Gå til innhold

skjerm montert i tak

petterg

Anbefalte innlegg

Jeg har flytta og nå kommer pc skjermen til å havne innunder et skråtak. Da slo det meg at takmontert skjerm hadde vært en kjekk løsning for å slippe å ha den stående på skrivebordet. Er det noen som vet om noen kjekke løsninger for slikt? Evt noen smarte triks for å lage slikt selv?

Det kunne egentlig vært kjekt om hele systemet kunne vippes intil taket når det ikke brukes.

Trenger å bytte skjerm også. Kommer vel til å kjøpe en av de rimelige 1920x1080 skjermene. Det er litt vesentlig at foten kan tas av og at den likevel kan festes på takstativet. Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pac-man løsningene ser ut til å bare ha beveglighet i horisontalplanet.

Jeg tror jeg havner på å bygge noe selv. Bruke skuffeskinner eller rackmonteringsskinner, hengsler og elektrisk vinsj av fiskesnøre. Noen som vet hva man trenger for å en slik vinsj? Den må jo være av en type som står stille når den stopper. Kan ikke ha at stativet siger ned på egenhånd når strømmen kobles fra.

Lenke til kommentar

Øm, Pac-Man er en bruker på forumet. Bare sånn hvis du trodde at det var noe annet.. Han har et feste til PC-skjermen der han kan snu skjermen fra side til side. Mente at du kunne ha brukt en slik, og bare snudd den 90 grader for å få opp-ned bevegelse, og ikke side til side.

That said; å bygge noe annet høres ut som en bedre idè, ja.

Lenke til kommentar

Garanti gir man f i om produktet i seg selv ikke finnes. Veggmonteringskitt kommer ikke til å være noe i nærheten av å klare nok tilt til å veie opp for skråtaket. Takmonteringskit for prosjektorer er vel det nærmeste jeg har funnet til nå. Hvordan man får festa skjermen i slike er et annet mysterium.

Lenke til kommentar

Bra initiativ, Juling

Stativplanene mine er at skjermen kan følge etter når stolen legges bakover. Altså, meg ryggen opp ser man fremover til skjermen, relativt normal situasjon. Når man legger ryggen ned trykker man på knappen til vinsjen og skjermen går oppover, kommer nærmere og vinkles med skjermflaten nedover. Med stolen lagt helt ned i liggestilling har man skjermen hengende over seg med skjermflaten ned.

Når skjermen trekkes fremover tiltes den altså forover, når den skyves bakover tiltes den bakover. Når den passerer et vist punkt vippes bunnen av skjermen oppover og skjermen går inn i taket med bildeflaten opp. Derfor kan også takpanelen sitte på baksiden av skjermen.

Mekanikken til det hele er på tegnebrettet og essensen er noen rackmonteringsskinner fra en gammel 8U server jeg fant hos en kunde. De har langt uttrekk og kulelager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...