar

Anntar det er CMOS han leter etter for å resette? ... er vel ikke mye annen grunn for å åpne maskinen etter sånt.

Du bør se på manualen for maskinen for å se hvor du får tilgang til det, for på bærbare maskiner kan det fysiske layoutet på hovedkortet variere mye.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja, det du får råd om er å resette CMOS (brikken som inneholder instillingene til BIOS). Jeg annbefaler deg å laste ned manualen til PCen din fra produsentens side og slå opp på "reset CMOS" eller tilsvarende. Der bør stå instruksjoner som gjelder for din spesifikke maskin.

Jeg er forøvrig enig i at dette er noe du bør prøve dersom du ikke får noe bilde i det hele tatt på skjermen ved oppstart. Dog, det er mulig problemet ikke kan rettes med CMOS reset. Det kan jo være hardware problemer, men da er det ofte ikke så mye du kan gjøre med en bærbar i så fall utenom RMA/service.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja, det du får råd om er å resette CMOS (brikken som inneholder instillingene til BIOS). Jeg annbefaler deg å laste ned manualen til PCen din fra produsentens side og slå opp på "reset CMOS" eller tilsvarende. Der bør stå instruksjoner som gjelder for din spesifikke maskin.

Jeg er forøvrig enig i at dette er noe du bør prøve dersom du ikke får noe bilde i det hele tatt på skjermen ved oppstart. Dog, det er mulig problemet ikke kan rettes med CMOS reset. Det kan jo være hardware problemer, men da er det ofte ikke så mye du kan gjøre med en bærbar i så fall utenom RMA/service.

-Stigma

Jo,jo men kunne du i alle fall funne ut Dell Xps M1530 Guide? eller kan jo prøve sjøl da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...