DrKarlsen Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Hvis ikkje du har råd til ein bil til 5k med avgifter hadde du ikkje hatt råd til den uten heller. Det er mange andre avgifter, for bensin, årsavgift, registreringavgift og lignende. Som sagt: kjøp deg en sykkel. Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Blir ikke i den forstand alt urettferdig mot fattige... ? Det er det som er greia med å være fattig, at man har lite penger. Lite penger til alt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 Som sagt: kjøp deg en sykkel. Har du aldri tenkt på at ikke alle bor 3 km fra alt de trenger å besøke som du gjør i Trondheim. Hva gjør man hvis man bor 30 km unna jobben. Står opp klokken halv seks og bruker en og en halv time til å sykle. Hva med vinteren? Hva om man skal hente en vaskemaskin fra en venn. Skal man putte den på syklen? Det er utrolig hvor trangsynt du er. Grunnen til at jeg ikke svarte i stad, var fordi jeg regner innlegget ditt som for useriøst. Blir ikke i den forstand alt urettferdig mot fattige... ? Det er det som er greia med å være fattig, at man har lite penger. Lite penger til alt. Nei, mva er det mange som vil hevde er urretferdig, men det fungerer ihvertfall som en flat skatt. Inntektskatt er til og med progressiv i prosent. Ville du hevde at en skatt på 100K for alle nordmenn uansett om de jobber eller ikke, ikke er urretferdig? Det er på den måten bilavgifter fungerer. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Som sagt: kjøp deg en sykkel. Har du aldri tenkt på at ikke alle bor 3 km fra alt de trenger å besøke som du gjør i Trondheim. Hva gjør man hvis man bor 30 km unna jobben. Står opp klokken halv seks og bruker en og en halv time til å sykle. Hva med vinteren? Hva om man skal hente en vaskemaskin fra en venn. Skal man putte den på syklen? Det er utrolig hvor trangsynt du er. Man har da carpool. Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Blir ikke i den forstand alt urettferdig mot fattige... ? Det er det som er greia med å være fattig, at man har lite penger. Lite penger til alt. Nei, mva er det mange som vil hevde er urretferdig, men det fungerer ihvertfall som en flat skatt. Inntektskatt er til og med progressiv i prosent. Ville du hevde at en skatt på 100K for alle nordmenn uansett om de jobber eller ikke, ikke er urretferdig? Det er på den måten bilavgifter fungerer. Mva er flat, bilavgifter er flate. Begge to kan man til en viss grad unngå. Spis billigere mat, kjør mindre bil. Ja, kjør mindre bil. Du kan si alt du vil om stakkarene på bygda som må kjøre tur-retur til byen hver dag for å jobbe, men det er et valg de har tatt selv. Hvis de vil kjøre så mye bil, må de prioritere annerledes på andre områder. Edit: For å svare på spørsmålet, 100K-avgiften din ville vært urettferdig ja, mest fordi jeg måtte betalt 100K uten grunn, men det skal jeg bekymre meg for den dagen det skjer. Fram til da kan jeg gå med på at bilavgifter er "urettferdig" i samme grad som alle andre flate avgifter. Mikroskopisk, spør du meg. Endret 12. desember 2009 av Baffage Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Blir ikke i den forstand alt urettferdig mot fattige... ? Det er det som er greia med å være fattig, at man har lite penger. Lite penger til alt. Nei, mva er det mange som vil hevde er urretferdig, men det fungerer ihvertfall som en flat skatt. Inntektskatt er til og med progressiv i prosent. Ville du hevde at en skatt på 100K for alle nordmenn uansett om de jobber eller ikke, ikke er urretferdig? Det er på den måten bilavgifter fungerer. Mva er flat, bilavgifter er flate. Begge to kan man til en viss grad unngå. Spis billigere mat, kjør mindre bil. Ja, kjør mindre bil. Du kan si alt du vil om stakkarene på bygda som må kjøre tur-retur til byen hver dag for å jobbe, men det er et valg de har tatt selv. Hvis de vil kjøre så mye bil, må de prioritere annerledes på andre områder. Edit: For å svare på spørsmålet, 100K-avgiften din ville vært urettferdig ja, mest fordi jeg måtte betalt 100K uten grunn, men det skal jeg bekymre meg for den dagen det skjer. Fram til da kan jeg gå med på at bilavgifter er "urettferdig" i samme grad som alle andre flate avgifter. Mikroskopisk, spør du meg. Nei. For å si det på en annen måte MVA er flat i prosent, bilavgifter er flat i kostnad. Dette er tredje gangen jeg forteller deg det, kanskje på tide at du lærer deg det? En familie som tjener 400K netto, vil f.eks. ha dobbelt så høyt forbruk som en familie som tjener 200K. Da vil de betale det dobbelte i mva. Bilavgifter er uavhengig inntekt i stor grad, og handler mer om flaks. Det gjør mva ganske forskjellig fra bilavgiften. Hva om det fantes en god grunn for den 100K-avgiften. Hadde den vært rettferdig da? Uansett, grunn ville det ha vært en fryktlig avgift, som ville ødelagt for de svakeste i samfunnet. Men debatten handlet ikke om avgiften var rettferdig eller ikke. Bryr du deg ikke om fattige, så er svaret enkelt. Men det jeg synes er interesant er at SV-velgere som har fattige som deres målgruppe, mener at bilavgiftene skal opp. Dette vil skade deres egen gruppe, fordi hvor høyere bilavgiften er, hvor dårligere økonomi har fattige, mens det betyr lite for rike og den treffer veldig ulikt. Mitt spørsmål er hvorfor ikke de har tenkt over den problemstillingen. Endret 13. desember 2009 av Camlon Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Må sitere Trygve Hegnar her: "Flott, skatt fattigfolket ut av veien så vi rike får komme fram." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå