Skribenten_ Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Jeg har mange kompiser og vi alle sammen handler nå og da fra nettbutikker. Jeg vet det er en 200 kroners grense der du må betale moms for varer som koster mer enn 200. Men det har hendt flere ganger at foreksempel en kompis av meg har kjøpt en vare til foreksempel 100-200 dollar, så er det ofte sånn at man kan skrive en beskjed til selgeren. Og da skrivet han foreksempel "can you please send this as a gift". Og de er jo som oftest greie de selgerne så det er ikke noe problem for dem, så sender han pakken som en gave, og vips så er moms og toll rotet ute av verden. Er det faktisk så enkelt som så? Han har hvertfall aldri så lenge jeg kan huske betalt noe moms eller toll på varer langt over 200 kroners grensa. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Hvis du ikkje får det fortolla kan du bli tatt for smugling, greit å tenke på. Rettelse: Ulovleg import går det kanskje på, ulovleg er det hvertfall. Endret 12. desember 2009 av HValder Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Særlig aktuelt at tollvesenet gidder å bry seg med det når sikkert 300 000 nordmenn benytter seg av denne "metoden" hvert år. Om selgeren er skikkelig kul kan han jo evt legge ved en kvittering i pakken som tilsier et meget mindre beløp enn det du faktisk har betalt.. Man skal vel ikke oppfordre til lovbrudd, men who cares.. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Særlig aktuelt at tollvesenet gidder å bry seg med det når sikkert 300 000 nordmenn benytter seg av denne "metoden" hvert år. Om selgeren er skikkelig kul kan han jo evt legge ved en kvittering i pakken som tilsier et meget mindre beløp enn det du faktisk har betalt.. Man skal vel ikke oppfordre til lovbrudd, men who cares.. Det går imot retningslinjene på forumet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Sånn rent bortsett fra at hvis det oppdages at senderen er et firma så vil pakken bli skjønnsvurdert for avgifter? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) om det blir bustet som ikke gift eller de mener verdien virker suspekt får du brev om at du har 2uker på deg til og fremvise dokumentasjon på verdien for fortolling ellers går pakken i retur. du må også skrive under på en fullmakt vedagt som gir de tillatelse til åpne pakken og kontrollerer innholdet mot verdien om de mener det er nødvendig. av mine pakker har jeg kun sett tegn til at 2 har vært åpnet, det var da umerkete grå esker men ellers har det stortsett vært orginalembalasjen, så virker som de bare tar det som står på esken som god fisk. angående pynte på åakkeverdi, husk at om du kjøper noe til f.eks 4000kr og setter verdien til 15$ for og spare moms så blir den rotet vekk i postgang, så er detbare 15$ du får i erstatning. Endret 13. desember 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2009 Hva med hvis det faktisk ER en gave. La oss si jeg har bedt enn "venn" av meg fra usa å kjøpe en playstation 3, også sender han den til meg. Ja da har jeg jo ikke gjort noe galt sånn forskrivsmessig. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Det er forskjell på store butikker, de gjør nok ikke det, men mindre butikker kanskje gjør det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Hva med hvis det faktisk ER en gave.La oss si jeg har bedt enn "venn" av meg fra usa å kjøpe en playstation 3, også sender han den til meg. Ja da har jeg jo ikke gjort noe galt sånn forskrivsmessig. I realiteten vil det være en gave hvis du ikke har betalt ham noe. Juss bryr seg ironisk nok ikke så veldig mye om formaliteter på slike punkter. Lenke til kommentar
Cie Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Hva med hvis det faktisk ER en gave.La oss si jeg har bedt enn "venn" av meg fra usa å kjøpe en playstation 3, også sender han den til meg. Ja da har jeg jo ikke gjort noe galt sånn forskrivsmessig. Er gaven verdt over 1000 kroner er den fortsatt avgiftspliktig. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2009 Hva med hvis det faktisk ER en gave.La oss si jeg har bedt enn "venn" av meg fra usa å kjøpe en playstation 3, også sender han den til meg. Ja da har jeg jo ikke gjort noe galt sånn forskrivsmessig. Er gaven verdt over 1000 kroner er den fortsatt avgiftspliktig. Ikke for å være kværulant, men hva med om jeg ber han om å kjøpe en blue ray spiller til 1500 kroner. forså be han om å bruke den i et par dager, slik at den ikke lenger er ny og lenger ikke verdt 1500 kroner. Hvem skal da bestemme hvor mye den er verdt. for den sags skyld så kan den like så godt ha verdt 1000 kroner eller mindre. Lenke til kommentar
Santapaola Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Lukter smutthull Endret 13. desember 2009 av Santapaola Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Hva med hvis det faktisk ER en gave.La oss si jeg har bedt enn "venn" av meg fra usa å kjøpe en playstation 3, også sender han den til meg. Ja da har jeg jo ikke gjort noe galt sånn forskrivsmessig. Er gaven verdt over 1000 kroner er den fortsatt avgiftspliktig. Ikke for å være kværulant, men hva med om jeg ber han om å kjøpe en blue ray spiller til 1500 kroner. forså be han om å bruke den i et par dager, slik at den ikke lenger er ny og lenger ikke verdt 1500 kroner. Hvem skal da bestemme hvor mye den er verdt. for den sags skyld så kan den like så godt ha verdt 1000 kroner eller mindre. Iht tolloven § 7-10 er tollverdien den verdien varen er solgt for, altså hvor mye du reelt sett har betalt for den. Hvis dette vanskelig kan fastsettes eller vurderes (f.eks. fordi varen er brukt), eller du motsetter deg å dokumentere verdien, kan tollverdien fastsettes som den verdien en tilsvarende vare ville blitt solgt for i eksportlandet eller i Norge. Det er Tollvesenet som bestemmer hvor mye en vare er verdt, såfremt det ikke kan fremskaffes dokumentasjon på reell verdi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå