Gå til innhold

Termostat på kjøleskap

Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, men prøver her.

Har et kjøleskap, hvor termostaten er defekt. Hva kan jeg gjøre for å få kjøleskapet i drift igjen ?

Er det mulig å koble det uten termostat? at det ikke går an å regulere temperaturen i kjøleskapet er ikke noe problem.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke helt hvordan slikt funker, men kan du ikke prøve å kortslutte kretsen som termostaten sitter på? Da vil kjøleskapet tro at det hele tiden er for varmt.

Eller så er det omvendt, slik at du må bryte kretsen som termostaten sitter på.

For å finne ut hvem som er korrekt, er det jo bare å prøve seg frem. Hvis du kortslutter og den prøver å kjøle seg ned, skal den altså kortsluttes.

Lenke til kommentar

Det er ikke alle kjøleskap som nødvendigvis er laget slik at de kan gå konstant mhp kjøling av motor etc.

Samtidig ender man jo da opp med å fryse maten.

Mulige løsninger.

1. Kjøp ny termostat fra reparatør.

2. Lag en termostat (forutsetter forståelse for elektronikk).

3. Koble ut og la kjøleskapet kjøre kontinuerlig, men sett en tidsstyring på strømkontakten, prøv deg frem med 2 min på 10 min av osv til du får passende temperatur.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Tviler på at kjøleskap aggregat har en duty cycle på 100% (dvs kan ikke stå på hele tiden). Noen tvilsomme resultater på Google kan indikere at kjøleskap har en maks duty cycle på rundt 40-60%. Altså den kan ikke stå å gå hele tiden.

Temperaturen må holdes over et visst minimum også regner jeg med. Blir det for kaldt i kjølekretsene så kan ting fryse istykker. Så det blir som han over her sier. Du må egentlig ha temperaturstyring på den, enten det er noe du lager selv med et PTC/NTC element og en av/på regulering via en liten krets eller om du kjøper ny termostat hos reperatør.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vil anbefale å kjøpe en ny termostat som er maken av den du hadde før.. Ikke så veldig lurt å bynne å lage en "hjemme laget" med PTC, med mindre du har 100 % kontroll over hva du gjør..

Men regner med at du sikkert har fått fikset kjøleskapet ditt nå?

Isåfall, hvilken løsning endte du opp med å bruke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...