Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forsøk med kobberspon og sølvnitrat

Anbefalte innlegg

Skal skrive rapport om et forsøk vi har gjort på skolen, og trenger hjelp til å forstå hvorfor den endelige reaksjonslikningen blir sånn den blir. Forsøket er av simpel karakter: Blande kobberspon (Cu) med sølvnitrat (AgNO3). Det vil da dannes sølv på kobbertråden.

Fullstendig reaksjonslikning ser sånn ut: 2Ag+ + Cu => 2Ag + Cu2+

Det jeg ikke forstår med likningen er hvorfor kobberatomene gir fra seg to elektroner, og ikke bare ett. Hvorfor reaksjonslikningen ikke ser sånn ut: Ag+ + Cu => Ag + Cu+

Er det noen med kjemikunnskaper der ute som kunne hjulpet meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det klares slik at kobber har to elektroner i ytterskallet, derfor den må gi bort 2e for at Cu 2+ skal være stabil.

Hvorfor reaksjonslikningen ikke ser sånn ut: Ag+ + Cu => Ag + Cu+: her kan du se at disse stoffene altså har positive ioner, derfor det skyver bort fra hverandre.

Både i min naturfagbok og i modellen på wikipedia om kobber står det at kobber har ett elektron i ytterste skall. Mulig jeg har misforstått forklaringen din, men lurer på om det kan være et annet svar enn det.

Modell wikipedia kobber: http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Electron_..._029_Copper.svg

Lenke til kommentar

Du skal ha en tabell i boken din som gir deg oversikt over hvilke ioner forskjellige atomer vanligvis danner. Kobber danner, om jeg ikke husker helt feil, Cu2+ eller Cu3+ ioner.

Hvorfor reaksjonen intreffer skal du kunne svare på vha. spenningsrekka. Evt. reduksjonspotensiale, men det er vel utenfor pensum.

Lenke til kommentar
det klares slik at kobber har to elektroner i ytterskallet, derfor den må gi bort 2e for at Cu 2+ skal være stabil.

Hvorfor reaksjonslikningen ikke ser sånn ut: Ag+ + Cu => Ag + Cu+: her kan du se at disse stoffene altså har positive ioner, derfor det skyver bort fra hverandre.

Både i min naturfagbok og i modellen på wikipedia om kobber står det at kobber har ett elektron i ytterste skall. Mulig jeg har misforstått forklaringen din, men lurer på om det kan være et annet svar enn det.

Modell wikipedia kobber: http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Electron_..._029_Copper.svg

Hei!

Når du jobber med innskuddsmetaller(Gruppe 3 til 12 i periodesystemet) skjer ikke elektronfordelingen helt som de andre stoffene. Det er kun ett elektron i ytterste "skall", men rett innenfor finnes et nytt skal som har nesten samme energinivå. Det er her det andre elektronet fra Cu2+ kommer fra. Hvorfor det faktisk er slik er nok vanskelig å svare på, men det handler om hva som er mest stabilt for stoffet. Hvis det først skal gi fra seg elektroner til et mer edelt metall, Ag+, så gir det like gjerne slipp på et til fordi det da blir mer stabilt selv.

Poenget er altså at selv om kobber har ett elektron i ytterste skall så betyr ikke det at bare det elektronet kan delta i reaksjoner. Mer skal ikke være nødvendig å vite :)Du vil som regel få oppgitt om det er enverdig(Cu+) eller toverdig(Cu2+) kobber du jobber med. Ellers vil du kunne tolke deg fram til det ved å se på formelen til stoffet du jobber med... CuO, Cu2O osv.

Du skal ha en tabell i boken din som gir deg oversikt over hvilke ioner forskjellige atomer vanligvis danner. Kobber danner, om jeg ikke husker helt feil, Cu2+ eller Cu3+ ioner.

Her tenker du sikkert på jern som kan eksistere som Fe2+ og Fe3+.

Endret av Diff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...