Camlon Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Jeg kom akkuratt på tanken, er ikke bilavgifter veldig urretferdig mot fattige? De fleste trenger en bil, og ofte har man ikke noe valg om man skal kjøre eller ikke. Hadde det ikke vært noen avgifter på bilbruk ville det ha kostet ca 25K for å få en bil og ca 5 kroner for literen. Dette er ikke mye penger. Allikavel er bilbruk ganske dyrt på grunn av avgifter. Siden fattige må bruke bilen like mye som andre, kan avgiften sammenlignes med en fast skatt på f.eks. 20K på alle personer i Norge. Det er alle enige om er ekstremt urretferdig og en slik skatt vil jeg hevde er mer urretferdig enn å ikke ha skatten i det hele tatt. Fordelen med avgiften er at den reduserer uttslippene, men tenker ikke de i SV på dette når de foreslår masse avgifter på bilbruk? At de ødelegger for den gruppen de ønsker å hjelpe mest? Det er vel også en av grunnene til at mange som tjener under gjennomsnittet ikke liker bilavgifter. Endret 12. desember 2009 av Camlon Lenke til kommentar
HValder Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Folk som tjener mindre skattar mindre. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 Folk som tjener mindre skattar mindre. Kan du kanskje lese posten min neste gang? Problemet er at dette ikke er tilfellet. Får du deg en jobb 30 km fra der du bor, har du ikke noe valg. Du må bruke en bil og du betaler like mye om du er rik eller fattig. En skatt som fungerte ved at alle betalte 100K ville vært ekstremt urretferdig og langt verre enn å ikke ha skatter i det hele tatt, men dette blir aldri dratt opp når man snakker om bilavgifter. Dette synes jeg er ganske merkelig, jobber ikke SV for fattige? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Er ikke NRK-lisens urettferdig mot meg? Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Avgiftsnivået og modellen kan sikkert diskuteres, men da er det heller "urettferdig" med moms på mat. Altså du må betale staten for å få lov til å eksistere. Da er det kanskje bedre å fjærne mva på mat og heller ta det igjen på mindre livsnødvendige ting slik som forbrukerelektronikk. Lenke til kommentar
Kieft Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Jeg tror poenget med den avgiften er jo at folk skal slutte å bruke bil. Ja, det er en dårlig idé, men flertallet trenger ikke bil. Noen gjør det nok, men en utilitaristisk tankegang rettferdiggjør det. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Avgiftsnivået og modellen kan sikkert diskuteres, men da er det heller "urettferdig" med moms på mat.Altså du må betale staten for å få lov til å eksistere. Da er det kanskje bedre å fjærne mva på mat og heller ta det igjen på mindre livsnødvendige ting slik som forbrukerelektronikk. MVA har ihvertfall den fordelen at fattige forbruker mindre enn rike og betaler dermed mindre i skatt. Bilavgiftene derimot er ganske uavhengig av inntekt og handler mer om flaks. Endret 12. desember 2009 av Camlon Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Å ha en bil er ikke en rettighet. Dersom man vil ha en bil og forsøple miljøet må man betale for det. Enkelt og greit. De fattige kan ta bussen. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Skjønner ikke vitsen med bilavgifter i det hele tatt, Norge hadde vært mye tryggere og miljøvennlig dersom alle hadde nye biler, men alt går ut på at den jævla staten skal dra inn mest mulig cash. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 Å ha en bil er ikke en rettighet. Dersom man vil ha en bil og forsøple miljøet må man betale for det. Enkelt og greit. De fattige kan ta bussen. Fortell det til alle som bor i distriktene. Fortell det til alle som jobber utenfor byen Fortell det til alle som pendler inn til byene og bor utenfor noen busslinje. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Å ha en bil er ikke en rettighet. Dersom man vil ha en bil og forsøple miljøet må man betale for det. Enkelt og greit. De fattige kan ta bussen. Fortell det til alle som bor i distriktene. Fortell det til alle som jobber utenfor byen Fortell det til alle som pendler inn til byene og bor utenfor noen busslinje. Hvorfor? Jeg har ingen problemer med bilavgifter. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Hvis du MÅ ha bil er det allids mogleg å kjøpe eit gamalt vrak til 5k, da sparar du litt på forsikringa også. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Hvorfor? Jeg har ingen problemer med bilavgifter. Poenget ditt var at de bare skulle ta bussen. Kan du tenke litt utenfor boksen og kanskje forstå at ikke alle kan bare ta bussen. Bussen går ikke over alt, vet du? Hvis du MÅ ha bil er det allids mogleg å kjøpe eit gamalt vrak til 5k, da sparar du litt på forsikringa også. Avgiftene er der forsatt, uansett hva bilen kostet. Endret 12. desember 2009 av Camlon Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Hvorfor? Jeg har ingen problemer med bilavgifter. Poenget ditt var at de bare skulle ta bussen. Kan du tenke litt utenfor boksen og kanskje forstå at ikke alle kan bare ta bussen. Bussen går ikke over alt, vet du? Hvis du MÅ ha bil er det allids mogleg å kjøpe eit gamalt vrak til 5k, da sparar du litt på forsikringa også. Avgiftene er der forsatt, uansett hva bilen kostet. Da kan de kjøpe seg en sykkel. Ikke mange avgifter der. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Hvis ikkje du har råd til ein bil til 5k med avgifter hadde du ikkje hatt råd til den uten heller. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Hvorfor? Jeg har ingen problemer med bilavgifter. Poenget ditt var at de bare skulle ta bussen. Kan du tenke litt utenfor boksen og kanskje forstå at ikke alle kan bare ta bussen. Bussen går ikke over alt, vet du? Hvis du MÅ ha bil er det allids mogleg å kjøpe eit gamalt vrak til 5k, da sparar du litt på forsikringa også. Avgiftene er der forsatt, uansett hva bilen kostet. Da kan de kjøpe seg en sykkel. Ikke mange avgifter der. Veldig ignorant, at du ikke trenger bil betyr ikke at alle andre ikke gjør det Men bilavgifter er ikke utrettferdig for fattige, fordi man også betaler avgift i forhold til prisen bilen er verdt. Fattige kan kjøpe seg billige biler, og betale mindre avgifter. Endret 12. desember 2009 av MrLG Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Skjønner ikke vitsen med bilavgifter i det hele tatt, Norge hadde vært mye tryggere og miljøvennlig dersom alle hadde nye biler, men alt går ut på at den jævla staten skal dra inn mest mulig cash. Joda, men husk at eldre biler bruker mere fuel, og dermed øker også drivstoffomsettningen. Avgiftsnivået er vell en hårfin ballanse mellom smertegrensen og hva som suger mest penger. Camlon: Hva mente du med at MVA har ihvertfall den fordelen at fattige forbruker mindre enn rike og betaler dermed mindre i skatt. MVA har ingenting med skatt å gjøre. Er det ikke rimelig at livsnødvendige ting har lavere avgift enn feks. underholdningsteknologi? Jeg tror ikke en PS3 er til stor hjelp for en familie som sliter med å brødfø barna sine. Hva med engangsavgiften ved huskjøp? Jeg er enig at bilavgiftene er over all støvelskaft, men det finnes verre og mere urimelige avgifter. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Hvorfor? Jeg har ingen problemer med bilavgifter. Poenget ditt var at de bare skulle ta bussen. Kan du tenke litt utenfor boksen og kanskje forstå at ikke alle kan bare ta bussen. Bussen går ikke over alt, vet du? Hvis du MÅ ha bil er det allids mogleg å kjøpe eit gamalt vrak til 5k, da sparar du litt på forsikringa også. Avgiftene er der forsatt, uansett hva bilen kostet. Da kan de kjøpe seg en sykkel. Ikke mange avgifter der. Veldig ignorant, at du ikke trenger bil betyr ikke at alle andre ikke gjør det Men bilavgifter er ikke utrettferdig for fattige, fordi man også betaler avgift i forhold til prisen bilen er verdt. Fattige kan kjøpe seg billige biler, og betale mindre avgifter. Når sa jeg at jeg ikke trengte bil? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 Camlon: Hva mente du med at MVA har ihvertfall den fordelen at fattige forbruker mindre enn rike og betaler dermed mindre i skatt. MVA har ingenting med skatt å gjøre. Er det ikke rimelig at livsnødvendige ting har lavere avgift enn feks. underholdningsteknologi? Jeg tror ikke en PS3 er til stor hjelp for en familie som sliter med å brødfø barna sine. Hva med engangsavgiften ved huskjøp? Jeg er enig at bilavgiftene er over all støvelskaft, men det finnes verre og mere urimelige avgifter. Hvis du er rik, vil du forbruke flere varer. Dermed ligner den på en flat skatt hvor man betaler en viss andel av inntekten sin til skatt. Det er en skatt, vi har indirekte og direkte skatter. Dette er en indirekt skatt. Ikke at jeg sier du tar feil at livsnødvendige ting burde ha en lavere MVA enn unødvendige ting eller at andre skatter ikke kan være like ille. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 Hvis ikkje du har råd til ein bil til 5k med avgifter hadde du ikkje hatt råd til den uten heller. Det er mange andre avgifter, for bensin, årsavgift, registreringavgift og lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå