iMaggi Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Skal skrive rapport om et forsøk vi har gjort på skolen, og trenger hjelp til å forstå hvorfor den endelige reaksjonslikningen blir sånn den blir. Forsøket er av simpel karakter: Blande kobberspon (Cu) med sølvnitrat (AgNO3). Det vil da dannes sølv på kobbertråden. Fullstendig reaksjonslikning ser sånn ut: 2Ag+ + Cu => 2Ag + Cu2+ Det jeg ikke forstår med likningen er hvorfor kobberatomene gir fra seg to elektroner, og ikke bare ett. Hvorfor reaksjonslikningen ikke ser sånn ut: Ag+ + Cu => Ag + Cu+ Er det noen med kjemikunnskaper der ute som kunne hjulpet meg? Lenke til kommentar
nabo_nabo18 Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 det klares slik at kobber har to elektroner i ytterskallet, derfor den må gi bort 2e for at Cu 2+ skal være stabil. Hvorfor reaksjonslikningen ikke ser sånn ut: Ag+ + Cu => Ag + Cu+: her kan du se at disse stoffene altså har positive ioner, derfor det skyver bort fra hverandre. Lenke til kommentar
iMaggi Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 det klares slik at kobber har to elektroner i ytterskallet, derfor den må gi bort 2e for at Cu 2+ skal være stabil. Hvorfor reaksjonslikningen ikke ser sånn ut: Ag+ + Cu => Ag + Cu+: her kan du se at disse stoffene altså har positive ioner, derfor det skyver bort fra hverandre. Både i min naturfagbok og i modellen på wikipedia om kobber står det at kobber har ett elektron i ytterste skall. Mulig jeg har misforstått forklaringen din, men lurer på om det kan være et annet svar enn det. Modell wikipedia kobber: http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Electron_..._029_Copper.svg Lenke til kommentar
dePt Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Du skal ha en tabell i boken din som gir deg oversikt over hvilke ioner forskjellige atomer vanligvis danner. Kobber danner, om jeg ikke husker helt feil, Cu2+ eller Cu3+ ioner. Hvorfor reaksjonen intreffer skal du kunne svare på vha. spenningsrekka. Evt. reduksjonspotensiale, men det er vel utenfor pensum. Lenke til kommentar
Diff Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) det klares slik at kobber har to elektroner i ytterskallet, derfor den må gi bort 2e for at Cu 2+ skal være stabil. Hvorfor reaksjonslikningen ikke ser sånn ut: Ag+ + Cu => Ag + Cu+: her kan du se at disse stoffene altså har positive ioner, derfor det skyver bort fra hverandre. Både i min naturfagbok og i modellen på wikipedia om kobber står det at kobber har ett elektron i ytterste skall. Mulig jeg har misforstått forklaringen din, men lurer på om det kan være et annet svar enn det. Modell wikipedia kobber: http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Electron_..._029_Copper.svg Hei! Når du jobber med innskuddsmetaller(Gruppe 3 til 12 i periodesystemet) skjer ikke elektronfordelingen helt som de andre stoffene. Det er kun ett elektron i ytterste "skall", men rett innenfor finnes et nytt skal som har nesten samme energinivå. Det er her det andre elektronet fra Cu2+ kommer fra. Hvorfor det faktisk er slik er nok vanskelig å svare på, men det handler om hva som er mest stabilt for stoffet. Hvis det først skal gi fra seg elektroner til et mer edelt metall, Ag+, så gir det like gjerne slipp på et til fordi det da blir mer stabilt selv. Poenget er altså at selv om kobber har ett elektron i ytterste skall så betyr ikke det at bare det elektronet kan delta i reaksjoner. Mer skal ikke være nødvendig å vite :)Du vil som regel få oppgitt om det er enverdig(Cu+) eller toverdig(Cu2+) kobber du jobber med. Ellers vil du kunne tolke deg fram til det ved å se på formelen til stoffet du jobber med... CuO, Cu2O osv. Du skal ha en tabell i boken din som gir deg oversikt over hvilke ioner forskjellige atomer vanligvis danner. Kobber danner, om jeg ikke husker helt feil, Cu2+ eller Cu3+ ioner. Her tenker du sikkert på jern som kan eksistere som Fe2+ og Fe3+. Endret 13. desember 2009 av Diff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå