Gå til innhold

fortjener egentlig artistene og tjene millioner?

livingman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg vil seie at fildeling er godt for dei "nye" artistene fordi det gjev dei mykje gratis reklame og bir utbredt. Dei får fleire fans og blir meir populære. Skikkelige fans laster ikkje ner musikk, men vil ha skikkelige plater, får du mange fans kjøper dei platene dine, det er det artistar tjener på.

"Gamle" artister som er godt inne i bransjen er godt kjent å "treng ikkje" reklamen, men dei har likevel så mykje penger at det stort sett ikkje gjer noko.

Ellers så fikk trådstarter ein god forklaring frå Geir lenger opp i tråden

Lenke til kommentar

De små bandene har godt av den store tilgjengeligheten. De får lettere spredd musikken sin.

Plateselskapene har hatt det veldig komfortabelt frem til fildeling ble utbredt. De fulgte rett og slett ikke med i tiden. De var late, og det er vanskelig å konkurrere med noe som er skiltet "Gratis!"

Artistene tjener ikke de helt store pengene på platesalg, det meste går til plateselskapene. Konserter og merch er mer lønnsomt, noe som kanskje er positivt for fansen (som faktisk betaler lønnen til artistene, da får vi flere konserter).

Når det gjelder hva artistene synes er det delt i meningene. Det er mange som er positive til fildeling fordi flere får hørt musikken. For noen er musikken viktigst, for andre er pengene viktigst.

Artistene bør uansett være forsiktig med å angripe fildelerne. De er tross alt fans, og i følge en dokumentar jeg så (har ikke kilde) er fildelerne de som kjøper mest musikk. Det skader deg som artist å fremstå mer som en businessmann enn artist.

Endret av McBitch
Lenke til kommentar

En liten tanke jeg har:

Jeg er såpass arrogant at jeg går ut i fra at de aller fleste artistene som er på begynnerstatiet er positive til at musikken deres spres over internett. Når går de over til å mislike denne type distribusjon? Når velger de å gå i mot det som har gjort de kjent?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...