Gå til innhold

VLC og Spotify i YDL 6.2

Anbefalte innlegg

Hei,

Først av alt så vil jeg bare presisere at jeg er helt noob på Linux, så dette er sikkert et lett spørsmål.

Hvordan installerer jeg VLC og Spotify?

VLC:

Jeg har prøvd diverse guider der ute, men samtlige er til YDL 6.1 eller tidligere, så jeg får det ikke til å fungere :(

Kan noen skrive en god step-by-step guide...det hadde vært utrolig snilt!

Spotify:

Jeg har fått med meg at for å bruke spotify så må jeg ha wine. Det har jeg lastet ned, men finner ikke ut av hvordan jeg kan installerer programmet...igjen jeg er noob på linux! Så det hadde vært fint med en step-by-step guide her også!

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen spes grunn til at du bruker YDL? Hvis du er "noob" er det kanskje greiere å bruke en distro der miljøet er langt bredere med guider og how-to's for alle versjoner. Da er nok Ubuntu eller Mint valget.

Jeg kjenner ikke til YDL, men i Ubuntu og de fleste populære distroer kan du legge dette inn med pakkesystemet med få klikk. Ikke rot deg bort i Windows-måten å installere programmer på.

VLC kan installeres via Software Center i Ubuntu eller i terminalen:

sudo apt-get install vlc

For å bruke Spotify må man først installere Wine (for å kunne kjøre Windows-programmer). Deretter er det bare å laste ned install-fila til Spotify og velge å kjøre denne med Wine, og så installere på vanlig måte.

Lenke til kommentar

Hvis det er sånn at du må bruke YDL, så er den basert på RHEL som jeg tror bruker yum, så isteden for

sudo apt-get install vlc

Så:

su -c "yum install vlc"

Tror jeg, det burde bare være å prøve, enten funker det eller så funker det ikke, kan evt. prøve:

yum install vlc

Hvis YDL bruker Yum ville du bare få beskjed om at du trenger "administrator priviliges" så kan du bruke den over.

Lenke til kommentar

Det er kanskje en PS3 siden han bruker YDL i stedet for noe annet?

Uansett. Har du sett i pakkebehandleren? Menu -> Applications -> System Tools -> Package Manager. Der skal det gå an å finne VLC og installere det kjapt og enkelt.

Hvis du finner Wine i pakkebehandleren der også så bør du absolutt installere det derfra.

Lenke til kommentar

Du skal ikke se bort i fra at det kan bli vanskelig, ja.

http://www.winehq.org/site/docs/wine-...5;WINE-RUN[/url] ']3.1. Under what hardware platform(s) and operating system(s) will Wine(Lib) run?

Wine is being developed specifically to run on the Intel x86 class of CPUs under certain UNIXes that run on this platform. Winelib however is capable of porting the Windows applications source code to other platforms also, not only x86.

Thus running Windows binaries on other platforms (e.g. Mac OS X on PowerPC) using just Wine is not possible. You would have to either run Wine in an emulated x86 environment or take the Windows application source code and recompile it using Winelib.

These are the platforms supported by Wine. Winelib support for other platforms keeps evolving, so it's not specifically listed here.

NetBSD, OpenBSD, UnixWare, and SCO OpenServer 5 worked at one time, but Wine now requires kernel-level threads which are not currently available (or understood by the Wine team) on those platforms.

The Wine development team hopes to attract the interest of other commercial UNIX and UNIX clone vendors as well.

BeOS: porting efforts (BeWine) used to be pretty strong, but BeOS has severe limitations in Unix call support. The demise of Be further hampered the project though it might come back one day on one of the open BeOS projects. In any case a functional port seems unlikely to ever happen at this stage.

Mac OS X / Darwin: The Darwine project is currently working on porting Wine to the Darwin/x86 platform. Their goal is to eventually make it possible to run x86 Windows applications on Darwin/PPC and then Mac OS X by using Bochs. In addition, CodeWeavers has focused some of their resources on Intel Mac OS X as well. With a little luck, Wine will be running on it by the third quarter of 2006.

FreeBSD: This port is well maintained and should work with limitations in specific areas (mainly missing device/hardware support).

Linux/x86: Works, and as the most popular platform for both developers and users, it is the best supported platform of all.

Lenke til kommentar

endrebjo: Ja, det er en ps3. Glemte visst helt å spesifisere det! :blush:

oj88: Det er også forklaringen på hvorfor jeg valgte ydl, da det så vidt jeg har forstått er den som passer best sammen med ps3?!?

Anyways, etter myyye googling har jeg endelig funnet ut at repo filene mine ikke var korrekt satt opp da de var satt opp etter ydl 6, så etter å ha endret dem har jeg klart å installere vlc. Jeg brukte yum kommandoen for å installere vlc.

Jeg sliter fremdeles med endel ting som f.eks:

*Overscan på lcd skjermen min - får sorte kanter rundt hele skjermen...

*Oppsett av VLC som meida server slik at lyd og bilde kan streames fra win vista pc'er.

*Får ikke koblet til bluetooth tastaturet mitt

*Får ikke kontakt med USB HDD (har det noe å si hvilket filsystem den bruker? FAT32 el NTFS, i så tilfelle bruker den FAT32 siden jeg har tatt backup av ps3'en på den og ps3 krever FAT32)

*Avspilling av youtube filmer i firefox

*Fremdeles problemer med installering av Wine og spotify

Garantert flere problemstillinger også som jeg ikke kommer på for øyeblikket!

Uansett, jeg har googlet i noen dager nå uten å finne helt ut av det :(

Så hvis noen av dere har noen konkrete tips til ydl 6.2, så tar jeg gjerne imot dem med åpne armer, da som nevnt tidligere 99% av alle forums trådene jeg har funnet kun omhandler ydl 6, el 6.1 og de tipsene som har blitt nevnt har jeg ikke fått til å fungere i ydl 6.2.

Jeg er fremdeles noob, så setter pris på hvis dere kan skrive en liten forklaring til hver kommando dere eventuelt foreslår :)

Lenke til kommentar

* Du får ikke kjørt Flash (dvs Youtube) så sant Adobe ikke har en versjon for PPC Linux (tvilsomt, men jeg kan ta feil). Gnash (fritt alternativ) kan fungere, men det blir sannsynligvis ingen dans på roser.

* Du får ikke kjørt Wine (og om du mot formodning skulle få det til, må den ha Windows-programmer kompilert for PPC, lykke til med å finne det)

PS3 er nok ikke noe godt valg til det bruksområdet du ser for deg her.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar
Spotify:

Jeg har fått med meg at for å bruke spotify så må jeg ha wine. Det har jeg lastet ned, men finner ikke ut av hvordan jeg kan installerer programmet...igjen jeg er noob på linux! Så det hadde vært fint med en step-by-step guide her også!

Som sagt i tråden vil du ikke få Wine til å kjøre på en PS3, siden den bruker en PPC-prosessor, og ikke en x86-prosessor som er i vanlige pc'er. YDL er kompilert for PPC, derfor er det en av linuxdistribusjonene som fungerer på PS3.

Dersom du vil ha spotify på PS3/YDL må du nok spandere på deg en premium spotifykonto (104,-/måned) på 7'11 eller Narvesen, og så kompilere et program som bruker despotify (en åpen-kildekode spotify-klient)

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...