Gå til innhold

Aksjer i Funcom?

Xandathrii

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg inn her, sålenge de ikke går konk og de slipper "The secret World" vil det nesten garantert gå oppover. Dog hvor lang tid det tar er en annen sak, spesielt hvis de bruker like lang tid som på AoC..

En meget usikker kilde påstår høsten 2012.....

Hmm , uansett om det hadde vært en Funcom ansatt selv så er forsatt sannsynligheten stor for utsettelse, det skjer jo med alle spill som faktisk har en dato og. Men bare at spillet kommer er jo det viktigste :) Om aksjen før release skulle i det hele tatt steget til halvparten av det den var før AoC ble sluppet, hadde man forsatt tjent en haug med penger .. :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men folkens.... en utsettelse er det virkelig ikke noe å grue seg over? Da har man flere muligheter. Enten holde på aksjen, og forvente at den overstiger nivået før den blir utsatt (noe som er meget sannsynlig hvis du ser på funcom aksjen da aoc var under utvikling) Eller så kan du selge deg ut, straks nyheten kommer ut, og deretter vurdere å kjøpe deg inn igjen med fortjeneste, ettersom aksjen vil etter stor sannsynlighet, stupe etter en utsettelse.

Og til han som mener at karakterene AoC fikk er særlig viktige. Nja… Vel er jo fint og flott om spillet blir en gigantisk suksess og at et spill får topp karakterer hele veien. Men det som er med denne spill-aksjen er jo at det spiller liten rolle. For alle kommer til å selge seg ut av funcom før release. Slik at aksjen må stupe ved lansering. Om det så skulle vise seg å bli en suksess som man personlig har trua på, så er det jo bare å kjøpe seg inn igjen billigere enn man solgte seg ut igjen. Slik at denne aksjen ser jeg på som alt annet enn en stor risiko. Eneste risikoen slik jeg ser det, er konkurs. Det gjelder vel alt og alle? Og går man etter verstefall prinsippet, så om de gir ut TSW eller ikke, så vil de uansett lage nye spill. Og nye spill uansett form lager forventninger. Selvfølgelig, aksjen vil jo være i forhold til størrelsen.... Men er rimelig trygg på at de gir ut spillet. Ellers hadde de vel satt de 100-200 folka på AoC-expansion og fått den feilfri?

Og om forventningene om TSW vil overgå AoC? Mye mulig, AoC hadde ikke dette hemmlighetspreget som TSW har. I TSW røper de sakte men sikkert mer informasjon gradvis. Som kan være en reklamestrategi som gir bedre resultater. For hvilket menneske i denne verden er det som ikke liker å få vite det de ikke vet, og vet man ikke, så vil man vite. Og siden spillet bygger på ekte grupper og storbyer(london, new york, seol osv) så er det jo klart det gir mer interesse. Nasjonalfølelse har jo alle ;P? Samt at spillet har et nytt konsept i form av raser, ingame experience, historie osv. De trenger i mye mindre grad og forholde seg til en lore(de originale historiene) sånn som de må til en viss grad i AoC.

Dessuten, spørsmålet er jo om lanseringen av expansion pack gir gode utslag på aksjekursen slik at det vil lønne seg å selge og kjøpe seg inn igjen her? Eller om man skal ignorere lanseringen, og bare holde på aksjen.

Tenkte jeg skulle legge til at de har røpet mer om spillet. En kilde sier at man burde følge med på gamespot.com i dag ;D

The Secret World

Keep your eyes peeled on GAMESPOT today! Dark Days are Coming.

for 2 timer siden via TweetDeck • Kommenter • Liker ikke Liker

Lenke til kommentar

Her er mine antagelser:

Q1 2010 Patch 1.06 slippes, sieges fixes

Q2 2010 Expansion til AoC slippes

Q3 2010

Q4 2010

Q1 2011 Closed Beta til TSW åpnes

Q2 2011

Q3 2011 Public Beta til TSW åpnes

Q4 2011 TSW slippes

Med patch 1.06 så vil de stort sett få fikset opp det som er av PvP problemer, eneste som er igjen da er litt bedre balanse mellom klassene. Fiksingen av Sieges samtidig som guild renown slippes er genialt. Tipper det blir vesentlig mer slossing om å holde Battlekeeps. Genial måte å holde på spillere. For å holde på PvE spillerene slipper de også Tier 3 raiding. Tipper det blir det mest gjennomtestede innholdet som slippes, ettersom flere komplette guilds raider på testlive.

Når expansionen slippes så vil den slippes midt oppi en rimelig positiv stemning på serverene og det blir nok en rimelig god synergi-effekt ut av det. Det er veldig mange spillere som har følt at spillet mangler litt mål og mening til tider, men det blir stort sett fikset av expansionen og patch 1.06. Grunnen til at AoC har fått færre spillere siden juli/august 2009 er rett og slett mangel på innhold. Mange spillere som sluttet fordi de ikke hadde mer å gjøre vil nok teste spillet på nytt.

Når AoC ble sluppet krevde det en high-end PC for å kjøre bra. Nå vil det kjøre bedre på en tilfeldig PC med et skjermkort til 1000-1200kr. (Radeon 5770)

Hva jeg tror om aksjekursen?

Vel det er ikke godt å si hvor bra effekt de får ut av patch 1.06 og det påfølgende expansionen. Hvis dette går bra vil AoC med nåværende infrastruktur gjøre at Funcom går vesentlig i pluss og kursen vil gå mot 6-8kr. Hvis expansionen ikke klarer å dra til seg spesiellt mange nye spillere (og holde på dem) så tipper jeg kursen vil holde seg rundt 4-5kr. Hvis Expansionen ikke gjøre noe spesiellt med dagens situasjon tipper jeg kursen vil gå mot 2-3kr. Dette er antagelsene mine for 2010. Det meste her vil være klart innen mai 2010.

Når det kommer til 2011 så er det veldig vanskelig å si noe. TSW er så å si kun hype i øyeblikket, men det er sinnsykt bra hype. Jeg tror mye kan sies utfra hvordan det går med AoC i mai 2010. Hvis TSW faktisk leverer så tror jeg lett de klarer å selge 500.000 kopier første måneden og 1.000.000 i løpet av et halvt år. Hvis de klarer å holde på 200.000 spillere så er Funcom en pengemaskin og hovedgrunnen til å kjøpe aksjer nå. Jeg tror det er for sent å komme seg billig inn i Funcom i mai 2010.

En ting som er verdt å huske på med TSW er at game-enginen er den samme som i AoC og denne er svært bra. Antall tekniske problemer burde være marginale i forhold til AoC. Det de mao jobber med nå er gameplayet. At de har planer om å bruke 18-24 måneder til på dette tilsier at de har tenkt å slippe noe bra, ikke bare slippe det.

For min del tror jeg alt står å faller på AoC. Jeg har hatt stunder hvor jeg lurer på hva de holder på med, men nå som de faktisk ser ut til å ha fikset sieges på testlive tror jeg dette skal gå veien for Funcom. Det og den nær kommende expansionen er det som skal til.

Funcom er en aksje jeg hadde puttet 10-20% av beholdningen min i. Ekstremt høyt potensiale og ikke altfor stor nedside på 4 måneders sikt. Jeg hadde definitivt ikke sittet passivt i aksjen etter mai 2010 uten å se om jeg skal kutte tapene mine, ta gevinst eller bli sittende.

Lenke til kommentar
morsomt å se at en patch hadde innvirkning

Da vi så "4,50" toppen mener du? he he...

Har hørt om AoC lansering i Korea dette året også ,noen som kan bekrefte noe info om dette?

Jeg mener at det skal litt for at en patch har innvirkning på kursen... beviser vel bare at aksjekursen stiger, for lite...som igjen gjør at forventningene foran TSW blir like så... (om dette var tilfelle og ikke at det var spill-trailern av TSW som gjorde det)

Endret av LazeRgun
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

For tiden ser jeg på det som idioti å investere stort i selskaper som primært dirver med MMO spillutvkling. Alt av nye MMOs som prøver å ta over, eller bare få en brøkdel av spillerne World of Warcraft har, feiler. Man må nok bare la Blizzard ha majoriteten til folk virkelig går lei, og ikke prøve seg med noe mindre enn et fantastisk spill. Er som å spurte mot Northug!

Lenke til kommentar

For tiden ser jeg på det som idioti å investere stort i selskaper som primært dirver med MMO spillutvkling. Alt av nye MMOs som prøver å ta over, eller bare få en brøkdel av spillerne World of Warcraft har, feiler. Man må nok bare la Blizzard ha majoriteten til folk virkelig går lei, og ikke prøve seg med noe mindre enn et fantastisk spill. Er som å spurte mot Northug!

Så du synes f.eks http://www.eveonline.com/ har feilet?

Lenke til kommentar

Det at Blizzard er størst betyr ikke at de andre ikke tjener penger. Kan love deg at de som kom på 2. plass i OL tjente mye penger de også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...