Opelmekk Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Kort fortalt: For et par år siden var jeg og en kompis litt uheldige. Brukte engangsgrill på et offentlig område og når vi var ferdige med den så gjorde vi et tiltak for å slukke den, det var å fylle den med snø. i vishet om at den var slukket ble den bært med bare hender (ergo den var lunken nok til å bære) til en plass der ingen ville finne den. 3 timer senere hadde grillet smeltet snøen og reantent. Dette førte til mye røyk som igjen førte til full brannutrykkning og røykskader på noen gjenstander. Dagen etterpå meldte vi oss og fortalte hele sanne historien til politiet. Nå, ca 2 år etterpå har vi fått forelegg fra politiet på 5000 kr for "uforsvarlig håndtering av brannfarlig avfall". Er dette rett når vi gjorde det vi gjorde for å forvisse oss om at den var slukkeet? Og dersom vi godtar forelegget blir vi da ansvarlige for et eventuelt erstatningsansvar for gjenstandene som ble skadet? Må vi i tilleg betale erstatning til brannvesenet for utrykkningen? Mener det blir helt feil når vi var så sikre på at grillet IKKE kom til å reantenne... hva mener dere? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 1) Å akseptere skyld, dvs vedta forelegget, fører ikke automatisk til erstatningsansvar. Men når politiet mener de kan bevise skyld til en så stor grad at de utsteder forelegg, vil det være et sterkt moment i favør av at det kan bevises ansvar i en erstatningssak. 2) Plikten som politiet mener du har brutt følger av brannvernloven § 5. Det heter at du plikter å vise "alminnelig aktsomhet", og opptre slik at "brann ... forebygges". Når man skal avgjøre om dere har vist aktsomhet liker jeg å henvise til den romerske figuren "bonus pater familias" -- den gode familiefar (dog litt utdatert i ny juridisk teori). Tankegangen er "hva ville en vanlig mann gjort?", eller, hva forventer samfunnet at enhver person skal være i stand til i den situasjonen? Det er etter min mening ganske klart at dere burde ha forvisset dere om ettervern. Tettpakket snø slukker ikke ild (snø er ikke vann), og det er en velkjent risiko ved engangsgriller at de må slukkes ordentlig. På denne bakgrunn mener jeg at det er handlet uaktsomt når den bare er dynket i litt snø og båret bort. Det skal poengteres at foreldelse (dvs at forholdet ikke kan straffes) inntrer 2 år etter at dere gjorde det, jf straffeloven § 67 første ledd. Det vil si at hvis det er mer enn to år mellom dagen dere gjorde det og dagen forelegg ble utferdiget (eller dere fikk beskjed om at dere er siktet) vil dere ikke kunne straffes på grunn av foreldelse. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Vedrørende erstatningsansvaret så er det uavhengig av straffesaken, krikkert skriver vel egentlig det meste her. Vedrørende forelegget så kan det som krikkert også skriver være snakk om en foreldelse, men det er ikke alt som burde påberopes fra deres side. Jeg tar ikke opp foreldelse her siden det har blitt tatt opp, og tidshorisonten er noe uklar. Derimot foreligger det helt klart et brudd på EMK art. 6 paragraf 1 siden en rettergang skal skje innen rimelig tid. Til tross for at overtrampet ikke var av den mest lvorlige sak, har denne saken blitt liggende og støve ned i ca. 2 år til tross for at dere avga forklaring allerede på dag 2. Både poenget om foreldelse og brudd på EMK må dere ta opp med påtalejuristen. Foreleggets størrelse skal gjenspeile at det har skjedd et brudd, med andre ord nedsettes eller bortfalles. Jeg ville også bedt om kopi av BL. Hvis ikke påtalejuristen ikke godtar dette, ville jeg vurdert sterkt å prøvd saken for retten. Dette betyr lenger venting for dere, noe som dere alle faktisk kan tjene på. Lenke til kommentar
Opelmekk Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Tusen takk for hjelpsomme svar Er ikkje snakk om foreldelse da det "berre" er 20 månader mellom dagen saken vart oppklara og forelegget vart utskrevet. men syns det er heilt urimelig lang tid! Har skrevet et formelt brev til politiadvokaten der jeg klager på nettopp dette. vart råda til å gjere det da eg prata med politiet her en dag. men har hørt noe om at det går an å godta forelegget men likevell seie seg ikkje skyldig? hvordan fungerer det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå