Gå til innhold

Beste DVD opptaker for importering av gamle VHS og DV tape

Anbefalte innlegg

I likhet med mange andre her inne har jeg timesvis med gamle opptak helt tilbake fra begynnelsen av 1980 tallet. Dette har jeg på VHS, S-VHS og DV tape.

Jeg begynte for noen år siden å importere dette på en av de første DVD opptakerne som kom, en Philips DVD+R opptaker og de gamleste opptakene har jeg allerede på DVD plater. Imidlertid oppdaget jeg en feil på opptakeren som gjorde at jeg av og til fikk drop-out på noen plater og prosjektet ble stilt i bero. Så derfor har jeg fremdeles adskillig mange timer liggende på originale taper og dette er jo ett helt vinterprosjekt for å få tatt vare på. Å ha en DVD opptaker for å importere taper var egentlig en enkel og lettvint måte å importere filmene på for å få disse på DVD. Tanken var egentlig å benytte PC for å importere filmene for å få dette i ett bedre format enn DVD, men tror jeg har funnet ut at jeg nøyer meg med å importere via en DVD opptaker. Mye har sikkert skjedd med DVD opptakerne på de 5-6 år siden (hvis det ikke var flere år siden) sist jeg holdt på. Jeg har derfor bestemt meg for å kjøpe en ny DVD opptaker for å starte prosjektet helt på nytt og håper på innspill fra andre som har gått gjennom denne prosessen. Sist jeg holdt på med min Philips DVD opptaker klarte jeg også å redigere med meget godt resultat. Og enkelt var det også å importere via både S-VHS inngangen og firewire (ilink). Ser på de nye DVD opptakerne som er i salg nå at det finnes samme innganger, men regner med at billedbahendlingen og prosessene rundt er kraftig forbedret. Håper derfor på innspill rundt dette og gjerne en anbefaling av merke. Philips tror jeg at jeg styrer unna (dårlig erfaring sist), kanskje det blir en Sony eller Panasonic. Ser også at det finnes Samsung DVD opptakere! Sist jeg valgte og havnet på Philips var format krigen fortsatt i gang og avgjørelsen dengang var at Philips satset på DVD+R. Nå tar alle opptakerne alle formater. Eller skal jeg vente på Blue-Ray? Om jeg gjør dette får jeg vel ikke noe bedre bilde enn det som ligger på mine gamle taper? Jeg vet ikke om DVD opptakeren nedskalerer gamle DV-taper, eller beholder jeg samme kvalitet etter overføring til DVD?

Nei, dette er jaggu ikke lett!

Noen som har noen synspunkter?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tydeligvis ingen, eller svært få som redigerer på denne måten siden ingen har noen synspunkter.

Tenkte jeg skulle gi noen utfyllende kommentarer og innspill til andre som er i en lignende situasjon. Jeg kjøpte meg en ny DVD recorder Panasonic DMR-EH69 etter å ha lest litt rundt på nettet. Valget sto mellom Panasonic og Sony. Har hatt Panasonicen til test i 1 uke, men har bestemt meg for å benytte meg av angreretten og sende denne tilbake. Sikkert en bra opptaker, men til mitt behov var det en stor skuffelse. På forhånd hadde jeg lastet ned bruksansvisninger for både aktuelle Sony modeller og Panasonic. Jeg har prøvd å overføre fra DV kassett og inn på opptakeren og bildet ble i god kvalitet. Men ikke overbevisende i forhold til de gamle opptakene som jeg hadde gjort på min Philips. Kan hende jeg kunne gjort noe med innstillingene men mitt inntrykk er at min gamle Philips DVD recorder fra 2004 imponerer på mange måter. Andre ting som trakk ned Panasonicen er at det ikke var mulighet for å slå sammen flere kapittel, kun det du var inne i og neste. På min Philips kan jeg fjerne alle kapittelmnarkeringene. Dette kan komme godt med når DV kamaraet overfører hver eneste pause eller sceneskift som en kapittelmarkering. Og på 1 times kassett fikk jeg faktisk mellom 100-150 kapitler. Og dersom du da skulle begynne å redigere på Panasonicen ville alle disse kapitlene være i veien når du skulle begynne å sette dine egne kapitler i mellom scener du ikke ville ha med. Ett annet problem jeg opplevde var at Panasonicen ville ikke ha mer en nøyaktig 1,00 time inn på en DVD plate, og når hver DV kassett inneholder 1 time og 2,5 minutter var dette ett stort problem. På min Philips fra 2004 klarte denne faktisk å få med hele DV kassetten inn på en DVD plate. Egentlig fantastisk! Og når du skulle begynne å redigere opptak på Panasonicen i scener du ikke ville ha med måtte du lage spillelister og da ble alle kapitlene ett stort problem. Jeg mistet rett og slett kontrollen. Og siden du ikke kunne slå sammen alle kapitlene i en operasjon var jo dette håpløst. På min nevnte Philips kan du istedet skjule scener du ikke vil ha med og deretter brenne på DVD. Etter at dette er gjort blir dette opptaket en form for redigert spilleliste på Philips DVD opptakeren. Så konklusjon er egentlig skuffelse over brukervennligheten over den nye Panasonic DVD recorder. Tror jeg må bite i det sure eplet og heller se på en ny modell av Philips DVD recorder. Eller kanskje anskaffe meg utstyr for å gjøre dette på PC. Men det føles enda mer komplisert!!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1
Hvordan kan du redigere opptakene?

Du kan splitte i mindre deler, legge inn kapitler, du kan fjerne 1 kapitell eller flere, osv

Må du lage spillelister på Pioneer, eller kan du skjule det du ikke vil ha med før du brenner på DVD?

den skjønte jeg ikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...