Gå til innhold

Problemer med GET og mitt trådløst nettverk

veg

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp fått GET hjemme (veldig fornøyd) og vi har boxen som heter "Get box HD PVR". Har koblet på min gamle trådløse nettverk (3Com 3CRWE554G72 Office connect wireless 11g Cable/DSL Gateway) rett i boxen fra Get men får bare én tiendel av den hastigheten jeg betaler for. Når jeg kobler kabelen rett fra Get boxen til PCen fungerer alt perfekt. Har byttet nettleverandør mange ganger før uten slike problemer. Jeg har virkelig ikke peiling på slike ting, men håper noen her kan hjelpe meg! Lampen som heter "Cable/DSL" står å blinker rytmisk hele tiden men husker ikke om den alltid har gjort det.

På forhånd takk for svar!

Hilsen Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fra Modem - Pc får du full gnu, via kabel?

Hva med Modem - Router - Pc via kabel? Fortsatt full gnu?

Ved nei, sjekk kabel mellom modem - router, evnt mellom router - pc.

Fortsatt ingen bedring, test med en annen router/nullstill routeren for å se om det gir noen bedring.

Dersom du får full gnu med kabel via routeren, vil jeg vel anbefale å tweake litt på de trådløse innstillingene for å se hva som gir deg best hastighet/signalstyrke.

Mange trådløse nettverk rundt deg kan jo også ha noe å si, så fint om du tar med litt slik info dersom testingen fungerer dårlig.

Lenke til kommentar

Hei Vegard og takk for mail :-)

Det kan dreie seg om "lease" av ipadresser slik at PC fungerer normalt, men når du kobler på neste PC eller router, så får du ikke ditt eget abonnement med høy hastighet lengre.

Det du kan prøve er å resette modemet fra GET. Dette gjør du ved å la nettverkskabelen være koblet mellom routerens internettport og modemet. Så bruker du en pennespiss e.l. i det lille hullet ved routerens strømkontakt. Trykk den inn i ca 10 sekunder til lampene foran slukker. Deretter vil det ta noen minutter til modemet får synk mot GET (de fire første lampene skal blinke eller lyse da).

Ellers er det en annen ting som kan forårsake slike problemer med hastigheten. Det er QoS (prioritet av trafikk) i routeren din satt med båndbredde på 10% av netthastigheten, men det tror jeg ikke er tilfellet her.

Lenke til kommentar
Så fra Modem - Pc får du full gnu, via kabel?

Hva med Modem - Router - Pc via kabel? Fortsatt full gnu?

Ved nei, sjekk kabel mellom modem - router, evnt mellom router - pc.

Fortsatt ingen bedring, test med en annen router/nullstill routeren for å se om det gir noen bedring.

Dersom du får full gnu med kabel via routeren, vil jeg vel anbefale å tweake litt på de trådløse innstillingene for å se hva som gir deg best hastighet/signalstyrke.

Mange trådløse nettverk rundt deg kan jo også ha noe å si, så fint om du tar med litt slik info dersom testingen fungerer dårlig.

Hei og takk for svar. Mange gode ideer her men foreløpig fungerer det ikke uansett hva jeg gjør. Boksen til Get har innebygget modem så jeg får ikke gjort annet en å koblet meg enten via boksen (=full fres) eller at jeg kobler mitt gamle trådløse nettverk til boksen (=dårlig fres). Jeg har enda ikke nullstillet routeren. Det skal jeg prøve. Når du skriver "å tweake litt på de trådløse innstillingene..." har du da et konkret forslag til hvilken innstilling jeg kan endre?

Lenke til kommentar
Hei Vegard og takk for mail :-)

Det kan dreie seg om "lease" av ipadresser slik at PC fungerer normalt, men når du kobler på neste PC eller router, så får du ikke ditt eget abonnement med høy hastighet lengre.

Det du kan prøve er å resette modemet fra GET. Dette gjør du ved å la nettverkskabelen være koblet mellom routerens internettport og modemet. Så bruker du en pennespiss e.l. i det lille hullet ved routerens strømkontakt. Trykk den inn i ca 10 sekunder til lampene foran slukker. Deretter vil det ta noen minutter til modemet får synk mot GET (de fire første lampene skal blinke eller lyse da).

Ellers er det en annen ting som kan forårsake slike problemer med hastigheten. Det er QoS (prioritet av trafikk) i routeren din satt med båndbredde på 10% av netthastigheten, men det tror jeg ikke er tilfellet her.

Hei og takk så mye for god tilbakemelding. Jeg har prøvd det meste men det fungerer ikke enda. Veldig irriterende. Vurderer å kjøpe en ny trådløs router men det er jo litt dumt å kjøpe det hvis det egentlig bare er en innstilling som er gal! Vel jeg får prøve litt til. Du får si i fra hvis du skulle komme opp med en god ide eller to til før Jul!

Igjen: tusen takk for innspill!

Lenke til kommentar

Har du prøvd med kabel fra routeren til PC?

Hvis det er normal hastighet der, så er det sikkert bare svake signaler, mye støy eller tilsvarende som er grunnen. Prøv å flytt PC ved router og se om det blir forskjell.

Uansett så kan det være en ide å skaffe seg en rask router med 11n-teknologi som gir høyere hastigheter enn den du har nå. Asus RT-N16 koster ca 1000kr og er veldig bra og stabil. En annen godt trådløsrouter er D-link DIR-655.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har du prøvd med kabel fra routeren til PC?

Hvis det er normal hastighet der, så er det sikkert bare svake signaler, mye støy eller tilsvarende som er grunnen. Prøv å flytt PC ved router og se om det blir forskjell.

Uansett så kan det være en ide å skaffe seg en rask router med 11n-teknologi som gir høyere hastigheter enn den du har nå. Asus RT-N16 koster ca 1000kr og er veldig bra og stabil. En annen godt trådløsrouter er D-link DIR-655.

Takk igjen for tips! Det rare er at når jeg kobler kabel til routeren min så har jeg dårlig nett (omtrent like dårlig som ved trådløst), mens sår jeg kobler den samme kabelen direkte i boksen fra Get så har jeg raskt nett. Merkelig. Man skulle vel tro at det er det samme om man kobler kabelen rett i boksen eller bare via routeren..? Jeg får vel kjøpe meg en ny router. Bare litt redd for at jeg har det samme problemet med en ny. Tipper det blir D-link DIR-655. Lest mye bra om den og nå anbefaler også du den. Takk igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...