Gummistrikk Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Jeg skal begynne å spare opp til nytt kamera etterhvert, og ønsker da en erstatning for mitt gamle Nikon D50. Siden jeg har et par objektiver beregnet til Nikon som jeg ønsker å fortsette å bruke, er det først og fremst et nytt Nikon-kamera jeg har tenkt meg. Jeg er på nybegynnerstadiet når det gjelder fotografering så noe superkamera trenger jeg absolutt ikke, men jeg har oppdaget et par ting som jeg ikke liker med Nikon D50, blant annet at ISO-verdien ikke går lavere enn til 200, og at bilder tatt med høyere ISO-verdi enn 800 blir fryktelig kornete. Jeg tar ofte bilder i ikke-optimale lysforhold, og skulle gjerne hatt et kamera som var litt bedre på dette området. Lyssterkt objektiv hjelper ikke alltid nok. (Også vet jeg ikke om det har med mine begrensede fotografevner å gjøre (hvilket er meget mulig ), dårlige objektiver, eller om det er kameraets feil, men jeg synes ofte skarphet og farger blir så som så.) Noen som har forslag til kamera? Pris og slikt har jeg ikke tenkt så mye på enda siden dette blir et sparingsprosjekt om en god stund, men noe over ca 20 000 kr blir nok neppe aktuelt. Lenke til kommentar
Philo Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Om du vil bruke såpass er vel D300(s) et alternativ? (Ca 12000) Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Enig med Philo for vist du skal holde deg under 20 får du nok til ett kanskje to gode objektiv! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Behovsbeskrivelsen her er jo temmelig mangelfull. Om alt man ønsker seg er bedre ytelse i dårlig lys, så er D90 bedre enn D300. D90 vil uansett være en formidabel oppgradering ifht. D50 på alle måter. Lenke til kommentar
Brutus5 Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Enig med Anew, du sier ikke noe om når du skal handle.. Blir det i år el. om to, tre år?? Pr. i dag har D5000 fått bra tester, nesten på høyde med D90. Neste på stigen da er vel D300s, og D300dx. Pris på D5000 er rundt 4500,- D90 6500,- D300s 12000,- Har akkurat kjøpt meg et D90 selv, og er kjempefornøyd med det. Da har du også en del å handle objektiver for da, hvis du går for D90.. Men det kommer stadig noe nytt... Du kan jo gå hit: http://www.digit.no/wip4/review/?sort=brand så kan du lese testene på de forsk. kameraene. Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Ser ingenting i veien med å skaffe et brukt d300 heller for den saks skyld. de går vel fra ca 8000. Lenke til kommentar
Gummistrikk Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2009 Det jeg vil bruke kameraet til er naturbilder, "hverdagsbilder" av f.eks sosiale sammenkomster av ymse slag, bilder av hund, ferie-bilder, osv. Alt mulig, egentlig. De dårlige lysforholdene melder seg ofte i skogen litt utover dagen, og innendørs i bygg som ikke er så godt opplyst. Håper på å få kjøpt noe om kanskje ca ett års tid. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Husk at et lyssterkt objektiv på D50 vil hjelpe mer enn å kjøpe nytt kamera. Kitobjektivet til D50 trenger 6 til 8 ganger så mye lys som f/1,4 objektiver. Så ikke kjøp et kamera som er så dyrt at du ikke har råd til topp optikk. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Ikke helt enig. Nikon har tatt syvmilssteg på andre områder enn støy, som dynamisk omfang og fargegjengivelse.Dette er fremskritt som også gjør seg gjeldende på lav iso. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Det jeg vil bruke kameraet til er naturbilder, "hverdagsbilder" av f.eks sosiale sammenkomster av ymse slag, bilder av hund, ferie-bilder, osv. Alt mulig, egentlig. De dårlige lysforholdene melder seg ofte i skogen litt utover dagen, og innendørs i bygg som ikke er så godt opplyst. Håper på å få kjøpt noe om kanskje ca ett års tid. Da ville jeg ventet og tatt spørsmålene du måtte ha en måneds tid før handelen. Mye kan skje på ett år. I mens kan du jo følge med og lese tester og brukererfaringer. Tor Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 (endret) Husk at et lyssterkt objektiv på D50 vil hjelpe mer enn å kjøpe nytt kamera. Kitobjektivet til D50 trenger 6 til 8 ganger så mye lys som f/1,4 objektiver. Så ikke kjøp et kamera som er så dyrt at du ikke har råd til topp optikk. - Men så gir også f/1.4 en DOF som er ganske tynn, og det er ikke alltid man vil ha det. Det kan faktisk være ganske krevende. Å kunne skru opp ISO-en kan være nyttig. Om han oppgraderer til D5000 eller mer, er det derimot et poeng at D90 og D300 ikke gir noe bedre ytelse å snakke om på høy ISO. Det er andre grunner til at man bruker mer penger enn dette, og åpningsinnlegget gir ikke informasjon om det vil være verdt det. I tillegg til bedre optikk, kan det jo være verdt å legge noen penger i en ekstern blits. Endret 14. desember 2009 av EldorBoye Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå