icpt Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Hei, er ikke ofte jeg er innom fotosidene, men jeg har et spørsmål kun kyndige kan hjelpe meg med. Dama liker å ta bilder, og kjøpte seg en Canon 450D for et års tid siden, men har utsatt kjøp av linser i evigheter og snakker alltid om at hun skulle ønske hun hadde flere å ta av enn den som fulgte med i kit'n. Så nå tenkte jeg å kjøpe ei linse til henne i julegave, men finner ut at det er et hav å velge mellom og at dette er en meget dyr hobby :S Uansett, jeg lurte da på hvilken linse er å anbefale i forhold til budsjettet jeg har (2 000kr). Har tenkt å kjøpe brukt om mulig... Hun liker å gå i fjellet og ta bilder av dyr og landskap, så noe som dekket et av tingene -eller begge delene, ville vært genialt. Nå vet jeg ikke om dette lar seg gjøre for 2,000kr , but worth a shot. Er takknemlig for alle svar da jeg finner noe annet i gave hvis det viser seg å være en umulig oppgave. Jeg har 0 peiling på foto og fotoutstyr... edit: når jeg skriver linse mener jeg sikkert objektiv (den greia man skrur på foran kamerahuset iallfall). Fant også denne linken nettopp, men ble ikke særlig klok av den. http://www.akam.no/artikler/anbefalinger_av_optikk/46172/2 Endret 13. desember 2009 av icpt Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Du mener objektiv ja, og jeg tror du burde ta en titt på Canons 55-250 IS. Et ganske ok objektiv til rett over 2k: https://prisguiden.no/product.php?product_id=79164 Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Sier meg meget enig med Anew, det enten et lyssterkt objektiv som 50mm F1.8 hvis hun liker å ta portrettbilder og slikt. Lenke til kommentar
icpt Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Takk for hjelpa:) Er det slik en som blir solgt her? Og bør jeg heller kjøpe det nytt enn brukt, var jo ikke mye å spare, men man liker vel ikke å bruke mer enn man må... Må det kjøpes noe i tillegg til objektivet for at det skal fungere/ ikke bli ødelagt? som UV filter, eller noe? Endret 13. desember 2009 av icpt Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Takk for hjelpa:) Er det slik en som blir solgt her? Og bør jeg heller kjøpe det nytt enn brukt, var jo ikke mye å spare, men man liker vel ikke å bruke mer enn man må... Må det kjøpes noe i tillegg til objektivet for at det skal fungere/ ikke bli ødelagt? som UV filter, eller noe? Ja, det er det objektivet. Selger har trolig lagt til litt prutingsmonn. Snakk med selger. Bli enig om en ok pris for objektiv+frakt, eller kjøp et annet sted. Solblender er veldig kjekt å ha. Den beskytter mot strølys, regn på frontlinsen, og noe støt. -Typisk Canon å ha dette som svindyrt ekstrautstyr. UV-filter er innebygd i kameraet, så det trenger du ikke. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Er selgeren seriøs så burde det være en grei deal,og det selges med kvittering. 55-250 IS er et objektiv som du garantert får en klem for Når det gjelder filter har det ingen hensikt og kjøpe et UV-filter,hvis du vil legge til litt mer er et sirkulært polariseringsfilter mer fornuftig,det hjelper godt på i bilder med skarpt lys og fjerner refleksjoner fra vann,glass etc. det gir også litt varmere farger og bedre kontraster i bilder,men det stjeler litt lys så det fungerer best midt på dagen med sol og blå himmel. Endret 13. desember 2009 av Nautica Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Når det gjelder diskusjonen om man skal bruke UV-filter eller ei, så går vel den mer på ekstra beskyttelse for eventuelle riper enn på filtrering av UV-stråler. Jeg mener at UV-filter er et veldig kjekt verktøy, dersom man er mye ute på farta med kameraet. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Det er ingen av oss som ikke bruker UV-filter, som er plaget med riper eller skader - selv om vi er mye på farten. Solblender bidar med utmerket beskyttelse, og gjør objektivets optiske egenskaper bedre. Nuff said. Endret 13. desember 2009 av Anew Lenke til kommentar
icpt Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2009 Takk for mange gode svar, skal ta kontakt med selger imorgen jeg:) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Annonsen har stått siden 1/12 så kan hende det er litt prutingsmon Lenke til kommentar
icpt Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Denna var solgt, men jeg fant noen nye på e-bay til rundt 1600/1700 fra UK. Går disse fint an å bruke på camera kjøpt i Norge? Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Denna var solgt, men jeg fant noen nye på e-bay til rundt 1600/1700 fra UK. Går disse fint an å bruke på camera kjøpt i Norge? Fungerer fint, men husk at det tilkommer mva + at det ikke er sikkert at du har den til jul. Lenke til kommentar
icpt Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Takker for hjelpa, den er nå bestilt for 150£ (170 inkl. frakt), helt ny. Selgeren skulle sette verdien til 90£ og merke den som gave, så får vi se om den blir 25% dyrere eller ikke:) Skadet ikke å prøve. God jul alle sammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå