iden Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Jeg har nylig solgt mitt 350D grunnet at jeg har fått meg jobb som studiofotograf. På jobb så har vi Canon 5D MKII og 1Ds MKII som backup. Trenger et eget kamera og sett at begge (5D og 50D) ligger til under 10.000,- brukt, og kanskje med litt attåt også. Siden budsjettet ligger på maks 10, så ser jeg på disse som de to alternativene og får råd til et ekstra batteri og batterigrep i tillegg.. (istedet for å investere i et dyrere kamera som 7D, 5D MK2 osv, så skal jeg heller bruke litt mer på optikk) Men jeg klarer ikke helt bestemme meg for hvilket av disse to jeg vil ja. 50D er jo billigere, men det er jo også ikke FF som 5D. Etter å ha brukt FF på jobb, så må jeg si dette er ganske deilig. 1Ds MKII kunne vært et alternativ da det ikke er så fryktelig dyrt om man finner det brukt, men jeg har irritert meg over brukervennligheten og dårlig LCD-skjerm. Det er jo såklart et knallkamera, men til mitt studiobruk og min måte å jobbe på så har jeg konkludert med at det utgår. Fordelen med dette er at man har integrert batterigrep, god autofokus, FF og oppløsning. Jeg er veldig fornøyd med brukervennligheten og skjermen til 5D MKII, og det skal jo være det samme på 50D. Har dere noen innvendinger? Bildekvaliteten/brukervennlighet blir vel noe av det samme, men jeg vil ha muligheten til å kunne levere et godt trykk om det skulle være aktuelt. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) skjermen vender man seg til. Bildet ser ikke likt ut på en god skjerm heller, så man må kjenne kameraet slik at man vet at bildet er bra. Man kan se komposisjon, og det er nok. Men det er jo ikke noen bakdel at skjermen er god akkurat siden du allerede bruker 5d mk2, blir jo overgangen til 5d veldig liten. du kan jo til og med bruke objektivene slik de skal Ang. brukervennlighet: 5d har så lite ekstra funksjoner at hele menyen får plass på en side så de fleste skal kunne klare å bruke det. Endret 12. desember 2009 av Ingardj Lenke til kommentar
cpy Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 http://foto.no/cgi-bin/articles/articleVie...articleId=41281 her er en link til test med 50D og de sammeligner med en 5D også på bildetest. så du får vurdere selv hva som passer ditt behov. Lenke til kommentar
Philo Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Kommer vel mest av alt ann på bruksområde. 5D er nydelig til portrett/studiofoto/landskap, mens 50D sannsynligvis vil være et bedre valg om du skal ta bilder med litt mer "action" Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Kommer vel mest av alt ann på bruksområde. 5D er nydelig til portrett/studiofoto/landskap, mens 50D sannsynligvis vil være et bedre valg om du skal ta bilder med litt mer "action" Enig, skulle jeg ikke hatt fugler som hovedområde eller annet i bevegelse, ville jeg i dag valgt fullformat. Ellers er den gjennomgangen som er i linken av 50D ypperlig, den antyder vel kanskje og å bruke +0,7EV som standard med gevinst på høyere ISO. Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Som det er nevnt allerede, jobber du i studio, så er det 5D som det er naturlig å gå for. Tom Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 For min del blir 5D det naturlige svaret. Bedre brennvidder, mulighet for tynn DOF, og kameraet har skjarm. Det er et koselig kamera å bruke. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Hvis det er fnugg av sannsynlighet for at du får låne optikk på jobb innimellom, er svaret ganske klart: 5D... Lenke til kommentar
iden Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2009 Takker for tipsene! Ser ut til at valget mitt lett faller på 5D etter det dere har sagt, og hva jeg så ut i fra den 50D-testen! Kameraet kommer til å bli brukt mest til studiofotografering, samt noe ute i felten ved locations o.l. Noe action-fotografering blir det sannsynligvis lite av. Men jeg har da to spørsmål: Hvordan klarer 5D'en seg trykkmessig? Og hvor stor forskjell er det fra skjermen/navigering på 5D kontra 5D MKII? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Kan ikke si jeg så noen voldsom endring (i skarphet) fra mitt 10mp oly til 12.8mp 5D på 75x50, så hvis du ikke skal printe veldig stort blir det nok å gå bra. Mange har jo brukt 5D i flere år profft og skrevet ut store utskrifter. Det forandrer seg ikke seg selv om det kommer en ny modell.. Kan du bruke 5Dmk2, så kan du bruke 5D classic.. Det er et veldig enkelt kamera i bruk uten unødvendig rot. Lenke til kommentar
iden Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Takker for tipsene nok en gang, nå er jeg på vei for å kjøpe meg en 5D gitt Skal bli deilig med sitt eget kamera igjen, gleder meg! Så nå er det vel bare å begynne å skrive opp ønskeliste på optikk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå