Trancefisken Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 he oppkjøring på fredag som kjem. noen tips? korleis skal jeg kjøre i enveiskjørte gater? Og he noen noen gode tips ? Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Du skal til å ta lappen, og vet ikke hvordan du skal kjøre i enveiskjørte gater? Kjør slik du gjør til vanlig med kjørelærer. Slapp av og vær oppmerksom, og pass på å sjekke speil og blindsone. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Og hvis du greier å gjøre noe galt, så sier du det til sensor med en gang. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Dette er kjørerlæreren din sin oppgave å lære deg, og har han ikke lært deg ALT, så er du ikke klar for oppkjøringen, og han skulle heller ikke "klarert" deg for oppkjøring... Jeg har lenge ment at kjøreopplæringen her i landet er helt horribel, og dette høres ut som nok et eksempel dessverre. Lenke til kommentar
oyvjak Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) I de siste 2.5 år har jeg bodd i Skottland og kan si at kjøreopplæringen i Norge er generelt sett mye bedre enn her. Når det er sagt, det viktigste er at du er avslappet og oppmerksom, og ikke ta noen sjanser. En sjåførs ansvar inkluderer å sørge for flyt i trafikken. Ang. enveiskjørte gater, så er de som alle andre gater, bare at det er én vei. Alltid husk fartsgrensen. Personlig spilte jeg et racingspill morgenen før jeg tok oppkjøring, men tror ikke det bidro til at jeg sto. Endret 13. desember 2009 av oyvjak Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Som sagt... ta det rolig, og kjør penere enn du kanskje pleier. Ikke ha det travelt bare for å vise deg. Når du sitter der med sensor bare noen minutter fra lappen kanskje er din, så er man normalt litt nervøs, og forter man seg litt da, så kan det gå galt. Brems heller en gang for mye enn en gang for lite! Men hvis du seriøst lurer på hvordan man skal kjøre i enveiskjørt gate... så ville jeg IKKE kjørt opp! Detta MÅ du kunne før du kjører opp! Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Viktigste er vel at å ta det med ro, og prate, prat med sensor si hva du gjør, vis at du har kontroll. Hvis du gjør feil, så si ifra og gjør det riktig nestegang. Ikke tenk så mye på det tekniske med bilen, sensorene er mest opptatt av hvordan du fungerer i trafikken, så hvis du kveler bilen fordi du er nervøs så går det som regel greit, ved mindre du gjør det i et krisested da. De er vandt til å se folk som er pissnervøse. Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Det viktigste å huske på under oppkjøringen, utenom å slappe av og kjøre som normalt, er observasjon. Bruk speil, beveg blikket, og kanskje viktigst av alt, se langt fram. Hvis du observerer godt, får du godt overblikk og ser hindre/andre biler/fotgjengere osv tidlig, og kan utifra dette planlegge hva du skal gjøre i god tid. Slik at det er lett å avpasse fart, gi tegn, skifte gir eller hva du nå bør gjøre. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 korleis skal jeg kjøre i enveiskjørte gater? I kjøreretningen. 1 Lenke til kommentar
kimbola Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hvordan gikk oppkjøringen? Lenke til kommentar
Biler Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Og hvis du greier å gjøre noe galt, så sier du det til sensor med en gang. Det er mange som har lappen og ikke greier å kjøre på enkle veier, det er bare å venne seg til.. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Og hvis du greier å gjøre noe galt, så sier du det til sensor med en gang. Dette er faktisk ett av dei beste råda i denne tråden. Om du "tenker høgt" og forteller sensor det du observerer og kva du planlegger å gjere så har sensor enda ein ting å vurdere deg på og ikkje berre kjøyringa i seg sjølv. Eit godt eksempel kan være om du kjem litt seint inn i eit lyskryss slik at lyset er gult. Om du då forklarer at du velger å kjøyre gjennom krysset istaden for å bremse brått før krysset fordi at bilen bak ligger litt nært, så vil sensor forstå at du kan trafikkreglane og at du gjer fortløpande vurderingar om kva som er tryggast å gjere. Om du ikkje hadde sakt noke så ville sensor fort kunne tru at at du ikkje merka at lyset var på vei å skifte til raudt. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Og hvis du greier å gjøre noe galt, så sier du det til sensor med en gang. Dette er faktisk ett av dei beste råda i denne tråden. Om du "tenker høgt" og forteller sensor det du observerer og kva du planlegger å gjere så har sensor enda ein ting å vurdere deg på og ikkje berre kjøyringa i seg sjølv. Eit godt eksempel kan være om du kjem litt seint inn i eit lyskryss slik at lyset er gult. Om du då forklarer at du velger å kjøyre gjennom krysset istaden for å bremse brått før krysset fordi at bilen bak ligger litt nært, så vil sensor forstå at du kan trafikkreglane og at du gjer fortløpande vurderingar om kva som er tryggast å gjere. Om du ikkje hadde sakt noke så ville sensor fort kunne tru at at du ikkje merka at lyset var på vei å skifte til raudt. Dette er ett godt tips, jeg spurte kjørelæreren min om det var greit å prate under oppkjøringen om hva jeg gjorde og hvorfor, og det må vist kjørelærere gjøre når de tar "lappen" som kjørelærer. Så klarer man det er det ett stort pluss. Det er dog litt vanskelig, og litt ekkelt å sitte og forklare seg hele veien underveis, og man må jo selvfølgelig være bankers på at det man sier faktisk stemmer overens med lover og regler. Lenke til kommentar
flink mann Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 jeg har oppkjøring i sarpsborg jeg trenger tips !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar
cfg Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 jeg har oppkjøring i sarpsborg jeg trenger tips !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Var da en fryktelig gammel tråd du skulle finne frem, men beste tipset er å kjør akkurat som du vanligvis gjør med en kjørelærer, det er igrunnen bare en siste kjøretime Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå