deaktivert443556 Skrevet 12. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Min gamle stue-PC har blitt byttet ut med en som ikke er fullt så gammel. Stuemaskinen har vært tilkoblet min receiver til avspilling fra Spotify o.l. Dette fungerte uproblematisk med min gamle PC, men jeg sliter altså med et litt merkelig problem. Hvis jeg bruker PC-høyttalerne som standard avspillingsenhet, da får jeg ikke lyd ut av anlegget. Setter jeg Realtek Digital Out som standard, da fungerer det, dog kun i stereo. Det ideelle hadde vært å fått lyden ut til begge enhetene samtidig og da gjerne i 5.1-lyd. Jeg har lastet ned og installert de siste driverne. Hovedkortet er forresten et Asus P5KC og jeg bruker Vista x64. Takker for eventuelle tips. Endret 12. desember 2009 av Bradbury Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 21. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2010 Hei. Jeg har samme problemet selv. Fant du en løsning til slutt? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 21. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2010 på de "normale" lydkorta får du ikke mere en 2 kanals pcm ut på digitalutgang, med mindre du bruker passtough på f.eks en film. men da vil du miste muligheten til å kjøre analog. jeg kjøpte meg et asus xonar som kan kjøre dts ut på digitalutgang uansett lydkilde. men det klarer nok ikke å kjøre 5.1 analogt samtidig som det "streamer" dts... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 24. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2010 Du kan kun gi ut lyd til et lydkort av gangen, digital og analog utgang er to helt forskjellige kretser. Optisk S/PDIF støtter kun stereo lyd. Man kan bitstream DTS og AC3 lydfiler i filmer for å få surround. Men kun to kanaler PCM. ASUS-kortet har vel DTS Interactive - real-time encoding av pcm til DTS, som så bit-streames over S/PDIF. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. mars 2010 Flimzes, det er uheldig at du uttaler deg såpass skråsikkert når du ikke vet hva du snakker om. Det er sant at enkelte lydkort kun gir deg lyd i to kanaler via optisk s/pdif, men det betyr ikke at det gjelder alle. Lydkortet jeg brukte i den gamle PCen var et Creative Audigy 4 som var tilkoblet min receiver via optisk s/pdif. Da trengte jeg ikke å gjøre annet enn å slå på anlegget for å få 5-kanals lyd både i PC-høyttalerne og hjemmekinoen. Jeg skulle gjerne testet dette kortet i denne PCen, men det er ikke plass til PCI-kort i denne. Nå er jeg riktignok ikke veldig opptatt av surround, for det hører til sjeldenhetene at jeg bruker PCen til filmavspilling. Derimot så hadde det vært ypperlig om jeg slapp å endre på avspillingsinnstillingene når jeg vil høre musikk på anlegget. Det er mulig, men kanskje ikke nødvendigvis med det innebygde lydkortet på denne PCen eller så fungerer det kun i XP og ikke i Vista. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 24. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Jeg uttaler meg skråsikkert fordi det ikke er noen tvil om hva spesifikasjonene og dokumentasjonen til s/pdif sier. Hadde du satt deg litt mer inn i det hadde du sett at audigy 4 har DDL og DTS Connect, som essensielt er en litne brikke som konverterer pcm til ac3 eller dts filer on the fly, og sender dem til forsterkeren. Altså du får komprimert surround. EDIT: For å presisere, bitstreaming av AC3 og DTS er like mye lydoverføring som å kopiere en mp3-fil til mp3-spilleren din. Det man sender er komprimerte filer, som forsterkeren pakker opp og spiller av. PCM derimot er rå lyddata, og s/pdif standarden tillater kun to-kanalers lyd. Endret 24. mars 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå