Gå til innhold

Vil ha mer rekkevidde

Anbefalte innlegg

Huppsan!

Sitter om dagen og gremmes litt over mitt ellers nydelige 70-200 objektiv, da det til tider bokstavlig takt kommer til kort.

Ergo, mer rekkevidde må til.

Planen er i grunn å kjøpe en 1.4x extender for å beholde bildekvaliteten fra L'en og samtidig begrense kostnaden. Meeeen, om noen har tips til noen gjemte skatter innen fastoptikk rundt 300mm til en ikke avskrekkende pris vil jeg gjerne høre om det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pent brukt Canon 300 f/4 eller 400 f/5.6 ? Godt glass uten alt for høy pris.

Meeeen, om noen har tips til noen gjemte skatter innen fastoptikk rundt 300mm til en ikke avskrekkende pris vil jeg gjerne høre om det :)
Endret av _Amund_
Lenke til kommentar
Du beholder nok ikke kvaliteten med en telekonverter. Hvor mye verre det blir kommer an på objektiv og konverter. Altså; det kan bli veldig bra, men det blir ikke like bra som uten.

Noen andre får svare på hvordan 70-200'en din vil oppføre seg med 1,4 konverter.

70-200 oppfører seg meget bra med 1,4 .

Ser 300mm nevnes, vel det blir ikke rare forskjellen egentlig, en 400 mm vil jeg si er minimum om du føler at du stadig kommer til kort, et tips kan være Canon sin 100-400 mm eller en 400 mm fast. :hmm:

Lenke til kommentar

Du blir bortimot totalt avhengig av stativ. 500mm uten bildestabilisator krever 1/500 hvis du ikke er særdeles stød eller har stativ. Er meningen å fryse action på denne tiden av året holder ikke objektivet mål. På sommern er det nok et ålreit og fleksibelt redskap i godt lys.

Objektivet er nok også dessverre, som mange/alle zoomobjektiver med såpass omfang, best i det midtre skiktet.

Canon 300mm f/4 IS er noe du kan vurdere. Du får det for drøyt 1300 dollar inkludert frakt fra statene. Med dagens dollarkurs tilsvarer det ca. 7400 x 1,25 = 9250 kr.

En telekonverter er en god og billig løsning, og 70-200mm-zoomene til Canon skal tåle 1,4x TC temmelig bra. Når våren kommer vil jeg nok kjøpe en slik selv, for å komme litt nærmere innpå fuglene.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Når det gjelder 50-500'en til Sigma har jeg sett på den mange (og da mener jeg mange) ganger, var den som var alternativet når jeg til slutt valgte 70-200L'en. Men som du er inne på gjør det lange spennet på den meg skeptisk.

Holder nå litt utkikk etter 500 og 600mm, samt 100-400mm på div bruktmarkeder, så får vi se hva det blir til slutt :)

Lenke til kommentar

Sigma 50-500 ble litt avleggs når Sigma 150-500 kom!

Den har et zoom-område som er mer realistisk med tanke på å faktisk få bra kvalitet i hele området, pluss at den har bildestabilisering!

Det har ikke 50-500'en, og det er jo egentlig helt nødvendig på brennvidder over 100mm spør du meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...