Gå til innhold

f/1.4 vs f/1.8 (vs f/1.2?)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Ikke så veldig. Men det er litt mer objektivavhengig siden det er litt forskjell på hvordan forskjellige objektiver yter på full åpning.

2. Objektiver med f/1,2 under 5000: Kansje brukt med en del flaks. Vanskelig å finne i det hele tatt.

3. Hva som helst. Du sier ikke hva du skal bruke objektivet til..

Men med crop kamera og til allround fotografering er ikke 35mm så dum

Lenke til kommentar
Er det stor forskjell på f/1.8 og f/1.4?

Finnes det objektiver med f/1.2 under 5000 kr?

Hvilken brennvidde er mest anvendelig på lyssterke objektiver uten zoom?

f/1.4 slipper inn 2/3 mer lys enn f/1.8. Bare det kan jo være av betydning.

En viktigere forskjell er at f/1.4 objektiver ofte tilhører den profesjonelle klassen, dvs. at de er skarpere. Så et f/1.4 er oftre skarpere på f/1.8, enn et f/1.8 objektiv er.

Puh.

Du finner ikke noe nytt f/1.2 objektiv til under 5000 kroner nei.

Når det kommer til brennvidder, spørs det jo selvsagt hva du skal ta bilde av og hvilket kamera du har. Men en 50/1.8 til rundt 1000 kroner er jo uansett en meget god investering.

Lenke til kommentar

Som en allerede har kommentert er det ca 2/3 blender forskjell i lysstyrke. Hvis alt annet er likt (dvs optisk, konstruksjonkvalitet, fokushastighet osv) vil du egentlig bare merke forskjell de gangne du bruker F1.4. Hvis du jakter på liten dybdeskarphet kan det være ofte, men for bilder hvor du ønsker mest mulig dybdeskarphet (eller i hvertfall mer enn F1.4 gir) så vil et 1.4-objektiv ikke ha noen stor verdi.

Siden du ikke skriver noe om hvilket kamera du har og hva du skal bruke det itl er det umulig å gi noe bra svar på hvilken brennvidde som er best.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Kameraet jeg bruker er Nikon D50, og grunnen til at jeg ønsker stor blenderåpning er både pga effekten liten dybdeskarphet gir, og pga muligheten til å ta bilder i dårlige lysforhold. Jeg liker ikke så godt bilder tatt med blitz, og da blir det fort begrensninget hva slags lysforhold man kan ta bilde i.

Jeg vil bruke objektivet til alt mulig egentlig. Sosiale sammenkomster, natur, kjæledyr, hverdagsgreier, osv..

Endret av Gummistrikk
Lenke til kommentar
Kameraet jeg bruker er Nikon D50, og grunnen til at jeg ønsker stor blenderåpning er både pga effekten liten dybdeskarphet gir, og pga muligheten til å ta bilder i dårlige lysforhold. Jeg liker ikke så godt bilder tatt med blitz, og da blir det fort begrensninget hva slags lysforhold man kan ta bilde i.

Jeg vil bruke objektivet til alt mulig egentlig. Sosiale sammenkomster, natur, kjæledyr, hverdagsgreier, osv..

Forskjellen fra f/1.8 til f/1.4 med tanke på lys er at dersom du trenger 1600 iso med f/1.8 så kan du klare deg med 1000 iso med f/1.4. Noen ganger er det veldig ålreit. Men for å få tilgang til noe som er veldig anvendelig og ganske raskt for en rimelig penge, så er en 50mm f/1.8 egentlig det eneste logiske stedet å starte.

Mer anvendelig er nok Sigma 30mm f/1.4, det er et strålende godt objektiv, og en veldig anvendelig brennvidde.

Selv så liker jeg veldig godt 85mm f/1.8 også, det er veldig trangt inne, men absolutt et objektiv jeg har brukt mye på D40, da uten autofokus selvfølgelig, men det får jo du som har D50.

Lenke til kommentar
Kameraet jeg bruker er Nikon D50

Det er vanskelig å gi noe råd om objektiv, 50mm er muligens litt for lang brennvidde hvis du tenker innendørsbilder og flere personer. Til portretter vil imidertid en 50mm fungere bra, og til natur også, men igjen spørs det hva du liker, litt tele eller mer normalbrennvidde. Jeg tror jeg hadde prøvd meg med en 50 F1.8 først, siden det er billigste alternativ. Da finner du også ut om du trenger ennå større blender og vil ha mer tele eller mer vidvinkel, eller om 50 faktisk var et bra valg. Det er alltid mulig å få solgt en 50mm igjen uten alt for stort tap. Nikon kom jo nettoppp med en ny 35mm F1.8 og det er også et rimelig og bra startalternativ hvis du vet du vil ha noe som gir normlabrennvidde på en D50.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Takk for svar.

Det høres ut som Nikon 35mm f/1,8 er et brukbart alternativ. Skarp på stor blenderåpning og rimelig. Noen klager på stygg bokeh, men jeg har ikke merket noe.

Alternativt Sigma 30mm f/1,4. Men det fordrer at du får et godt eksemplar. Dette objektivet skal være veldig skarpt i senter, men har fin bokeh og mindre skarp i hjørner. Altså veldig godt egnet til å isolere motivet fra bakgrunnen. Teoretisk sett.....

Lenke til kommentar

Takker og bukker for alle svar. :)

Jeg glemte å si at jeg har en Nikon Nikkor 50mm f/1.8 allerede, og liker det generelt veldig godt, men opplever problemer ved ekstra dårlige lysforhold og (som flere har påpekt) det blir litt for snevert ved innendørsfotografering i trange rom. Har tenkt på kjøpe en f/1.4 en stund, men tenkte jeg ville høre her først om det var noen vits å gjøre det med tanke på at jeg har en f/1.8 allerede. Og det høres det jo ut som det er!

Nikon D50, i hvertfall mitt eksemplar, blir altfor kornete på ISO-verdier over 800, så om f/1.4 er nok til at man kan bruke litt lavere ISO-verdi er det verdt pengene.

Skulle vel egentlig helst hatt nytt kamera, men får ta til takke med et nytt objektiv foreløpig. :)

Lenke til kommentar

Takk for innspill!

Hvordan blir bilder tatt på denne måten, Arthoz? Altså når blitzen rettes oppover mot taket? :) Vil gjerne se noen slike bilder, dersom du (eller noen andre) har noen å vise frem.

Skulle også gjerne hatt noen anbefalinger til gode blitzer som passer på D50! :)

Lenke til kommentar

Støtter forslagene om å kjøpe en ordentlig blits istedenfor optikk, ihvertfall hvis du er fornøyd med de brennviddene du allerede har.

Ser at du blir anbefalt å rette blitzen i taket, og det er et greit nok tips. Men selv med denne fremgangsmåten vil du få endel uønskede skygger. Anbefalingen er å vippe blitzen litt bakover, og med diffuseren i bruk uansett brennvidde. Pass derfor på å kjøpe en blits som har hode som lar seg rotere og vippe samtidig.

Lenke til kommentar

Jeg liker å bruke bounce-kortet for å få et lite catch-light, og eliminere skygger i øyehulene. Diffuser er jeg ikke så glad i.

For å redusere slagskygger er det viktigst å gjøre lyskilden størst mulig. Når man "bouncer" i tak eller vegg, så bør man derfor overstyre den automatiske zoomen på blitsen, og manuelt sette denne til det videste (typisk 24-28mm).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...