Gå til innhold

Reciever ble overhopphetet på høyt volum med nye fronthøytalere

Anbefalte innlegg

Hei, jeg spilte nettopp musikk på anlegget vårt her i stua, og måtte stoppe etter 15 minutter. Da lukta det svidd av Recieveren.

Vi har nettopp kjøpt nye fronthøyttalere til anlegget, fra Audiopro, på 4 ohm. Resten av anlegget er 8 ohm Audiopro høyttalere av en tidligere modell.

De i butikken sa det skulle gå greit med 4 ohm, men dette var altså første gang recieveren overopphetet. Den var så varm at jeg ikke kunne ta på den, så jeg bare skrudde av alt sammen.

Hva har skapt dette problemet? Hvordan kan vi ungå det i framtiden? Må høyttalerne byttes ut?

Recieveren er en Sony STR-DE595.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kjøre 4 ohms høyttalere på en forsterker, krever mye av strømforsyningen, kjølesystem og effekt (tilgjengelig ampere) i forsterkerdelen. Dette finner man normalt bare i ganske kostbare forsterkere. Overoppheting er ett symptom på at forsterkeren ikke tåler belastningen, og dess høyere volum, dess mer belastning. Jeg kjenner ikke forsterkeren din, men hvis dette er den, så er den ikke av en klasse for å drive 4 ohms høyttalere.

En selger som har sagt at det går bra å kjøre 4 ohms høyttalere, uten å spørre om hvilken forsterker du bruker, er definitivt inkompetent.

Lenke til kommentar
Å kjøre 4 ohms høyttalere på en forsterker, krever mye av strømforsyningen, kjølesystem og effekt (tilgjengelig ampere) i forsterkerdelen. Dette finner man normalt bare i ganske kostbare forsterkere. Overoppheting er ett symptom på at forsterkeren ikke tåler belastningen, og dess høyere volum, dess mer belastning. Jeg kjenner ikke forsterkeren din, men hvis dette er den, så er den ikke av en klasse for å drive 4 ohms høyttalere.

En selger som har sagt at det går bra å kjøre 4 ohms høyttalere, uten å spørre om hvilken forsterker du bruker, er definitivt inkompetent.

Det er den ja. Hvorfor kan den ikke drive 4 ohms forsterkere?

Er det bedre med mindre ohm, eller mer ohm?

Burde jeg bytte høyttalerne jeg har kjøpt til 8 ohm - som vi hadde før? Eller er det noen annen måte jeg kan få det til å fungere bedre på?

Hva tror du ble varmt, strømforskyning eller noe annet?

Denne mottakeren er jo utdatert nå, men som ny var den ganske kostbar.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen ekspert, men det beste er høyttalere som er tilpasset forsterkeren. I ditt tilfelle 8 ohm. Det eneste du eventuelt kan gjøre for å 4 ohms høyttalerne til å fungere med den forsterkeren du nå har, er å kjøpe en egen separat forsterker tilpasset for å drive disse høyttalerne. Det enkleste er nok å skifte høyttalere.

Er du ellers fornøyd med forsterkeren, så er det ikke noe galt med den per se. Du må bare opp en klasse eller to for å drive 4 ohms høyttalere.

Jeg har Googlet ett par nettsteder for deg, som forklarer dette minst like bra som meg:

http://www.audioholics.com/education/frequ...er-or-amplifier

http://answers.yahoo.com/question/index?qi...14134405AAwsfRj

Hadde det vært meg, så hadde jeg gått på butikken som solgte høyttalerne på falske premisser. Til og med Audio Pro Advarer mot å bruke hvilken som helst forsterker på en 4 ohms høyttaler.

http://www.audiopro.com/?id=175

Lenke til kommentar

Ville heller kjøpt ny forsterker, den du har nå er jo foreldet uansett. Det er ikke noe problem og finne en forsterker som tåler motstanden fra høyttalerene dine.

Her har du et ganske beskrivende sitat fra audiopro sine sider ang 4ohm høyttalere:

In a home theater set-up, there will be no problems unless the amplifier is of very poor quality. With two pairs of speakers (where all speakers are 4-ohm), there may be a problem if they are connected to both the A and B outputs and are played at the same time. The amplifier will go quiet and will go into protection mode. It won't break. We don't know of any case where the impedance caused problems in a home theater set-up of Audio Pro speakers.
Endret av phax
Lenke til kommentar

Vi tenkte litt på det, og skal høre med butikken imorgen.

Siden resten av høyttalerne er 8 ohm, vil en 4 ohms forsterker takle det bra?

Vil det være et problem for en moderne reciver at den jobber med to 4 ohms høyttalere, og fire eldre 8 ohms høyttalere?

Jeg skjønner at en svak forsterker vil slite med 4 ohms høyttalere, men er det sånn andre veien også? Vil en sterk forsterker slite med gamle 8 ohms høyttalere? Vil de på noe vis "dra ned" ytelsen til en moderne forsterker?

Lenke til kommentar

Det blir nok ikke til at vi kjøper ny reciver. Jeg synes heller ikke det er riktig, når den vi har fungerer helt ypperlig, men at butikken har solgt oss feil høyttalere.

Jeg snakket med butikken som solgte dem til oss, og de vil sende oss noen "motstander" fra Audiopro-fabrikken i Sverige. Disse motstandene vil øke 4 ohm til 8 ohm. Noen som har noen formeninger om dette vil løse problemet?

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at det står klart og tydelig rett under høyttalerterminalene "SPEAKERS IMPEDANCE USE 8-16OHM" (sånn ca), dette er noe man alltid bør sjekke før man kobler på nye høyttalere.

I verste fall så er forsterkeren nå defekt, men det finner du jo ut etterhvert.

Er ikke sikker på hvordan produktet de selger for å jukse 4ohm til 8ohm fungerer så det har jeg ingen mening om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...