Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Få tilsent alkohol fra utlandet

Gunfreak

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn som vil sende meg en flaske whiskey til jul(ja litt sent)

Men er dette i det hele tatt lovlig, ville dette bli klasifisert som smugling selv om det er en flaske, noe som er lovlig å ta med fra tax free?

Det er jo ikke snakk om litervis.

Men pga. vinmonopol og slikt, tror jeg egentlig ikke at det er lov, det vil kanskje sees som en måte å omgå norske alkohol lover, de tror kanskje jeg kjøper spriten fra utlandet for å få det billigere, selv om det er en gave.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Spurte om dette til en levrandør av matvarer hvor jeg spurte om de kunne sende via post. Fikk som svar:

"Til informasjon, å sende alkohol via post er i henhold til norsk lov ikke tillat. Utlevering av alkoholholdige varer skjer fra oss KUN ved personlig overleveringer hvor vi kanfå dokumentert at personen som mottar varene oppfyller de kriterier for handel av alkohol." Så jeg tror svaret er nei desverre.

Lenke til kommentar

Det er tillatt å importere alkohol til kongeriket via post. Et slikt forbud ville vært imot EØS-avtalens Art. 11 (var derfor forbudet ble opphevet).

Du må dog fylle vilkårene for å få kjøpe alkohol i Norge. Du vil også måtte betale alkohol- og merverdiavgift (grensa på 200,- kr gjelder ikke alkohol).

Du finner mer informasjon på Tollvesenets hjemmesider her.

Den enkelte leverandør står selvfølgelig fritt til å fastsette strengere krav.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må vel gjelde tobakk/snus også. Feks: Når man går inn på div nettsider for å bestille snus (fra Sverige) - Hva er da det eneste landet som mangler i hele verden på den lista over "I hvilket land bor du?"? Selvfølgelig Norge....

Nå bor ikke jeg i Norge, så det var ikke et problem gor meg, men det sier jo litt om hvor unikt Norge er i verdenssammenheng.

Lenke til kommentar

Det ER lov og bestille alkohol fra utlandet. Kan bekrefte det da jeg selv jobber i Posten og for et halvt år siden så var det en Intern notat over at det er lov og sende / mota alkohol fra utlandet (ivertfall så var det slik jeg husker det). I tilleg så har en av kundene våre motatt en flaske vin fra utlandet (nermere bestemt Tyskland) noe som var uten store problemer.

Det med tobakk derimot så er det noe med avsenderen, da jeg har sett folk som har motatt snus bokser fra Sverige sendt av firmaer flere ganger.

Lenke til kommentar

Fra toll.no :

Hvilke varer er forbudt å importere til Norge?

Det er en rekke varer du ikke kan importere til Norge uten spesiell tillatelse.

Eksempler på noen varer det er forbudt å importere:

Tobakksvarer (se Helsedirektoratets nettsider)

Legemidler (se Legemiddelverkets nettsider)

Våpen (se Politidirektoratets nettsider)

Planter (se Mattilsynets nettsider)

Dyr (se Mattilsynets nettsider)

Matvarer/næringsmidler (se Mattilsynets nettsider)

Så de der sendingene med snus du snakket om er jo nødt til å være ulovelige.

Lenke til kommentar
Det er tillatt å importere alkohol til kongeriket via post. Et slikt forbud ville vært imot EØS-avtalens Art. 11 (var derfor forbudet ble opphevet).

Du må dog fylle vilkårene for å få kjøpe alkohol i Norge. Du vil også måtte betale alkohol- og merverdiavgift (grensa på 200,- kr gjelder ikke alkohol).

Det er ikke rent få avgifter man må betaler heller:

# Alkoholavgift

# Matproduksjonsavgift

# Emballasjeavgift

# Frakt

# Merverdiavgift

# Eventuelt fortollingsgebyrer til speditør/deklarant (f.eks Posten) etter deres satser

Tviler også sterkt på at det lønner seg (med unntak av varer man absolutt ikke får tak i her i Norge). Faktisk så er vinmonopolet svært så konkuransedyktige, ja ofte billigere enn utlandet på dyrere varer. (Årsaken er at vinmonopolet har fast prosentvis avanse på alle varer).

Brennevin, én kasse (12 stk, 0,7 liter, 40 %):

Innkjøpspris for brennevin: kr. 3 600,-

Frakt: kr. 300,-

Avgifter: kr. 3 526,-

Totalt å betale: kr. 7 426,-

I tillegg påløper et fortollingsgebyr, men dette avhenger av hvem som frakter og fortoller varen for deg.

Øl, én kasse (24 stk, 0,33 liter, 4,75 %):

Innkjøpspris for øl: kr. 260,-

Frakt: kr. 300,-

Avgifter: kr. 511,-

Totalt å betale: kr. 1 071,-

I tillegg påløper et fortollingsgebyr, men dette avhenger av hvem som frakter og fortoller varen for deg.

Lenke til kommentar
Fra toll.no :

Hvilke varer er forbudt å importere til Norge?

Det er en rekke varer du ikke kan importere til Norge uten spesiell tillatelse.

Eksempler på noen varer det er forbudt å importere:

Tobakksvarer (se Helsedirektoratets nettsider)

Legemidler (se Legemiddelverkets nettsider)

Våpen (se Politidirektoratets nettsider)

Planter (se Mattilsynets nettsider)

Dyr (se Mattilsynets nettsider)

Matvarer/næringsmidler (se Mattilsynets nettsider)

Så de der sendingene med snus du snakket om er jo nødt til å være ulovelige.

Hmm isåfall så er det jo morsomt at de kom igjennom tollen. Man så på pakkene at det var snusbokser som ble sent, selv om det var i boble konvolutter. Det sto også på toll lappen at det svar "Tobacco Products (Snus)".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...