Gå til innhold

Høy CPU temp

zidro

Anbefalte innlegg

A7N8X Deluxe/GD

AMD AthlonXP 2500+

Da jeg fikk satt opp den dukket det opp et problem.

Jeg fikk til å holde den stabil med vanlig windows og internettbruk. Men når jeg prøvde spill, benchmark o.l slo dataen seg av eller restartet.

i PCProbe sto det at cpu tempen var på 45grader, men i BIOS fikk jeg bakoversveis... 68-70 grader!

Jeg klokket den ned og kjører stabilt på 1.26Ghz nå... Litt kjipt å måtte kjøre en AthlonXP2500 på 1.26Ghz (133 x 9.5).

På 1.26Ghz har jeg 38grader i PCProbe.. 50-60 eller noe sånt i bios (orker ikke sjekke nå, men hvis nødvendig kan jeg gjøre det)

Har dere no peiling på hva det kan være?

Håper dere kan hjelpe meg.

:cry:

-zidro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 - Hvilken kjøler har du??

2 - Har du bygget selv??

Om du har bygget selv og ikke er helt dreven, kan det være du har glemt å ta av den papirlappen som sitter over den møkkagoopen på underesiden av ribba. En kamerat av meg fikk samme symptom som det du har! Han hadde glemt å ta av den lappen. Grunnen til at PC'en slår seg av er at den har den funksjonen i BIOS som gjør at den ikke skal bli for varm!

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar
1 - Hvilken kjøler har du??

2 - Har du bygget selv??

Om du har bygget selv og ikke er helt dreven, kan det være du har glemt å ta av den papirlappen som sitter over den møkkagoopen på underesiden av ribba. En kamerat av meg fikk samme symptom som det du har! Han hadde glemt å ta av den lappen. Grunnen til at PC'en slår seg av er at den har den funksjonen i BIOS som gjør at den ikke skal bli for varm!

1 - GlacialTech Igloo Silent Breeze 2700+

2 - I begynnelsen, ja. Men etter at den ikke gikk inn i bios leverte jeg den til naboen.

Lenke til kommentar

Det første jeg ville sett på er om cpukjøleren er riktig montert, en XP2500 skal ikke bli så varm under normale forhold, hvilken kjøler har du?

Det neste jeg hadde sett på hadde vært cpu spenningen, høyere spenning gir høyere temperatur.

Uoverenstemmelser mellom windowsbaserte måleprogrammer og temperatur avlest i bios menyen er faktisk veldig vanlig, men forskjellene pleier sjelden å være så store som i dette tilfellet, en oppdatering av bios har ofte gitt mere reelle målinger.

Selve hovedkortet har jeg ikke noen erfaring med, men det er sikkert noen A7N8X guruer som kan hjelpe deg hvis du er litt tålmodig.

Lenke til kommentar

GlacialTech Igloo Silent Breeze 2700+

spenningen er på 1.6

Har oppdatert bios :-?

Litt kjipt

Skulle ikke tro det var noen fysiske skader på cpu.

Hvis problemet ikke lar seg løse på noen annen måte, skal jeg demontere vifta og se litt på cpu, som han første skrev, men vil helst vente litt med dette.

Lenke til kommentar

Prøv å oppdater til nyeste BIOS, kanskje den versjonen du har ån viser feil temp og dette er fiksa i den nye BIOSen. Ellers så kan du jo gjøre som andre foreslår, sjekk at CPU har god kontakt med kjøleribba. Eller kanskje det er på tide med en ny CPU kjøler?

Lenke til kommentar
I 9 av 10 slike tilfeller så er det dårlig konktakt mellom kjøler og cpu som er problemet. Hadde det skjedd med meg så var det det første jeg hadde sjekket.

Dette er et helt klart eksempel på dårlig kjøling, om det er fordi kjøler er feilmontert, eller fordi kjøler er dårlig vet jeg ikke, men det har nok neppe noe å si om du oppdaterer BIOS. Greit nok så har BIOS en tendens til å variere målingen avhengig av hvilken versjon man har!

Min maskin kjører nå på 27.2ºC, dette er målt med en fysisk temp måler som ligger ved core. Kjøleren jeg bruker er en Aero Cool Deep Impact HS. Og jeg har en AMD XP2400+ Tror den skal avgi omtrent samme varme som en XP2500 Barton! Så her er det nok snakk om en kjølerfeil!

Ta av kjøler sjekk at den er montert riktig. Sjekk at det ikke er noe som ligger å klemmer for at den skal komme skikkelig på! Sjekk og at du har skikkelig kjølepasta! Bør skifte ut den standard silikongoopen som er på den Silent Breeze kjøleren. Anbefaler Artic Silver 3.

Lenke til kommentar

Off topic - Chief: Jeg regner med at du har glemt å oppdatere skjermkort i siggen din.. for over 4000 poeng i 3dnark03 lar seg neppe gjøre med et GeForce4 kort... med mindre du har funnet noen nVidia Chetanator 46.007 SE drivere da... :D

Lenke til kommentar

formann hvordan klarer du å overklokke en XP1800+ til over 2,4GHz??

TPI på 2400 høres troverdig ut, men du har jo TPI på nermere 3500+

Om jeg skal overklokke min CPU klarer jeg samme MHz som du klarer, men jeg har tross alt en XP2400+

Lenke til kommentar
Off topic - Chief: Jeg regner med at du har glemt å oppdatere skjermkort i siggen din.. for over 4000 poeng i 3dnark03 lar seg neppe gjøre med et GeForce4 kort... med mindre du har funnet noen nVidia Chetanator 46.007 SE drivere da... :D

Jeg regner med du har glemt å oppdattere brilleseddelen din! For det står da oppriktig talt PCMark02 der! Og det gjelder vel minnet tror jeg!

Lenke til kommentar

Jeg regner med du har glemt å oppdattere brilleseddelen din! For det står da oppriktig talt PCMark02 der! Og det gjelder vel minnet tror jeg!

Ja vist faen.. hehe

Ekke vant til å se PCmarks score i sig. bare..

Lenke til kommentar

Ja vist kjøss.. hehe

Ekke vant til å se PCmarks score i sig. bare..

Er ikke vant til det jeg heller, men jeg tenkte hvorfor ikke liksom! Det er jo folk som ønsker å sammenligne det også!

Men du svarte ikke på spørsmålet mitt! CPU @ 2400MHz?? Hvordan? Høres litt vilt ut spør du meg! Hva har du core V på?? 2.1? Kansje jeg kan guffe min opp i 2.8GHz om jeg setter core V til 2.1 - Hmm...

Lenke til kommentar
formann hvordan klarer du å overklokke en XP1800+ til over 2,4GHz??

TPI på 2400 høres troverdig ut, men du har jo TPI på nermere 3500+

Om jeg skal overklokke min CPU klarer jeg samme MHz som du klarer, men jeg har tross alt en XP2400+

Vcore er 2.05.. som undervoltes til 2.01 ved load.

TPI rating er jeg ikke helt sikker på.. kjører 224*11 så det blir jo litt mer enn ved 166 FSB.

Jeg har kjøpt 6 eller 7 cpuer fra forskjellige plasser for å finne en med en litt nice stepping. Den jeg er mest fornøyd med er den 1800+ som står i sig.

Grunnen til at den går forholdsvis høyt er at den har en god uke, og meget lavt batch nummer.

AXDA1800DUT3C 9727893270029 JIUHB0308WPMW

Men leitingen er på ingen måte over.. jeg er fortsatt på jakt etter en som klarer mer og med lavere vcore.

Lenke til kommentar

Grunnen til at den går forholdsvis høyt er at den har en god uke, og meget lavt batch nummer.

Men leitingen er på ingen måte over..  jeg er fortsatt på jakt etter en som klarer mer og med lavere vcore.

Jeg hadde visst flaks med min XP2500+. Den går helt smertefritt på XP3200+ (200*11) hastighet med default volt (1.65v)

AXDA2500DKV4D 9419258250019 AQXCA0311VPBW

Er det slik at det lønner seg å ha så lavt nummer som mulig av det jeg har merket med fet skrift? Hva står det "batch" nummeret for? Fint hvis du kunne forklare det for meg. Er ikke helt sikker

Lenke til kommentar

Men leitingen er på ingen måte over..  jeg er fortsatt på jakt etter en som klarer mer og med lavere vcore.

Jeg hadde visst flaks med min XP2500+. Den går helt smertefritt på XP3200+ (200*11) hastighet med default volt (1.65v)

AXDA2500DKV4D 9419258250019 AQXCA0311VPBW

Er det slik at det lønner seg å ha så lavt nummer som mulig av det jeg har merket med fet skrift? Hva står det "batch" nummeret for? Fint hvis du kunne forklare det for meg. Er ikke helt sikker

Klokker nok meget bra den chippen der ja.. batchnr er batchnr.... Det angir når den ble laget i/av et parti. Din ble laget som nr. 19.. akkurat som når man støper ting (jern,alu osv) så blir de første eksemplarene best, for de er laget med helt ny støpeform.

Samme gjelder ved produksjon av CPU´er.. det finnes også cpu´er med høyt batchnummer som klokker bra, så klokker alltid de med lave nummer bra.

Skal du selge den ? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...