Gå til innhold

Generell fullmakt - hva må jeg ha med?

CellularDude

Anbefalte innlegg

Min gamle mor er i stadig mindre stand til å utføre praktiske gjøremål, også når det gjelder økonomi.

Derfor prøver jeg å hjelpe henne så godt jeg kan. Min mor har allerede ordnet med sin hovedbank at jeg kan betale regninger på nettet, og overføre penger mellom en bruks- og en sparekonto.

Vi har nå besluttet at hun gir meg fullmakt til å ordne en fullmakt, slik at jeg kan representere henne på en rekke områder, blant annet:

Banker: Konti, renteforhandlinger, kontantuttak, overføringer, utstede minibankkort osv.

Eiendom: Evt. salg.

Ligning og skatt: Selvangivelse og andre skattespørsmål

Forsikringer

Abonnementer og tjenester

Kommunale tjenester

Hva må med i fullmakten, utenom navn på fullmaktsgiver (mor), fullmektig (jeg) og tidsrom?

Er det nok at min mor skriver under, eller skal det noen vitner eller advokat til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det beste/enkleste hadde nok vært om du hadde blitt oppnevnt som hjelpeverge for din mor. Ta kontakt med Overformynderiet i den kommunen din mor bor i.

Takk for svar!

Har vurdert hjelpeverge, men det ser ut til å være ei skikkelig papirmølle. Dessuten har min svigerfar jobbet med å bli oppnevnt til dette for sin mor, men det tar lang tid, sier han.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Jeg tror denne hadde passet bedre i jus-forumet.

Generelt ville jeg sagt at en generell fullmakt er uheldig. Fullmakten burde være mest mulig spesifisert, direkte rettet mot de virksomhetene/personene som du skal ha kontakt med for din mor.

Jeg tror også at for forholdet mellom deg og din mor (og evt. andre familiemedlemmer) at dere vil tjene på å ha spesifikke begrensete fullmakter som er veldig tydelige på rammene.

Lenke til kommentar

Takk for svarene!

Beklager dersom jeg har brukt feil forum.

Jeg er helt med på at fullmakt helst bør være tilpasset, og i går utformet jeg en for mine foreldres hovedbank. Fikk den undertegnet, og tok den med i banken, og har nå fått ordne med forskjellig.

Dermed er jeg et skritt videre på vei til å få hjelpe til med å bistå foreldrene mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...